Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Maailman mahtavimmat yritykset ovat digitaalisia mainosalustoja – ne pitävät yllä internetin illuusioita, että sisällöstä ei tarvitse maksaa mitään

Mitä oikein ovat maailman ehkä mahtavimmat ja ihailluimmat yritykset Google ja Facebook? Entä Twitter, Spotify tai Airbnb? Tai palvelut Youtube ja Instagram? Joku saattaisi vastata, että ne ovat medioita. Eivät ole. Ne ovat digitaalisia mainosalustoja. Ne ovat alustoja, jotka pystyvät hakemaan ja listaamaan tietoa tai yhdistämään käyttäjiä toisiinsa. Samalla ne keräävät tietoa käyttäjistään ja käyttävät tätä tietoa hyväkseen kohdentaakseen mainontaa tai myydäkseen palvelua tai sisältöä. Viimeiset kymmenen vuotta digitaalinen kehitys on keskittynyt erilaisten alustojen rakentamiseen. Tärkeintä on, että palvelussa on selkeä logiikka ja se toimii käyttäjän näkökulmasta hyvin tarjoamalla riittävän suuren määrän tietoa. Tässä internetin digijättiläiset ovat onnistuneet. Mikä muu näitä yhtiöitä yhdistää? Se, että ne eivät itse tuota palveluihinsa juuri mitään sisältöä. Poikkeuksina mainittakoon Netflixin kaltaiset suoratoistoyhtiöt, joilla on nykyään itse tuotettuja sarjoja ja elokuvia. Alustayhtiöiden liikeidea onkin ollut nerokas. Tavoitteena on ollut tehdä alustasta niin toimiva, että kaikki haluavat sisältönsä ja mainontansa palveluun. Näin alustayhtiöiden ei tarvitse maksaa sisällöntuotannosta yhtään mitään. Kaiken lisäksi yritykset ottavat haltuunsa ihmisten tuottaman materiaalin eli tekstit, kuvat ja videot. Niitä voidaan käyttää tarvittaessa korvauksetta. Digijätit keräävät ja yhdistävät käyttäjistä yksityiskohtaista tietoa tavalla, joka herättää kysymyksiä. Tietoja on oltu valmiita myös myymään, jos hinta on oikea. Tässä on kunnostautunut erityisesti Facebook. Yritykset yrittävät näyttäytyä vastuullisina, mutta ne toimivat ilman julkaisijan vastuuta. Ne haluavat myös välttää tämän vastuun. Syynä on raha, koska vastuu aina maksaa. Vastuu vaatii ihmisiä töihin tarkistamaan esimerkiksi sisältöjä. Se kaikki työ on suoraan pois tuloksesta. Alustoja yhdistää myös se, että ne pyrkivät välttämään verot. Yhdessä maassa tehdyt tuotot eivät tule veroina kyseisen maan eduksi. Alustayritykset osaavat liikkua maihin, joissa verotus on niille sopiva. Miksi tällainen puheenvuoro? Siksi, että muistaisimme näiden mahtiyhtiöiden todellisen olemassaolon syyn ja lähtökohdan. Varsinkin silloin, kun hehkutamme sitä kaikkea hyvää, jota ne tarjoavat. Samat edellä mainitut palvelut myös pitävät yllä internetiin harhaa, että sisältö ja sen tekeminen olisi ilmaista. Todellisuus kuitenkin on, että mikään ei ole ilmaista. Maksamme aina, joko euroilla tai luovuttamalla omat tietomme näiden jättiyhtiöiden hyödynnettäväksi. Kirjoittaja on Aamulehden toimituspäällikkö.