Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Käytetyt autot saattavat huveta myyntihalleista – elokuussa niistä voi olla jopa pulaa

Autojen kauppiaat ja ostajat saattavat olla loppukesällä yllättävän ongelman edessä: käytettyjen autojen varastot ovat puolityhjiä. Jos näin käy, syynä on toukokuun loppupuolella alkanut käytettyjen ajoneuvojen ostobuumi. Esimerkiksi 15 toimipisteessä eri puolilla maata toimiva J. Rinta-Jouppi kertoi viime viikolla varautuvansa tilanteeseen 15 miljoonan euron investoinnilla autovarastonsa nopeaan kasvattamiseen. Se tarkoittaa noin tuhannen käytetyn ajoneuvon ostamista alkukesän aikana. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa vahvistaa, että kyse on maanlaajuisesta ilmiöstä. Käytettyjen autojen kauppa vetää hyvin. – Kun korona iski maaliskuussa, se oli kuin juna olisi ajanut seinään. Sekä autokauppa että huoltotoiminta loppuivat lähes tyystin, Rissa taustoittaa. – Pientä elpymistä alkoi tapahtua huhtikuun puolivälin jälkeen, ja toukokuun lopussa volyymit lähestyivät jo normaalia. Viime kuussa vaihtoautokauppa oli enää 6 prosenttia jäljessä edelliskevään luvuista. Uusien autojen myynti takkuaa yhä J. Rinta-Joupin myyntitilastot kertovat ketjun vaihtoautokaupan kasvaneen toukokuussa jo 15 prosentilla. Pekka Rissan mukaan suunta on pääosin sama muuallakin. Hän arvelee syitä olevan useita. Koska joukkoliikenteen käyttö jäi koronaepidemian levitessä minimiin, moniin perheisiin ostettiin toinen tai jopa kolmas auto, eikä hankinta yleensä kohdistunut uuteen ajoneuvoon. – Ennustan, että tänä kesänä kotimaassa ajetaan paljon. Mikäli perinteinen ulkomaanlomamatka jää tekemättä eivätkä lomautukset ole koetelleet, perheillä on kenties säästynyt rahaa auton vaihtamiseen, Rissa arvelee – Tätä menoa käytetyistä autoista voi tulla heinä-elokuussa pulaa. Varastot alkavat loppua ja hinnat nousta. Sen sijaan uusien autojen kysyntä on alamaissa. Ensirekisteröintien määrä oli toukokuussa vain 53 prosenttia ja asiakastilauksen määrä 33 prosenttia vuoden takaisista luvuista. Ruotsi on käytettyjen tärkein tuontimaa Ulkomailta Suomeen tuotiin ennen koronakriisiä esimerkiksi tammikuussa noin 4 000 vaihtoautoa. Merkittävin tuontimaa on ollut Ruotsi. Huhtikuussa määrä oli 2 800 ja toukokuussa 3 110. Pekka Rissan mukaan osittain pudotus johtui maaliskuussa voimaan tulleista matkustusrajoituksista, kun yksityiset ostajat eivät päässeet hakemaan ajoneuvoja rajan takaa. Käytännössä vain autoliikkeet ovat voineet tuoda autoja maahan. – Rajojen auetessa entisenlainen kauppa piristyy. – Ruotsin-tuontia ovat toistaiseksi edesauttaneet sikäläiset isot leasing-palautukset sekä valuuttakurssiero. Autoja oli edullista tuoda, kun yksi euro vastasi noin 11 kruunua. Nyt eurolla saa vain 10,4 kruunua. Hintaero on alkanut kaventua kruunun vahvistumisen myötä. Bensahybridit ovat kasvavin osa-alue Vaihtokaara on vuonna 2018 perustettu pelkästään käytettyihin autoihin keskittynyt ketju. Toimitusjohtaja Harri Viljanen kertoo kaupankäynnin elpyneen maaliskuun lopun äkkipysäytyksen jälkeen lähes normaalille tasolle. Kesä näyttää tässä katsannossa lupaavalta. Myös Vaihtokaara tuo paljon autoja Ruotsista. Suomen markkinoilla käytettyjä vaihtoehtoja ei ole tarpeeksi. – Ladattavat bensahybridit ovat nyt kasvavin osa-alue, Viljanen toteaa. – Ne myydään varsin nopeasti. Täyssähköautojen läpimurto ei sen sijaan ole vielä kunnolla toteutunut. Matkailuautojen kysynnässä jopa 300 prosentin kasvu Matkailuautojen myyntipiikki on loppukevään ja alkukesän toinen autokauppailmiö. J. Rinta-Jouppi raportoi matkailuautojen kysynnän kasvaneen huhtikuussa jopa 300 prosenttia. – Se on prosentteina kova luku, Autoalan Keskusliiton Pekka Rissa kommentoi. – Kasvu kuvaa varmaankin samaa ilmiötä kuin kesämökkien vuokrauksen ja myynnin suosio. Ihmiset investoivat nyt kotimaan matkailuun.