Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nouseeko keskustaan tulevaisuudessa uusi 20 000 tamperelaisen asuinalue sekä valtava yrityskeskittymä? Selvitys ratapihan siirtämisestä esitellään maakuntahallitukselle

Tampereen kaupunki, Pirkanmaan liitto ja Lempäälän kunta ovat selvittäneet Tampereen ratapihan siirtämistä Lempäälään. Noin vuosi sitten käynnistynyt selvitys esitellään maakuntahallitukselle ensi maanantaina. Pirkanmaan liiton alueidenkäytön johtaja Ruut-Maaria Rissanen kertoo, että ratapihan mahdollinen siirto ei ole keskusteluissa nyt ensimmäistä kertaa, vaan se on ollut osana erilaisia selvityksiä jo kymmeniä vuosia. Mikäli suunnitelmat etenevät, ratapihan siirto olisi ajankohtaista aikaisintaan 2030-luvulla tai myöhemmin. Ensimmäinen konkreettinen asia massiivisen hankkeen suunnittelulle tapahtui vuonna 2017, kun uudelle ratapihalle osoitettiin Lempäälästä kaavallinen varaus samana vuonna hyväksytyssä maakuntakaavassa. Ratapihan siirtoa on suunniteltua Kuljun länsipuolelle. Rissanen kertoo, että suunnittelu on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että ratapihan siirron mahdollisia vaikutuksia Tampereelle on selvitetty. Tämän lisäksi keskiössä ovat olleet hankkeen mittavat kustannukset. Vuonna 2008 koko hankkeen arvioitiin kustantavan 900 miljoonaa euroa. – Kyseessä on miljardiluokan hanke. Tällöin automaattisesti nousee esille kysymys, voivatko mitkään mahdollisen siirron myötä toteutuvat hyödyt olla niin isoja kuin hankkeen hintalappu. Rissanen kuitenkin katsoo, että hyötyjä on useita, kuten esimerkiksi vapautuvan maankäytön rakentamisen arvo. sekä inhimilliset, kuten turvallisuuteen liittyvät arvot. Asuntoja ja yrityksiä Mikäli ratapiha siirtyisi nykyiseltä paikaltaan, alueita vapautuisi käyttöön rakentamista varten 2 250 000 kerrosalaneliömetriä. Tampereen kaupungin yleiskaavapäällikkö Pia Hastio kertoo, että kyseessä on iso maankäyttöalue, ja mikäli tavoitteet toteutuvat, alueella voisi asua tämän hetkisen arvion mukaan 20 000 ihmistä. Tämän lisäksi alueella sijaitsisi arviolta 10 000 työpaikkaa. Hastio sanoo, että kaupungin kasvamisen kannalta olisi todella tärkeää, että alue vapautuisi rakennuskäyttöön. – Tällä hetkellä kaupunki kehittyy idän ja lännen suuntaan. Olisi tärkeää, että se kehittyisi myös keskustasta etelän suuntaan. Tämä siksi, että se tasapainottaisi kaupunkirakenteen tasapainoista kehitystä. Hastio painottaa, että suunnitelmien eteen päin viemiseksi tarvitaan seudullista yhteistyötä erityisesti Lempäälän ja Pirkkalan kanssa. – Yhteistyö on koko kaupunkiseudun näkökulmasta tärkeä asia, kun ajatellaan yhdyskuntarakennetta sekä tulevaisuuden tavoitteita hiilineutraaliuden näkökulmasta. Riittääkö nykyinen kapasiteetti? Rissanen painottaa, että nyt valmistunut selvitys kohdentuu toistaiseksi Tampereen päätyyn. Mikäli mikäli suunnitelmat saavat pontta, ja ne etenevät seuraavaan vaiheeseen, tarkastellaan tällöin Lempäälän osuutta tarkemmin esimerkiksi maankäytön sekä tonttien osalta. Lisäksi pohdittaisiin sitä, mitä yrityksiä uudelle ratapihalle sekä logistiikkakeskukseen alueelle sijoittuisi. Rissasen mukaan yksi merkittävä kysymys, jota tulisi pohtia valtionkin tasolla, on se, riittääkö Suomen rahti- ja henkilöliikenteen kannalta merkittävän Tampereen ratapihan kapasiteetti, kun koko rautateiden kuljetusjärjestelmää halutaan tulevaisuudessa uudistaa. – Ratapihan toiminta voi nykyisellä paikallaan sekä toimintatavoillaan jatkaa paikallaan vielä vuosia, mutta toiminnan kehittäminen sekä kapasiteetin kasvattaminen eivät kuitenkaan käytännössä ole enää selvityksen mukaan mahdollista. Rissanen kertoo, että selvityksessä on käyty läpi potentiaalisia Eurooppalaisia esimerkkejä, ja hänen mukaansa Lempäälä olisi sijaintinsa puolesta ideaali juurikin vastaavanlaiselle. – Haluankin painottaa, että tässä ei suunnitella sitä, että toiminta siirrettäisiin Lempäälään nykyisenlaisena, vaan nyt etsitään paikkaa modernille ratapihatoiminnalle, jonka myötä esimerkiksi aitoa kuormausta pystyttäisiin tekemään, ja rekkaliikenteen nostaminen raiteille voidaan mahdollistaa. Rissanen kertoo seuraavansa maakuntahallituksen keskustelua aiheen ympärillä. –Katsotaan mitä keskustelu tuo tullessaan. Samalla seuraamme sitä, mikä on kuntien sekä poliittisten päättäjien tahtotila. On hyvä muistaa, että mikäli asia etenee, valtion rooli hankkeessa kasvaa nopeasti.