Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Osaatko tämän tavan? Bussikuskit kannustavat: Saa morjenstaa myös lähtiessä

Moron suurkyselyssä kysyttiin ensimmäistä kertaa Tampereella suoraan bussien kuljettajilta, mitä mieltä he ovat tervehtimisestä bussissa. Tulos oli yllätys. Alun perin tämä juttu piti julkaista jo maaliskuussa, mutta korona muutti tilanteen. Eihän kukaan juuri kulkenut busseissa, joten kuljettajien tärkeä mielipide olisi mennyt harakoille. Juttua säilytettiin Moron holvissa, kunnes kesäkuun alku koitti ja korona-rajoituksia alettiin purkaa. 216 vastaajaa Kyselyyn vastasi 216 kuljettajaa ja heistä yhdeksän kymmenestä näet haluaa, että myös bussista poistuva matkustaja kiittää matkasta poistuessaan. Maaseutulinjoilla poistuessa kiittäminen on aina ollut tapana, mutta Tampereen kaupunkiliikenteessä tapa on ollut yleistymään päin vasta kymmenen viime vuoden aikana. Parhaiten kuljettajan kiittäminen onnistuu heiluttamalla näkyvästi kättä ennen kuin tuikkaa ovesta ulos. Tämä kiittämistapa on paras kyselyssä 67 prosentin mielestä. Toiseksi paras tapa on heiluttaa ja myös sanallisesti kiittää, vaikkapa huikkaamalla ”Kiitos!”. Tätä tapaa kannatti kyselyssä 17 prosenttia vastaajista. Yhtenä vastausvaihtoehtona oli, että matkustaja ei kiitä millään tavalla. Tämä vaihtoehto oli 9 prosentin mieleen eli noin yksi kuljettaja kymmenestä ei toivo kiitosta poistuvilta matkustajilta. Kännykkä pois Jotakin muuta kiitos-tapaa kuin edellä mainittuja kannatti 5 prosenttia vastaajista. Mitään ihmeitä jatkovastauksissa ei kuitenkaan ollut. Suurin osa toivoi täälläkin tervehtimistä. Lähinnä korostettiin, ettei ujojen ja arkojen ole pakko ja jokainen voi toimia itselleen luontaisella tavalla. Vastanneista 2 prosenttia oli sitä mieltä, että kiitokseksi riittää pelkkä huuto auton sisäpuolella ennen poistumista. Moni kuljettaja toivoi avoimissa kommenteissaan, että kännykän käyttö ja ruutuun tuijottaminen maltettaisiin lopettaa bussiin nousemisen ajaksi ja kohdattaisiin kuljettaja tervehtien silmästä silmään. Toivottiin siis ihan normaaleja peruskäytöstapoja. Tampereella kaikenlainen tervehtiminen bussissa heikkenee kuljettajien mukaan keskustaa lähestyttäessä. Sano Moro noustessasi Jos poistuessa kiittäminen hieman arveluttaa, niin bussin kyytiin noustessa ei siihen ole pienintäkään syytä. Sano vaan reippaasti ”Moro!”. Peräti 98 prosenttia kyselyyn vastanneista kuljettajista näet haluaa, että bussiin nouseva matkustaja tervehtii heitä. Vain 2 prosenttia kuljettajista toivoo Moron kyselyssä, että heitä ei tervehditä millään tavalla. Siis vain kaksi sadasta kuljettajasta ei halua kuulla matkustajan tervehdystä. Suurimmalle osalle kuljettajista mieluisin tapa on sanallinen tervehtiminen. Sitä kannattaa 80 prosenttia kyselyyn vastanneista. Nyökkäämälläkin pärjää, sitä kannatti kyselyssä 11 prosenttia. Jokin muu tapa sai 7 prosentin kannatuksen, mutta jatkovastauksessa useimmat toivoivat tervehtimistä. Kommentit olivat samanlaisia kuin poistuessa tervehtimisestä. Hymyllä kuulemma pääsee jo pitkälle tässäkin. Kyselyssä kuljettajat ottivat kantaa myös matkustajien käyttäytymiseen pysäkillä, maksaessa ja kyydissä ollessa. Näihin vastauksiin pureudutaan Moron sivuilla kesän aikana. Moro värkkäsi kyselylomakkeen ja avasi sen käyttöön Qualifio-tietokoneohjelmassa, jota Moro käyttää kilpailuihin ja kyselyihin. Linkki kyselyyn lähetettiin Tampereen joukkoliikenteen Nyssen liikennöitsijöille 6. maaliskuuta, kuljettajilla oli vastausaikaa 19. maaliskuuta saakka. Kyselyn saivat TKL eli Tampereen kaupunkiliikenne, Länsilinjat, Paunu ja Pirkanmaan Tilausliikenne. Liikennöitsijät jakoivat kyselylinkin kuljettajilleen. Kuljettajien kommentteja Monasti nuoria haukutaan huonosta käytöksestä, mutta mielestäni he pääsääntöisesti tervehtivät ja käyttäytyvät oikein hyvin linja-autoissa. Mainostajille vinkki: Tarrat kannattaisi liimata auton lattiaan, sillä sinne suurin osa matkustajista tuijottaa. Valtaosalla nuorisoa heikot käytöstavat bussissa. Ei katsota silmiin ja tervehditä. Saapi sanoa jotakin, nyökkääminenkin riittää hyvin. Pääasia on, ettei räplää puhelintaan. Osa matkustajista on melko muumioita, ei minkäänlaista elettä, vaikka kuljettaja tervehtisi selkeästi suomen kielellä. Todella fiksua porukkaa. Minulla on 28 vuoden kokemus paikallisliikenteestä. Moron kyselyyn vastanneiden kuljettajien kommentteja: Monasti nuoria haukutaan huonosta käytöksestä, mutta mielestäni he pääsääntöisesti tervehtivät ja käyttäytyvät oikein hyvin linja-autoissa. Mainostajille vinkki: Tarrat kannattaisi liimata auton lattiaan, sillä sinne suurin osa matkustajista tuijottaa. Valtaosalla nuorisoa heikot käytöstavat bussissa. Ei katsota silmiin ja tervehditä. Lastenrattaiden kanssa matkustavia ihmettelen melkeinpä eniten. He pääsevät ilmaiseksi ja kuljettaja palvelee heitä enemmän esimerkiksi niiaamalla autoa, niin silti harva kiittää kun autosta poistuu. Jos asiakas haluaa tervehtiä, niin sama millä tapaa sen tekee, mutta jos ei ole siihen halua, niin sitten voi olla niin tekemättä. Saapi sanoa jotakin, nyökkääminenkin riittää hyvin. Pääasia on, ettei räplää puhelintaan. Ei näpelöi kännyään, vaan huomioi kuljettajan. Sanallisen, nyökkäyksen tai pelkän katsekontaktinkin katson hyväksi tervehdykseksi. Nyökkäys tai sanallisesti kunhan on hymyä ja keskittynyt kyytiin nousemiseen eikä puhelimeen. Molemminpuolinen tervehtiminen itselle luontevalla tavalla, eleellä tai sanallisesti. Ja hymy on ihan parasta! Jos on ujo tai arka, silloin ei ole pakko väkisin tervehtiä. Pääsääntöisesti mukavia matkustajia, törttöjä valitettavasti joukossa. Saa kuljettajalle vastata huomenta toivotuksiin eikä katsella lattiaa. Pahimpia ovat mummot, jotka kohtelevat kuljettajia kuin ilmaa. Suhteellisen hyvin osaavat käyttäytyä, mutta kun bussiin tullaan, niin ne kuulokkeet pois päästä ja huppu silmiltä. Me haluamme nähdä muutakin kuin muumioita, jotka eivät edes tervehdi. Olisi kohteliasta, jos ei tulla puhelin kädessä (paitsi jos on mobiililippu) autoon ja kuulokkeet korvilla,vastataan kun kuljettaja sanoo moi tai huomenta tai mitä nyt sitten sanookaan., ja koulu- ja päiväkotiryhmissä vois ne aikuiset näyttää niille pienille mallia ja tervehtiä kuljettajaa. Käsittämättömän huonosti on kotona opetettu käytöstapoja. Tuulimyllyjä vastaan sotimiseni kuitenkin jatkuu. Nuoriso tervehtii ihan mukavasti. Kaikista yrmeempiä ovat vähä vanhemmat naishenkilöt. Olisihan se kiva, jos matkustaja juoksee pysäkille ja kuljettaja odotetaan häntä että ehtii bussiin, niin sanoa kiitos. Mitä kauemmaksi keskustasta mennään sitä enemmän asiakkaat tervehtii ja kiittää. Enemmistö on asiallisia, ystävällisiä ja peruskäytöstavat hyvin hallitsevia normaaleja ihmisiä! Pieni vähemmistö niitä, jotka katsovat kuljettajaa ylimielisen alentavasti tai eivät lainkaan, eivät vastaa tervehdykseen tai purkavat omaa pahaa oloaan kuljettajaan haukkumalla ja sättimällä asioista joihin kuljettaja ei voi vaikuttaa. Näille tuskin mikään enää auttaa ja saisi käytöstä muuttumaan. Pääsääntöisesti käytös on hyvä. 6/10 mykkiä. Kohtuullisen viksuja. Osa matkustajista on melko muumioita, ei minkäänlaista elettä, vaikka kuljettaja tervehtisi selkeästi suomen kielellä. Ei voi kuin ihmetellä että onko ketään kotona. Omalla kohdalla suurin osa tervehtii ihan hyvällä prosentilla. Lieneekö syynä se, että itse tervehdin sataprosenttisesti aina jokaista matkustajaa ikään, sukupuoleen tms. katsomatta. Itse kun on sellaisen kasvatuksen saanut, että vieraita tervehditään, niin luonnostaan se tulee. Ehkäpä matkustajatkin sen omalla tavallaan muistiin laittavat, ketkä heitä tervehtivät ja ketkä eivät. Tervehdin matkustajia, jos heidän suunnastaan tulee tervehdys, nyökkäys tai edes katsekontakti. Kaikille matkustajille sanon kuitenkin kiitos maksun jälkeen. Moni katsoo kuljettajaa vasta silloin, kun olen kiittänyt. Kyllä pääsääntöisesti matkustajat ovat mukavia. Osa matkustajista tervehtii kun tulevat autoon. Osa sen jälkeen, kun tervehtii heitä ja osa ei tee mitään. Marssivat sisään mitään sanomatta. Näitä esimerkkejä löytyy niin lapsista, nuorista, aikuisista ja vanhuksista. Hienoa, että tämä asia nostetaan esille. Olen ajanut paikallisliikenteen bussia viitisen vuotta ja hämmästelen edelleen kuinka epäystävllisesti monet asiakkaat käyttäytyvät sisään tullessaan. Yritän tervehtiä kaikki matkustajia ja maksun jälkeen vielä kiittää maksusta. Korkeintaan kaksi kolmasosaa vastaa tervehdykseen, ehkä yksi viidesosa tervehtii itse oma-aloitteisesti. Erityisen ynseästi sisään tulevat hiukan varttuneemmat naishenkilöt, arviolta 40–75-vuotiaat. Ei sanaakaan vastausta tervehdykseen, saattavat kuitenkin katsoa kohti kuin tyhjään tilaan. Hetken kuluttua saattavat kyllä tulla pyytämään aikatauluja, eli kuulo ja puhekyky on haluttaessa tallella. Jonkin verran verran tämä tervehtiminen ja yleinen asiakkaiden ystävällisyys riippuu siitä, mitä linjaa, mihin kellonaikaan ja minä viikonpäivänä ajaa. Parasta käytöstä on useimmiten omakotitaloalueen linjoissa, viikonloppuisin ja päivällä, mutta myös nuoret aikuisopiskelijat esimerkiksi Hervannan kampukselta käyttäytyvät mallikkaasti. Toki meissä kuljettajissakin on varsinaisia mörrimöykkyjä, jotka eivät tervehdi edes työkavereitaan. Turhauttavaa aloittaa työvuoro vaikkapa niin, että on tervehtinyt 20 ensimmäistä asiakasta ja kukaan ei ole vastannut! Suurin osa matkustajista tuijottaa maksupäätettä eikä tervehdi ollenkaan (nuoret enemmistönä). Toivoisin tapakoulutusta kouluihin, toista se oli omassa nuoruudessa, jolloin avattiin ovet vanhemmalle henkilölle. Tervehtimiskäytännöt vaihtelevat hieman alueesta ja ajankohdasta riippuen, joillain linjoilla hyvin aktiivista ja varsinkin vakimatkustajat morjestavat aina. Pääosin ystävällistä ja asiallista käyttäytymistä. Nokialaiset ovat hyvin ystävällisiä. Suuri osa mörököllejä, mutta aina hyvin käyttäytyvä, kohtelias ihminen tekee positiivisen vaikutuksen ja jälkitilan. Kuljettaja on myös ihminen. Itse ajoin vuosia pikavuoroja ja tilausajoja. Silloin opin aina lähtökohtaisesti tervehtimään kaikkia ensin. Siirryttyäni paikalliskuljettajaksi, huomasin, että suurin osa ei vastaa tervehdykseen tai jopa suuttuu. Siksi nykyään määrittelen jokaisen oman palvelutason asiakkaan sisään tullessa. Jos tervehtii iloisesti, vastaan iloisesti, jos nyökkää, nyökkään takaisin, jos mutisee ja katsoo muaalle, mutisen ja katson vähän ohi ja jos on hiljaa ja/tai tympeän ilmeen kera, vastaan samalla tavalla. Eikä ole vain teinit tai joku ikäryhmä erikseen. Isoks kaupungiksi tosi vähän häiriökäyttäytymistä. Melkein kaikki voi taputtaa itteensä olalle. Tervehtiminen vaihtelee paljon linjoittain/kaupunginosien mukaan. Esimerkiksi Tesoma/Kalkku-suunnilla tervehdykseen on lähes turha odottaa vastausta ja Lempäälän suunnalla lähes jokainen vastaa. Suurin osa tosi fiksuja. Monet ovat ystävällisiä. Joukkoon mahtuu myös niitä jotka kulkevat kuulokkeet korvilla ja puhelin on ainut minkä he näkee. Tuppisuita. Vain harva tervehtii. Suurin osa kulkee naama kierossa ja kuulokkeet päässä eikä tervehdi kuljettajaa. Kuulokkeet vois ottaa pois päästä siks aikaa kun kyytii nousee? Laidasta laitaan, kuten kyllä kollegoillakin. Yleisesti ottaen ihan ok. Muutaman kerran kuullut, kun lapsi tervehtii kuljettajaa niin on vanhempi sanonut, ei sille tarvi mitään sanoa. Semmoista tapaa opetetaan kotoa käsin. Isoja eroja näkyy, kun ajaa kaupunki ja maalaiskuntiin. Mitä pitemmälle mennään sitä enempi ihmiset tervehtii. Vapaa ajalla ollaan mukavampia ja kohteliaampia. Yleisellä tasolla käyttäytyvät ihan hyvin. Suurin osa matkustajista osaavat oikein hyvin käytöstavat . Osa nuorisosta kaipaisi hieman kertausta käytöstapoihin. Vaihtelevaa, osa tervehtii hyvin ja osa kuin myrkyn juoneena. Ei tarvitse tarinoimaan jäädä, mutta voisi tervehtiä. Jos ei katsekontaktia synny, niin tilanne on ohi. Asiakkaan ehdoilla mennään eli tilanteen mukaan. Osa asiakkaista katselee kenkiään astuessaan autoon, häkeltyvät kun toivottaa esimerkiksi huomenta Melkein kaikki tuijottaa puhelintaan. Kutakuinkin normaalia hyvää käyttäytymistä. Sitten on niitä, joille kuljettaja on täysin ilmaa tai yhdentekevää. Kuitenkin he ovat valmiita ottamaan vastaan kuljettajan ammattitaidon ja rutiiinin, jolla kuljettaja vie heidät turvallisesti määränpäähän. Ystävällinen huomio heiltä noustessa ja poistuessa autoon/autosta on kiitos kuljettajalle tästä ja se lämmittää mieltä. Nämä ynseästi ja yliolkaisesti käyttäytyvät matkustajat ilmeisesti menettelevät samoin kaikkia yleisöpalvelussa olevia kohtaan, esimerkiksi kauppojen kassalla työskentelevät. Toki meidän kuljettajien pitää myös olla huomaavaisia ja vastaanottaa tervehtimiset. Poistumistilanteessa voi koittaa huikata vastakiitos tai heilauttaa poisjäävälle kättä, jos vain hallintalaitteiden, lähinnä ovivipujen, käsittelyltä ehtii. Ruuhka-aikana tosin keskittyminen on melkein kokonaan autoon nousevien vastaanottamista. Osa matkustajista on melko omituisia. Jotkut tervehtivät taas jotkut eivät. Lapsille voisi opettaa käytöstapoja jo kotona. Kovasti kaupunginosakohtaista tervehtiminen. Ja ”maalla” tervehditään selkeästi enemmän kuin Tampereen alueella. Ihme mörököllejä. Kuljettajia ja matkustajia on joka lähtöön ja se on rikkaus. Erilaisuus on rikkautta. Kuitenkin olisi kohteliasta edes nyökätä ja huomata toinen ihminen. Itse tervehdin jokaista kyytiin tulevaa ja jos tilanne sallii, myös poisjääviä. Näinä aikoina on paljon yksinäisiä ihmisiä, joille linja-autonkuljettaja saattaa olla ainoa joka toivottaa hyvää huomenta tai päivää. Ei anneta tämän mennä pilalle. Ollaan ihmisiä ihmisille. Sallitaan huonot päivät, iloitaan hyvistä. Morotellaan ku tavataan. Asiallisia, kilttejä suurimmalta osin. Suurin osa tervehtii, jos itsekin kuskina katson silmiin ja tervehdin. Ne jotka eivät tervehdi, ovat stereotyyppisesti nuoria miehiä ja vanhoja naisia. Kyllä kai normaaleihin hyviin käytöstapoihin kuuluisi tervehtiä. Joku nokkela ilmoitti joskus vastaavassa kyselyssä, ettei tervehdi kahvinkeitintäkään aamuisin, niin ei siksi kuljettajaakaan. Tyly ihminen, tosin yleensä kuljettajaan ei laiteta suodatinta ja kahvinpuruja. Vanhemmat tamperelaiset (noin 60+) tervehtivät tullessaan autoon. Nuoremmat eivät ota mitään kontaktia paitsi jos on jotain valitettavaa. Suurin osa tervehtii. Pieni osa ei katso päinkään astuessaan bussiin, joten heitä ei tarvitse tervehtiä ollenkaan. Jotkut tulee bussiin kuulokkeet korvissa, mutta voisi bussiin tulon ajaksi ottaa kuulokkeet pois, jos vaikka kuljettajalla olisi asiaa. Kukin omalla persoonallisella tavalla tai sitten ei. Nuorison käyttäytyminen on jossain ihan hukassa ei tervehditä ja ollaan pää kumarassa, kun tullaan kyytiin. Puhelin pois kun tulee bussiin sekä kuulokkeet. Pääsääntöisesti erittäin hyvää käytöstä. Uskon että jokainen ihminen kykenee hyvään, ja huonoon käytökseen. Se on sitten päivästä kiinni, kuinka kukakin jaksaa suoriutua matkastaan. Osa nuorista, joilla kuulokkeet päässä, eivät tervehdi millään lailla eivätkä katso päinkään, se on mielestäni töykeää. Pääasiallisesti asiakkaat tervehtivät hyvin kuljettajia ja arvostavat meidän työtämme paljon, mutta poikkeuksiakin on toki. Aika hyvät tavat olleet. Jos ei halua tervehtiä, olis kiva jos katsekontaktin edes sais. Zombie-laumaa. Ihan hyvin siellä osataan käyttäytyä. Todella fiksuja lapsia kulkee. Ehkä noin puolet matkustajista tervehtii takaisin, kun kuljettaja tervehtii. Joillain pysäkeillä kukaan ei tervehdi ja se tuntuu kurjalta. Toisaalta kun edes yksi tervehtii, katsoo silmiin ja hymyilee, niin koko päivä menee positiivisella mielellä. Nuorisolle pitäisi opettaa käytöstapoja, nyt auton kyytiin astutaan mitään sanomatta ja leuka rinnassa. Everything is fine, the majority of travelers are well educated and they salute, yet there are days when they might not feel well or something happened so that can be felt in their way of communicating (or the lack of communication whatsoever). I, as a driver try to salute them all and thank them for traveling with me regardless if the salute or not, or if they thank me or not. It's not only the company policy but it's the way we can improve someone's feeling by doing it, so I consider it as a good way to give back to the society. Kuulokkeet korvilla liikutaan, ei mitään kontaktia oteta kuljettajaan. Kun pysäkki on ollut poissa käytöstä ja siitä olen jopa kuuluttanut matkustajille, eivät he ole kuulleet kun istuvat omissa maailmoissaan kuulokkeet korvillaan. No, ovatpahan saaneet pienen piristävän kilometrin mittaisen kävelytuokion, kun eivät ole kuunnelleet ohjeistustani. Kyllä ne kuulokkeet vois ottaa pois korvista kun noustaa autoon. Suurin osa ihmisistä tulee bussin kyytiin naama kutrulla eikä kiitetä poistuessa. Eihän se ole pakollista, mutta mukavaa se olisi. Olen kyllä pettynyt monta kertaa, vaikka olen tervehtinyt joka ikistä matkustaja, mutta 70 prosenttia ei vastaa eikä hymyille, ja 10 prosenttia katsoo tosi vihaisesti ehkä koska olen ulkomaalainen, 20 prosenttia vastaa tosi mukavasti ja hienosti. Todella fiksua porukkaa. Minulla on 28 vuoden kokemus paikallisliikenteestä, Jyväskylässä 2 vuotta ja pääkaupunkiseudulla loput. Nyt lokakuun alusta Tampereella ja yllätyin kuinka mukavasti on mennyt. Asiakkaat tosi mukavia. Pääosin olen itse tyytyväinen, Suurin osa nuorista kuitenkin tervehtii ja ovat reippaita, mutta kyllä vanhemmistakin löytyy niitä niin sanottuja mykkiä? Olen kuitenkin sitä mieltä kuljettajan tervehtiessä suurin osa jollakin tavalla tervehtii nyökkäyskin mulle käy. Huomaa minkä alueen kouluissa ja kotona opetetaan käytöstapoja. Suurimmaksi osaksi asiallisia. Muutamia poikkeuksia.