Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Mediakonserni Sanoma ostaa Aamulehden

Alma Media myy Sanomalle Aamulehden, Satakunnan Kansan, 13 paikallismediaansa sekä painotalo Alma Manun. Myytävien liiketoimintojen viime vuoden liikevaihto oli noin 99 miljoonaa euroa. Kauppasumma ilman velkoja ja käteisvaroja on 115 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuessa siirtyy yhteensä 365 henkilötyövuotta. Myytävillä lehdillä oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 190 000 tilausta. Sanoma maksaa hinnan käteisenä ja rahoittaa kaupan velkarahoituksella, olemassa olevilla rahoitussopimuksillaan. Sanoma arvioi yritysoston tuovan noin 13 miljoonan euron vuotuisen nettosynergian, jonka se odottaa toteutuvan täysimääräisenä vuonna 2022. Kaupan toteutuminen vaatii normaalien ehtojen täyttymisen, ja näihin kuuluu Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntä. Osapuolet arvioivat, että kauppa toteutuu vuoden 2020 aikana. Kaupan toteutumiseen saakka toiminnat jatkavat erillään. Aamulehti jatkaa omana itsenään – Aamulehti tekee journalismia, jotta sen tilaajat sekä Tampereen talousalue ihmisineen ja yrityksineen menestyisivät ja voisivat paremmin. Tässä tarkoituksessa olemme ilmestyneet vuodesta 1881 ja ilmestymme vastedeskin. Omistajamuutos ei tähän vaikuta, sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu . – Aamulehti, kuten muutkin myytävät mediat, jatkaa itsenäisenä brändinä ja tekee omaa journalismiaan kuten tähänkin asti. Aamulehden digitaalisten tilausten kasvu on jatkunut useita vuosia yli 50 prosentin vauhtia, ja erityisen tärkeää tässä on keskittyminen paikallisten lukijoiden tarpeisiin. Sanoma on tunnistanut hyvän osaamisemme ja ymmärtää omaäänisen journalismin merkityksen, Tuulensuu sanoo. Lukijana tai mainostaja-asiakkaana kauppaa ei juuri mistään huomaa: verkko ja paperi näyttävät samalta, tutut päätoimittaja ja toimittajat jatkavat, samoin Aamulehden oma paikallinen mainosmyynti sekä tilausmyynti. Myös painettua lehteä kehitetään, koska se on monelle lukijalle mieluisin tapa lukea sekä yrityksille huomattavan toimiva mainosväline. Miksi kauppa? Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo, että keskittymisen hyötyjä on nähty jo monissa Euroopan maissa, esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa, Belgiassa ja Hollannissa, ilman, että median moniäänisyys on kärsinyt. – Minulla on ilo toivottaa tervetulleiksi Sanomalle Alma Median osaavat tiimit ja vahvat paikalliset uutisbrändit, joiden menestyksellinen historia ulottuu jopa yli 140 vuoden taakse. Uutisjournalismi on olennainen osa Sanoman liiketoimintaa ja historiaa, joten meillä on luonteva rooli ja vastuu sen elinvoimaisuuden varmistamisesta tuleville sukupolville. Kaikkien lehtien tilaajakannan kasvattaminen on meille erittäin tärkeää, sillä digitaalisella aikakaudella menestyminen edellyttää isoa kokoa. Uskomme yritysjärjestelyn olevan hyödyksi niin lukijoille, mainostajille, työntekijöille kuin osakkeenomistajillemmekin, Duinhoven sanoo. Alma perustelee myyntiä näin: – Olemme viime vuosina johdonmukaisesti keskittyneet strategiassamme digitaaliseen liiketoiminnan kehittämiseen. Kaikki viime divestointimme ovat olleet printtimedialiiketoiminnasta luopumista. Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on jatkumoa johdonmukaiselle portfolion kehittämiselle kannattaviin ja kasvaviin digipalveluihin, sanoo Kai Telanne . Aamulehti tulee osaksi Sanoman yksikköä nimeltä Sanoma Media Finland, jonka brändejä ovat muun muassa Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Nelonen, radio Suomipop, Tiede, Kodin Kuvalehti, Aku Ankka ja Tammerfest. Yksikön liikevaihto oli viime vuonna 577 miljoonaa euroa ja tulos 12 prosenttia liikevaihdosta. Työntekijöitä sillä oli 1800. Mistä lisää hyötyä? Sanoma korostaa Aamulehden ja muun ostettavan median toimitusten riippumattomuutta. Aamulehti tekee vastedeskin itse kaikki tärkeimmät juttunsa, ja sen lisäksi sillä on käytössään Sanoman yhteiset voimavarat. Sanoma kertoo, että 13 miljoonan vuotuinen nettohyöty perustuu pääosin operatiivisen toiminnan tehokkuuteen, hankintaan ja IT:hen sekä yhteisiin ja tukitoimintoihin. Näiden lisäksi Alma Median jakelun ulkoistussopimus tuottaa noin viiden miljoonan euron kustannussäästön vuodessa. Yrityskaupan jälkeen Sanomalla on kolmen painotalon verkosto Vantaalla, Varkaudessa ja Tampereella. Painotalot palvelevat tulevaisuudessakin Alma Mediaa ja myös muita ulkoisia painoasiakkaita. – Sanomalla ja etenkin Helsingin Sanomilla on hyviä näyttöjä digitaalisten tilausten myymisestä, myös nuorelle yleisölle. Siitä voimme varmasti oppia. Aamulehden toimitus puolestaan on maan kunnianhimoisimpia ja asiakaskeskeisimpiä etenkin paikallisesti läheisen journalismin tekemisessä ja myymisessä. Odotamme molemminpuolisen innostuneina parhaiden oppien jakamista kaupan toteuduttua, sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Alma keskittyy valtakunnan mediaan Kaupan ansiosta Alma Median digitaalisen liikevaihdon osuus nousee lähelle 70:tä prosenttia. Alman tunnetuimpia jäljelle jääviä brändejä ovat Kauppalehti, Iltalehti, Talouselämä ja Etuovi.com. Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne kuvaa kauppaa näin: – Terävöitämme strategiaamme ja keskitymme erityisesti digiliiketoimintojemme kehittämiseen, kasvattamiseen ja kansainvälistämiseen. Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on jatkumoa aiemmille divestoinneillemme ja johdonmukaiselle portfolion kehittämiselle kannattaviin ja kasvaviin digipalveluihin. Suomessa keskitymme valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin, digitaalisiin mainos- ja markkinointiratkaisuihin sekä maksullisiin digisisältöihin. Kauppa on historiallinen siksikin, että vuonna 1881 perustettu Aamulehti on koko Alma Median alkupiste. Aamulehdestä myös on alkanut sekä toimitusjohtaja Kai Telanteen että monen muun tunnetun mediajohtajan ura. – Alma Mediaa lähestyttiin ostotarjouksella. Varmistaakseen osakkeenomistajien edun toteutumisen Alma Median hallitus on kartoittanut myös muiden tahojen mahdollista kiinnostusta kaupan kohteeseen, Kai Telanne sanoo. – Näkemyksemme on, että saimme hyvän ja media-alaa tuntevan ostajan. Kauppa Sanoman kanssa turvaa liiketoiminnan pitkäjänteistä kehittämistä. Tampereen Siperia säilyy myös Alma Median toimitilana, ja kauppaan kuulumattomatkin toiminnot jatkavat entisissä tiloissaan. Aamulehden ja Porissa ilmestyvän Satakunnan Kansan lisäksi Sanomalle siirtyvät paikallismediat ovat Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-Lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Suur-Keuruu, Merikarvia-Lehti, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Jokilaakso ja Vekkari. Sanoma-konserni on Suomen suurin mediayhtiö. Se toimii kymmenessä maassa, Suomen lisäksi muun muassa Hollannissa ja Puolassa. Vuonna 2019 sen liikevaihto oli 900 miljoonaa euroa ja sillä oli noin 3 500 työntekijää. Alma Median liikevaihto vuonna 2018 oli 355 miljoonaa euroa, ja henkilöstöä on noin 1850.