Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tältä näyttää uusi rautatiesilta Viinikankadun yllä: Vanha silta osoittautui sitkeäksi, mutta sen seuraaja on nyt paikallaan – liikenne pääsee sillan alle tiistaiaamuna

Tampereen Viinikankadun ylittävä uusi rautatiesilta on paikallaan, ja katuliikenne pääsee takaisin normaalille reitille tiistaiaamuna kello 6. Junat ovat kulkeneet sillalla jo sunnuntaista. Juhannuksen aikana Viinikankadun ylittävä vanha, 1930-luvulla rakennettu rautatiesilta vaihdettiin uuteen. Massiivinen siirto tehtiin junaliikenteen 60 tuntia kestäneen katkon aikana. Työmaapäällikkö Juuso Siuko Kreatelta kertoo maanantaina aamupäivällä, että operaatio sujui koko lailla aikataulussa ja kokonaisuutena varsin hyvin. Mikä tilanne työmaalla on nyt maanantaina aamupäivällä? – Tilanne on sellainen, että junat kulkevat ja silta on siirretty. Nyt puramme vielä sillan alta vanhoja kivitukia, ja vanhan sillan purkujätteitä kuljetellaan pois. Sitten siivotaan katu ja palautetaan liikennejärjestely työmaalla normaaliksi. Aamulla kuudelta pitää olla liikennejärjestelyt purettu joka paikasta. Mitä sillan alta puretuille kiville tapahtuu? – Ne laitetaan takaisin. Uuden sillan päätyihin tehdään kiviset tukimuurit. Kivet viedään nyt Viinikan varastoalueelle, niistä kiilataan 20-senttinen pala irti ja ne kiinnitetään tukimuureihin sillan päissä. Onko kaikki aikataulussa? – Kyllä. Siirtoratojen purku siellä jatkuu, mutta se pystytään tekemään siinä sivussa, kun katuliikenne palautuu. Sillan siirto tehtiin tiukassa 60 tunnin aikaikkunassa. Miten kaikki onnistui? – Se meni koko lailla aikataulussa. Ensimmäinen juna myöhästyi kolmisen varttia, mutta voi sanoa, että kokonaisuutena tuollainen operaatio meni varsin hyvin. Mikä oli kaikkein vaativin työvaihe? – Vanhan sillan purku vei oman aikansa. Se oli aika sitkeä silta. Siirtoratojen rakentaminen on toki on tärkeä vaihe, mutta se on rutiinia. Itse sillan siirto, se kuinka siirtorata kestää ja kaikki pelaa, se on tiukka vaihe, samoin kuin sillan nosto ja lasku paikalleen. Ne ovat sellaisia vaiheita, jotka aina vähän stressaavat. Mikä vanhasta sillasta teki sitkeän? – Vanha silta oli rakennettu kahdessa osassa, ja siellä uudemmassa puoliskossa oli teräspalkkeja betonin sisällä. Niiden purkaminen otti oman aikansa. Mitä työvaiheita on nyt vielä jäljellä? – Sillan osalta ei ole kuin kaiteiden laittaminen paikoilleen. Sitten puramme siirtoradat ja kaivamme sillanaluksen tyhjäksi. Sitten tehdään tukimuurit ja niiden kivipinta sinne päätyihin. Lisäksi paalut maalataan ja mantteloidaan sekä tehdään valaistukseen liittyviä töitä. Uusi Viinikankadun ylittävä rautatiesilta eli Pinninkadun alikulkusilta on viisiaukkoinen ja noin 40 metriä vanhaa siltaa pidempi. Vanhan sillan kannen pituus oli 24 metriä, ja silta oli kaksiaukkoinen. Uusi silta mahdollistaa ajokaistojen lisäämisen sillan alle ja alikulkukorkeuden kasvattamisen. Ratapihankatu, kannelle nouseva areena sekä muu lähialueen rakentaminen lisäävät Viinikankadun liikennettä. Hanke on Tampereen kaupungin ja valtion yhteinen. Kustannusarvio on noin viisi miljoonaa euroa, josta kaupungin osuus on 65 prosenttia ja Väyläviraston 35 prosenttia. Rakennustyöt alkoivat marraskuussa 2019. Sillan on määrä olla valmis elokuun lopussa 2020.