Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Insinöörimäisen tarkka Skodan kestosuosikki ei armahda kilpailijoitaan vaan kipuaa väkisin rekisteröintitilaston kärkeen

Jaa-a, miettii toimittaja hämillään. Mihin saakka voi tuiki tavallinen, niin sanottu perheautoluokan henkilöauto vielä kehittyä, jos sille annetaan aikaa? Jos normituote on tätä tasoa, missä on monta kertaa kalliimpien menopelien elintila ja tulevaisuus autoilun ekosysteemissä? Ei uusi Skoda Octaviakaan sentään täydellinen ole. Sellaista autoa ei rakenneta koskaan. Mutta se on riittävän hyvä ja täydellinen kaikissa niissä perusasioissa, joita autolta odotetaan. Ja vielä vähän enemmän. Octavia on varma menestysresepti ja laadittu insinöörimäisen tarkasti ja kilpailijoita armahtamatta. Pahin heikkous taitaa olla se, että se polttavin uutuudenviehätys autosta puuttuu. Kaikesta huolimatta tervemenoa tutulle rekisteröintitilastojen ykköspaikalle. Sitä ei edes korona estä. Koeajoyksilö edustaa parasta, mitä kansansuosikista on toistaiseksi saatavissa. Korimalli on se myydympi eli Combi-farmari, keulalla puhkuu tehokkaampi kahdesta dieselistä ja varustetasoksi on valikoitunut ylellisempi Style, jota on tukevoitettu lisää lanseerausvaiheen Launch Edition -varustepaketilla. Tästä autosta löytyvät esimerkiksi tuulilasin HUD-heijastusnäyttö ja 10-tuumainen kosketusnäyttö sekä peruutuskamera pesimellä, mukautuva vakionopeussäädin ja ruuhka-ajon avustin. Uusi turvavaruste on poistumisvaroitin. Se toimii, kun pysäköidyn auton mikä tahansa ovi avataan. Jos takaa tuolloin lähestyy ajoneuvo tai vaikka pyöräilijä, auto varoittaa, jotta ovi ei lävähdä suoraan lähestyjän eteen. Toinen uutuus on törmäyksen väistöavustin: jos kuljettaja tekee ohjausliikkeen välttääkseen törmäyksen, järjestelmä lukee tilanteen ja suurentaa ohjausliikettä, mikäli liikennetilanne sen sallii. Style-tasolla led-ajovaloihin on lisätty varjostava matrix-toiminto. Sekä lähi- että kaukovalojen kuviointia säädellään vastaantulijoiden mukaan niin, että oma auto häikäisee mahdollisimman vähän muita. Vaikka Octavian varusteluettelo on neljä sivua pitkä, tekniikka ei ole häiritsevästi läsnä autoa ajettaessa. Kuljettajan paikka on toteutettu ergonomisesti. Tärkeimmät mukavuus- ja hyötytoiminnot löytyvät edelleen painonappien alta kojelaudan tai monitoiminäytön alareunasta. Nykytapaan ohjauspyörässäkin on paljon toimintoja. Yksi Combi-farmarin valteista on valtavan kokoinen, laakea tavaratila, jonka käyttöä on helpotettu erilaisilla verkoilla ja tuilla. Kun takaistuinten selkänojat kaataa, kuljetustila kasvaa peräti 1 700 litraan. Sähkötoiminen takaluukku on vakiovaruste aloitusmalleissa. Lyhyehkön koeajolenkin jälkeen on vaikea määritellä lopullista kantaa Octavian ajo-ominaisuuksiin. Dieselissä ainakin voima riittää, ja uusittu alusta on viritetty pikemmin mukavaksi kuin korostetun kovaksi. Rengasmelua tunkee suomalaisesta kevätkarheasta tiestä matkustamoon enemmän kuin olisin odottanut. Korin leveys on kasvanut parilla sentillä, ja ohjaamon tunnelma on väljä. Akseliväli on säilynyt ennallaan. Suomalaista ostajakuntaa lämmittää se, että jo edullisempaan Ambition-varusteluun kuuluvat lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä sekä Climatronic-automaatti-ilmastointi. Dieselmallien perushintaan kuuluu jopa kauko-ohjattava lisälämmitin eli "webasto". Ohjauspyörän lämmityskytkin on Octaviassa siellä, missä sen pitääkin eli vasemman käden peukalon alla itse ohjauspyörässä. Paikka pitäisi määrätä pakolliseksi kaikille muillekin valmistajille. Dieselmoottorin tulevaisuus vaikuttaa vähintään epävarmalta, mutta Skodalla näyttää riittävän uskoa sen jatkomahdollisuuksiin. Aloitusmallistossa on kaksi dieselvaihtoehtoa ja vain yksi TSI-bensiinimoottori. Dieselmoottorit edustavat uusinta EVO-tasoa. Autoissa käytetään muun muassa kahta SCR-katalysaattoria ja AdBlue-lisäaineen kaksoissuihkutusta. Tekniikalla on leikattu typpioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia aiemmista. Jo syksyllä mallisto täydentyy kevythybridi- ja lataushybridiversioilla. Uudestakin Octaviasta esitellään myös bio- ja maakaasutoiminen G-Tec-malli, joten ainakin tältä osin kaasuautoilun lähivuodet näyttävät turvatuilta. Halvin uusi Octavia (5-ovinen liftback-korimalli) maksaa Suomessa nyt 26 622 euroa. Combi-mallien farmarikori kasvattaa jokaisen myyntiversion hintaa tuhatkunta euroa, mutta se sijoitus kannattaa. Combin monikäyttöisyys ja joustavuus ovat toista tasoa kuin liftback-peräisissä autoissa. Tilavuus/sylinterit 1 968 cm3/4 Teho 110 kW (150 hv)/alk. 3 000 r/min Vääntö 340 Nm/alk. 1 700 r/min Pituus/leveys/korkeus 467/183/146,8 cm Paino/akseliväli alk. 1 487 kg/268,6 cm Tavaratila 640–1 700 l Huippunopeus 222 km/h Yhd.kulutus 4,7 l/100 km CO2-päästöt 122 g/km Perävaunu jarruin/jarruitta 1 600/740 kg Vapaa autoetu/käyttöetu 720/555 e/kk Hinta 36 172 euroa (ilman lisävarusteita) PLUSSAA Kokonaisuus, matkustamo, tavaratilan koko ja varustelu, Launch Edition -varustepaketit, (tulossa olevat) voimavaihtoehdot MIINUSTA Rengasäänet karkealla asvaltilla, sivupeilien koko ja muotoilu ARVIO ☆☆☆☆☆