Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Suomalainen autoteollisuus kärsisi Trumpin autotulleista – Yhdysvaltain autotullien vaikutukset riippuisivat tullien sisällöstä

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump pelaa riskillä neuvotellessaan uusiksi kauppasopimusta Kiinan kanssa. Trump tarvitsee Yhdysvaltojen voitolta näyttävän sopimuksen. Kiina puolestaan haluaa välttää nöyryytyksen ja kasvojen menetyksen. Lähipäivät ratkaisevat myös Kiinan ja Yhdysvaltojen tullikiistan vaikutukset Suomeen. Trump korotti loppuviikosta ensin aiempia tulleja 25 prosenttiin ja määräsi lisäksi uusia tulleja vielä tullivapaalle tuonnille. Laajennetut tullit koskisivat toteutuessaan lähes kaikkea Kiinan tuontia. Yhdysvallat ilmoitti Kiinalle perjantaina antavansa sille kuukauden aikaa, ennen kuin 25 prosentin tullit laajenevat koskemaan koko kiinalaistuontia. Näin kertovat uutistoimisto Bloombergin nimettöminä pysyttelevät lähteet Uusien tullien voimaantulon aikataulu on vielä epäselvä. Asiasta on luvattu lisätietoja maanantaina. Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n kauppapolitiikan johtajan Petri Vuorion mukaan kauppakonfliktin vaikutukset Eurooppaan ja Suomeen ovat olleet tähän mennessä kohtuullisen rajallisia. – Vaikutuksia on nähty yksittäisillä toimialoilla kuten terästeollisuudessa alumiini- ja terästullien muodossa. Vuorion mukaan tilanteen yleinen epävarmuus uhkaa kuitenkin lykätä investointeja suomalaisten vientiyritysten kohdemarkkinoilla. Kauppasodan kiristyminen näkyisi Suomessa selvimmin merkittävimmillä vientialoilla kuten teknologia-, kemian- ja metsäteollisuudessa. – Koska olemme vientivetoinen avotalous niin globaalit trendit heijastuvat epävarmuuden kasvaessa nimenomaan kyseisille aloille. Yhdysvaltain ja Kiinan taloudet loppumarkkinoina ovat kansainvälisestä kaupasta riippuvaiselle Suomelle tärkeitä. Kansainvälisen kaupan osuus Suomen BKT:sta on peräti 40 prosenttia. Tuhansia suomalaistyöpaikkoja vaarassa Trump saattaa määrätä ensi viikolla 25 prosentin tuontitullit Euroopassa valmistetuille autoille. Uudenkaupungin autotehtaan Mersuista valtaosa päätyy Saksan kautta Yhdysvaltoihin. Vuorio viittaa Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan selvitykseen Suomessa vaarassa olevista työpaikoista puhuttaessa. – He totesivat, että kaikki uhatut tullit voisivat toteutuessaan pahimmillaan johtaa jopa kolmen tuhannen työpaikan menetykseen jos Trumpin Kiinaa ja Eurooppaa koskevat tulliuhkaukset toteutuvat täysimääräisinä. Luvussa ovat mukana jo voimassa olevien teräs- ja alumiinitullien lisäksi myös autotullit. Autotullien osuus on noin 900 työpaikkaa. Jos autotullit toteutuvat, ovat niiden mahdolliset vaikutukset vielä epäselviä. – Spekulaatioissakin tullitariffien taso vaihtelee suuresti. Viiden tai 25 prosentin tullin vaikutuksilla olisi hurja ero. Myös sillä on merkitystä, olisiko kyse koko autotuonnista EU:sta vai pelkästään esimerkiksi sähköautojen tuonnista. Vuorion mukaan Suomen kannalta tullin kohdistuminen johonkin yksittäiseen vientiartikkeliin autotuonnin sisällä olisi parempi vaihtoehto kuin kaikkia autoja kaikkine osineen koskeva tulli. EU saattaa jäädä ilman sopimusta Trump voi ensi viikolla päättää asettaa tullit, olla asettamatta niitä tai määrittää neuvotteluille puolen vuoden aikalisän. – Jatkoaika olisi ehdottomasti Suomen intresseissä, Vuorio summaa. Autotullit voisivat toteutuessaan kärjistää kauppakonfliktin Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseksi. EU:lla on jo lista vastatoimenpiteistä siltä varalta, että autotullit tulevat. Vuorion mukaan EU:n on vaikea saada aikaan kauppasopimusta Yhdysvaltojen kanssa Ilman maatalouden mukaan ottamista. Ranska vastustaa maatalouden liittämistä kauppasopimukseen. – EU on sikäli ikävässä tilanteessa, että saatamme jäädä pääkauppakumppaneista ainoaksi, jolla ei ole sopimuksia, Vuorio sanoo. Japani sen sijaan luultavasti pääsee Yhdysvaltojen kanssa sopimukseen, koska Japani on valmis neuvottelemaan myös maataloudesta. Japani ja EU ovat Yhdysvaltojen näkökulmasta merkittävimmät toimijat autokiistassa. Etelä-Korea tulee kolmosena. Trumpilla vaalit mielessä Trump valmistautuu jo tuleviin presidentinvaaleihin. Trump puhui Kiinan uhasta, kauppataseesta ja autoista jo ensimmäisen vaalikampanjansa aikana. – Kiina-asiassa Trumpille olisi tärkeää saada voittoja jo tulevia presidentinvaalejakin silmällä pitäen. Vuorio huomauttaa, että jos Yhdysvallat päättää lähteä tullien tielle, saattaa se herkästi asettaa niitä myös lisää. – Toisaalta on raskasta käydä usean rintaman voimakasta kauppasotaa samaan aikaan. Yhdysvaltain entinen puolustusministeri Robert Gates sanoi CBS-mediayhtiön haastattelussa, että Kiina on tulevissa neuvotteluissa niskan päällä. – Kiinalaisilla on etu, koska heillä on strategia. Meillä sitä ei ole. He ovat asettaneet päämääriä. Heillä on strategia tavoitteiden saavuttamiseksi. Ja meillä ei todellakaan ole strategiaa, Gates ryöpytti. Gatesin mukaan Yhdysvalloilla ei ole ollut strategiaa pitkään aikaan.