Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Orivesi haluaisi päästä kiinni Tampereen seudun lähijunaliikenteeseen

Oriveden kaupunki on teettänyt Tampereen vanavedessä oman lähijunaliikenneselvityksensä. Oriveden elinvoimajohtajan Pirkko Lindströmin mukaan Tampereen seudun lähijunaliikenteen kehittämisestä puhuminen on keskittynyt lähinnä Nokian ja Tampereen Tesoman suunnan liikenteeseen. – Orivedestä on puhuttu vähemmän, vaikka meillä on jo kahdet raiteet Orivedelle saakka eli kapasiteettia olisi jo valmiina. Ongelmana on tällä hetkellä, ettei Oriveden Aseman ja keskustan seisakkeiden välillä ole sähköistettyä ratayhteyttä. Lähijunat tulevat operoimaan sähköistetyillä ratayhteyksillä, tietää Lindström. ”Investointitarpeet eivät suuria” Selvityksessä on tutkittu myös Oripohjan alueen soveltuvuutta lähijunaliikenteen seisakepaikaksi. Oripohjassa tutkittiin kolmea eri sijaintia kokonaan uudelle seisakkeelle. Lisäksi nykyistä keskustan seisakkeen parantamismahdollisuutta lähijunaliikenteelle soveltuvaksi selvitettiin. – Mikäli Tampereen seudulla ja etenkin Tampere–Orivesi –rataosalla käynnistettäisiin seudullinen lähijunaliikenne, olisi hyvin varteen otettavaa tutkia myös liikennöintimahdollisuus Oripohjan seisakkeelle asti ja sen tuomat mahdollisuudet. Tämä vaatisi inframuutoksia rataosuudelle ja sen sähköistämisen Oripohjaan asti. Pirkko Lindströmin mukaan Oriveden lähijunaliikenteen kehittämiseen ei tarvittaisi mahdottomia investointipanostuksia. Aseman seisakkeelta on matkaa keskustaan kolme kilometriä, ja sähköistäminen Oripohjaan saakka tulisi maksamaan noin 1,5 miljoonaa euroa. Kolmella seisakkeella tehtävien investointien arvoksi on laskettu 2,25 miljoonaa euroa. Selvityksen mukaan olisi myös suotavaa tarkistaa lähijunaliikenteen ratateknisten vaatimusten todellinen tarve Tampereen seudulla, esimerkiksi laiturien pituuksien osalta. Matkustajissa 38 %:n nousu viidessä vuodessa Oriveden aseman matkustajamäärät (nousut ja poistumiset) ovat nousseet viimeisen viiden vuoden aikana 38 prosentti eli 19 000 vuosittaisen matkustajan verran. Myös liikenne- ja viestintäministeriön lähijunapilotti ja sen tuoma lippuyhteistyö toimivaltaisen joukkoliikenteen viranomaisen eli Nyssen kanssa on kasvattanut merkittävästi junaliikenteen suosiota Orivedellä ja koko Tampereen seudulla. Vuoden 2020 tammikuussa kaukoliikenteen matkamäärät kasvoivat Oriveden asemalla 20 prosenttia verrattuna vuoden 2019 tammikuuhun. Vuonna 2015 Orivedeltä Tampereelle ja Tampereelta Orivedelle pendelöi yli tuhat työntekijää. Molemmin suuntainen pendelöinti edesauttaa henkilöjunaliikenteen kannattavuutta. Oriveden asemalta on arkivuorokaudessa 14 lähtöä Tampereen suuntaan, parhaimmillaan kolme lähtöä tunnissa aamulla. Viimeinen paluu lähtee kello 22.07 Tampereelta Orivedelle.