Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tampere-Pirkkalan lentoaseman matkustajamäärät laskivat jälleen: "Matkustajia saadaan, kunhan vain saamme lentoja”

Finavia julkaisi torstaina tilaston alkuvuoden matkustajamääristä kentillään. Tampere-Pirkkalan lentoasemalla määrät laskivat alkuvuonna 2,5 prosenttia. Yhteensä kentältä matkaan lähti 118 898 matkustajaa. Kotimaan matkustajia Tampere-Pirkkalassa oli alkuvuonna hieman yli 45 000 eli niiden määrä kasvoi 3,2 prosenttia. Kansainvälisten matkustajien määrä putosi kuitenkin alkuvuonna 5,7 prosenttia jääden 73 809:ään. Huippuvuonna 2008 lentoasemalta lähti 700 000 matkustajaa. Viime vuonna matkustajia oli 228 096. Finavian kentillä koko maassa matkustajamäärät olivat alkuvuonna yhteensä 12,8 miljoonaa. Lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto Business Tampereesta kertoo, miltä Tampere-Pirkkalan tulevaisuus näyttää. Miksi Tampere-Pirkkalan matkustajamäärät laskevat ja onko laskun määrä huolestuttava? – Odotimme lukujen menevän kesäkuussa pari prosenttia miinukselle. Ryanair lopetti yhteyden Bremeniin viime marraskuussa. Sen vuoksi Tampere-Bremen lento lakkautettiin kokonaan. Lento oli matkustajamäärältään meille niin iso, että se vie lukemat karvan verran pakkasen puolelle. – Mitään dramaattista ei ole tapahtunut. Kesän lomakauden liikenne ei vain voi tuottaa positiivisia lukemia, sillä istuinpaikkojen määrä ei lisäänny kylliksi korvaamaan Ryanairin lopettama reitti. Miten kentän uudistaminen on vaikuttanut matkustajien määrään? – Remontti laski matkustajamääriä viime kesänä, mutta vuosi oli kokonaisuudessaan todella hyvä. Kentän sulkeminen keskikesällä piti vaikutukset ennusteita pienempinä. Muina kuukausina liikennettä oli todella paljon. Finavian uusimpien tilastojen mukaan etenkin ulkomaanmatkaajien määrät ovat laskeneet. Ryanairkin lopettaa Tampereelta lähtevät halpalennot. Miten tilannetta paikataan? – Nyt neuvottelemme muiden lentoyhtiöiden kanssa, jotka olisivat valmiita tulemaan Ryanairin tilalle. Se vie aikaa, eikä ole mahdollista saada uutta yhtiötä tilalle ennen ensi vuoden syksyä. Tämä johtuu lentoyhtiöiden neuvottelusyklin pituudesta. Tampere-Pirkkala oli viime vuonna lentomäärältään maan toiseksi operoiduin kenttä, mutta matkustajamäärissä se oli vasta yhdeksäs. Miten matkaajat houkutellaan Tampere-Pirkkalaan? – Matkustajia saadaan, kunhan vain saamme lentoja. Reittilentoja meillä on Finnairilta, Sasilta ja Airbalticilta. Kentän painopiste heidän osaltaan on liikematkustamisessa. Tilanne on siltä osin hyvä. – Ryanair on ollut kentän matkustajamäärää eniten kasvattava yhtiö. Sen muutokset näkyivät suoraan matkustajamäärissä. Jos saamme suoria lentoja Euroopan kohteisiin jollain muulla yhtiöllä, matkustajat kyllä tulevat. Se vaatii aktiivista lentoaseman markkinointia. Uskotko, että ihmisten kasvava ilmastotietoisuus on vaikuttanut matkustajien määriin Tampereella? – En usko sen vaikuttaneen ihmisten lentämisen päätöksiin kentällämme. Olemme kaukana, joten maailmalle halutessaan lentokone on pakollinen. Toivoisin, että asiakkaat jättäisivät auton kotikentälle ja lähtisivät täältä suoraan lentäen. Se on ekologisin ratkaisu. Millaisena näet Tampere-Pirkkalan kentän tulevaisuuden ja voidaanko siellä vielä päästä huippuvuosien lukemiin? – Tampereen kenttä on varustelultaan ja sijainniltaan erinomainen, joten sillä on mahdollisuus toimia Suomen kakkoskenttänä. Siinä kehityksessä olemme mukana. Lisäksi kyseessä on monitoimikenttä eli siellä toimivat kaupallisen ilmailun lisäksi koululiikenne, Puolustusvoimat ja yleisilmailu. – On vaikea ennustaa, voimmeko päästä enää sellaiseen tilanteeseen kuin Ryanairin huippuvuosina. Matkustajamäärien osalta voimme varmasti päästä siihen seuraavan kymmenen vuoden aikana, mutta tarvitsemme siihen usean lentoyhtiön portfolion. Sitä varten tarvitsemme uusia yhtiöitä avaamaan reitin kentälle.