Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Onko Alfa Romeosta nousemaan keskikastin kärkeen? Näiden asioiden Kimi Räikkösen autossa on parannuttava

Alfa Romeolle on tehokas tapa herättää huomiota F1-autojen julkaisukaudelle. Kun muut tiimit järjestävät erilaisia mediatapaamisia, vie sveitsiläistalli maastokuvioidun autonsa Fioranon testiradalle ja täyttää sosiaalisen median omilla ”salakuvillaan”. Kimi Räikkösen uusi C39 esitellään virallisesti keskiviikkoaamuna Katalonian moottoriradalla vain hetkeä ennen F1-talvitestikauden alkua. Viime vuoden C38 oli monella tavoin ongelmallinen auto. Alfa Romeo -insinöörit eivät oikein missään vaiheessa pystyneet ratkaisemaan sen aerodynamiikkaa, ja tallin tuloskunto heikkeni hälyttävästi kauden edetessä. Ilman Brasilian GP:n onnenkantamoista (Räikkönen neljäs ja Antonio Giovinazzi viides) Alfa Romeo olisi ollut vaarassa tippua F1-keskikastista Haasin ja Williamsin seuraksi sarjan tyvipäähän. Nyt C39:n pitäisi nostaa talli jälleen taistelemaan Renault’n ja McLarenin rinnalle formuloiden ”kakkosdivisioonan” voitosta. Hinwilissä on ymmärretty auton valtava potentiaali. Ferrari tarjoaa edelleen sarjan väkevimmän moottorin, joten loppu on kiinni sveitsiläisesti tietotaidosta. Koska C38 oli paha pettymys, tarjoaa se runsaasti mahdollisuuksia parantaa Alfa Romeon suorituskykyä. Ratkaisevaa keskiviikkona alkavien testien kannalta onkin se, miten paljon dataa insinöörit saavat ja miten hyvin he pystyvät sitä käyttämään hyväkseen ennen kauden alkua. Rengasongelmat Yksi Alfan ongelmakohta oli renkaiden kuluminen. Nyt kun sekä renkaat että aerosäännöt ovat pysyneet samana, on insinööreillä ainakin ollut mahdollisuus kuroa umpeen muiden tallien etumatka. – Auton nokka on redbullmainen. Se auttaa etusiiven keskiosaa toimimaan paremmin ja päästää puhtaan ilmavirran virtaamaan, aikoinaan Jordanille ja Jaguarille F1-autoja suunnitellut Gary Anderson kommentoi The Race -podcastissa. – Siinä on selviä muutoksia viime kauteen, muttei mitään dramaattista, Anderson jatkoi C39:stä. Alfa Romeo yrittää nyt kopioida Ferrarin viime kauden etusiipeä. Italialaistalli sai autoonsa paremman downforcen ja sitä kautta kierrosaikaero kasvoi Alfa-kuskeihin. Takapään downforceen vaikuttaa myös auton pohjalevy. Siihen tehtävät muutokset eivät välttämättä koskaan paljastu suurelle yleisölle. Alfalla sen merkitys on kuitenkin todennäköisesti kaikkein suurin, koska sillä on nokassa kilpailijoita kookkaampi aukko, joka johtaa ilmavirran auton alle maaefektiä varten. C39:n sivussa olevat ilmanottoaukot on tarkoitettu moottorin jäähdyttämiseen. Ne ovat kuitenkin selvästi suuremmat kuin esimerkiksi Ferrarilla, ja on mahdollista, että sveitsiläistalli häviää siinä sekunnin kymmenyksiä. Toisaalta samalla talli pelaa varman päälle ylikuumenemista vastaan. – Näyttää, etteivät tallin simulaattorit ja tuulitunneli korreloi auton suorituskyvyn kanssa. Niiden pitää osoittaa samaan suuntaan, koska muuten vain ongelmat kasvavat. Alfa Romeo ei saisi enää luottaa onneen, vaikka sekin joskus tuottaa tulosta, Anderson päätti. Uusi C39 ajoi ensimmäiset kierroksensa Fioranon testiradalla viime perjantaina: