Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Yhden nettikaupan havainto: Yli 60-vuotiaat ostavat harvoin ruokaa verkkokaupasta

Tänä vuonna verkkokaupan rooli on muuttunut entistä tärkeämmäksi, kun ihmisten liikkumista ja sosiaalisia kontakteja on jouduttu rajoittamaan. Verkkokaupat tarjoavat ratkaisun ruoan ostamiseen verkosta, ja entistä useammat kaupat myös toimittavat kotiovelle. Vaikka ruoan nettimyynnin kasvu on ollut nopeaa, yli 60-vuotiaiden keskuudessa kasvua ei ole valitettavasti ollut aivan yhtä voimakasta. Me Matsmartilla olemme toimittaneet ruokaa kaikkialle Suomeen jo vuodesta 2017, joten olemme ehtineet kerätä paljon tietoa myynnistä eri ikäryhmissä. Tammi–maaliskuussa kasvua oli 42 prosenttia, ja suurinta kasvu oli erityisesti nuorempien asiakkaiden keskuudessa. Yli 60-vuotiaat tilasivat ruokaa verkosta “vain” 28 prosenttia enemmän kuin loppuvuonna. Pirkanmaalla yli 60-vuotiaiden ruoan ostaminen esimerkiksi Matsmartin kautta ei kuitenkaan lisääntynyt alkuvuonna lainkaan, mitä pidämme harmillisena. Myyntitilastomme eivät kerro koko totuutta Pirkanmaasta. Olemme haastatelleet ikäihmisiä, jotka ovat kertoneet saavansa ruokaostoksiin apua paikallisilta kauppiailta, sukulaisilta ja ystäviltä, mikä on hieno asia. Meidän verkkokauppiaiden tulee auttaa vanhempaa väestöä, jotka kaikkein eniten hyötyvät nettiostamisesta ja kotiinkuljetuksesta, oli kyse sitten viikon ruoista tai muiden välttämättömien tuotteiden hankkimisesta. Tämän takia perustimmekin hiljattain Auta vanhaa ystävää -kampanjan, jonka tavoitteena on rohkaista kaikkia meitä auttamaan lähipiirissä olevia ihmisiä pärjäämään arjessa. Muistetaan siis olla paitsi tukena, myös digitukena lähimmäisillemme! Kirjoittaja on ruoan verkkokauppa Matsmartin maajohtaja.