Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

”Soitathan varmasti huomennakin?” – Etäkoulu on kestänyt yli kuukauden ja se näkyy: osa Tampereen koululaisista on itkuisia ja surullisia, kun koulunkäynninohjaaja soittaa

”Voithan sinä soittaa iltapäivällä uudestaan?” ”Ei lopeteta puhelua vielä, minä näytän sinulle minun kissan.” ”Soitathan varmasti huomennakin?” Näin ikävä kuuluu etäkoulua käyvien lasten puheluissa, kun koulunkäynninohjaajat soittavat heille kotiin. Esimerkit kertoo Tampereen Takahuhdin yhtenäiskoulun vastuukoulunkäynninohjaaja Kirsi Formulahti . Hän sanoo, että osa lapsista on nyt hyvin yksinäisiä. – Joissakin perheissä lapsen yhteydenpitoa kavereihin kontrolloidaan koronarajoitusten vuoksi tiukasti, eikä kaikilla ole edes sisaruksia seuranaan. Jotkut lapset ovat nyt sukulaisten luona toisella paikkakunnalla. Lähiopetuksessa lapset pääsivät koulussa helposti kertomaan kuulumisensa aikuisille. Koska se ei etäopetuksessa ole mahdollista, osa pienistä koululaisista kuulostaa Kirsi Formulahden mukaan surullisilta. Koulunkäynninohjaajan päivittäinen soitto on heille hyvin tärkeä. – Osa lapsista itkee puhelimessa. Usein itku tulee turhautumisesta, kun pitäisi osata, mutta mikään ei onnistu eikä mitään saa aikaiseksi. Isommat oppilaat pystyvät pieniä paremmin pitämään toisiinsa yhteyttä puhelimen ja netin välityksellä, mutta Formulahden mukaan joukossa saattaa olla nuoria, joihin kukaan ei ota yhteyttä. – Nettikiusaaminen voi nyt lisääntyä. Toisaalta koulukiusatut ovat nyt helpottuneita, koska heidän ei tarvitse mennä kouluun. Tampere ei lomauttanut koulunkäynninohjaajia Takahuhdin koulun koulunkäynninohjaajat soittavat osalle oppilaista säännöllisesti, kysyvät kuulumisia ja auttavat heitä koulutehtävissä etätyövälineiden välityksellä. He vetävät lapsille myös ohjattuja välitunteja yhteisten videopuheluiden välityksellä. Formulahden mukaan monissa perheissä koetellaan nyt voimia, koska vanhempien pitää työnsä ohessa ohjata yhden tai usean lapsen etäopiskelua eri opettajien aikataulujen mukaan. – Haasteita on etenkin maahanmuuttajaperheissä, joissa vanhemmilla ei aina ole sujuvaa suomea tai englantiakaan kommunikointiin opettajien ja ohjaajien kanssa. Formulahti on tyytyväinen siitä, että Tampere ei ole lomauttanut koulunkäynninohjaajia etäkoulun aikana, kuten joissakin muissa kunnissa on tehty. – Kaupunki on hoitanut tämän hyvin. Koulukohtaisia eroja on ollut siinä, miten nopeasti ohjaajat on valjastettu tukemaan oppilaita etäkoulussa. Joillakin kouluilla ohjaajat ehtivät päällystää aika monta kirjaa ja siivota varastoja ennen kuin heidän tarpeensa lasten tukemisessa hoksattiin. Tampereen kaupungin kasvatus- ja opetusjohtaja Kristiina Järvelä sanoo kaupungilla heti ymmärretyn, että etäopetus ei vähennä lasten tuen ja opetuksen tarvetta. Koulunkäyntiohjaajien lomautuksia ei harkittu. – Ajatuksiini ei tullut, että työtä poistuisi mihinkään. Vain opiskelun tapa muuttui. Koulunkäynninohjaajat tarvitaan, jotta etäopiskelu sujuu. Kaikki oppilaat on tavoitettu Tampereella Kristiina Järvelä kysyi pari viikkoa sitten Tampereen koulujen rehtoreilta, onko kaikkiin oppilaisiin saatu yhteys etäopetuksen aikana. Vastausten mukaan on. – Toki jotkut oppilaat ovat aina juuri heräämässä, kun heihin otetaan yhteyttä, eikä kaikkien kanssa ole saavutettu oppimisen tavoitteita. Jotkut vanhemmat ovat kysyneet, voiko lapsi tulla kouluun, koska he eivät saa tätä opiskelemaan. Etäkoulusta kantautuu Järvelälle hyvää ja huonoa palautetta, mutta hänen mielestään etäopetus on sujunut hyvin siihen nähden, kuinka nopeasti se piti toteuttaa. – Osalle oppilaista etäopetus jopa sopii. Järvelän mukaan etäopetus on synnyttänyt yhteisöllistä tekemistä ja kehittänyt digitaitoja. Jotkut oppilaat kokevat sen antavan työrauhaa ja vapauttavan ryhmäpaineista. Kasvatus- ja opetusalan työntekijöiden arvostus perheissä on kasvanut. Vastuukoulunkäynninohjaaja Kirsi Formulahdenkin mukaan osalle lapsista etäopiskelu sopii mainiosti ja he oppivat hyvin. Toiset lapset ovat jääneet opinnoissaan jälkeen ja joutuvat kirimään välimatkaa kiinni syksyllä. Formulahden mukaan perheiden kokemukset opettajien työskentelytavoista vaihtelevat. Osa opettajista paneutuu etäopetukseen perusteellisesti ja käyttää siihen ylimääräistä aikaa, osalla on niukemmin mahdollisuuksia pitää yksittäisiin lapsiin yhteyttä. –Etäopetukseen siirtyminen olisi kaivannut suunnittelua, mutta tilanne tuli eteen yhtäkkiä. Opettajien ammattiyhdistysaktiiveilta tuli alussa runsaasti sitä viestiä, että ylimääräisiä tunteja ei pidä tehdä, mikä ohjasi tilannetta ensin väärään suuntaan. Kuitenkin suurin osa opettajista uhraa paljon aikaansa opetukselle tässä vaikeassa tilanteessa. Formulahti kertoo koulunkäynninohjaajienkin keskustelleen, mihin pitää vetää raja: pitääkö oppilaan soittoon vastata illallakin tai viikonloppuna? – Emme voi olla käytössä 24/7, mutta jos oppilas soittaa vaikkapa viideltä illalla, niin pitäähän puheluun vastata. Hänellä voi olla oikeasti hätä.