Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Nokian ja Tampereen välille 14 uutta päivittäistä vuoroa ainakin vuoden ajaksi – Pirkanmaa pääsi raideliikenteen kokeiluun

Pirkanmaa saa runsaasti uusia junavuoroja lähiliikenteeseen. Pilottikokeilu tuo Toijalan ja Tampereen välille 9 lisävuoroa arkeen ja Nokian ja Tampereen välille 14 lisävuoroa. Mänttä-Vilppulan suuntaan tulee kaksi lisävuoroa. Aikatauluihin on lisäksi tehty alueen toivomusten mukaisia tarkennuksia. Pirkanmaa valikoitui viime syksynä yhdeksi alueellisen junaliikenteen pilottialueeksi. Pilotti liittyy taajamajunaliikenteen kilpailun avaamiseen ja se toteutetaan liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikennesopimuksen ja velvoitepäätöksen valmistelussa ja toteutuksessa. Hanke on nyt valmis ja lvm teki päätöksen torstaina. Ostosopimuksella valtio sitoutuu ostamaan VR:ltä junaliikennettä 1.1.2020–31.12.2020 välisenä aikana. Sopimuksessa on mukana jatko-optio, joka antaa osapuolille mahdollisuuden jatkaa sopimuksen voimassaoloa 19. kesäkuuta 2022 saakka. – Lisävuorot mahdollistavat työmatkaliikkumisen junalla erityisesti ruuhka-aikaan, sanoo suunnittelujohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys Pirkanmaan liitosta. –  Käytännössä Nokialle tulee arkiaamuisin Tampereelta puolen tunnin vuoroväli ja iltaisin paranevat yhteydet Lempäälään ja Toijalan suuntaan. Juna pysähtyy myös Viialassa, sanoo Laakkonen-Pöntys. Nokian väliä ajavat junat pysähtyvät aikanaan myös Tesoman asemalla, kunhan se valmistuu. Se tulee käyttöön ensi vuonna. Uudeksi kalustoksi tulee yksi aikanaan Tampereella valmistettu Sm2-taajamajuna. Sm2 on jäänyt reserviin pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä, jota ajetaan nyt uudella kalustolla. Sen sijaan Mänttä-Vilppulan ei tule uutta kalustoa, koska kiskobusseja ei ole koko maassa kuin kymmenkunta eikä uusia näillä näkymin enää tilata. Nykyinen kalusto saa ajaa siten lisävuoroja. Uuden osto- ja velvoiteliikennekokonaisuuden mukaiset vuorot alkavat liikennöidä aikataulukauden vaihtuessa 15. joulukuuta 2019. Myös junaliikenteen pilotit käynnistetään samassa aikataulussa. Lisäksi VR kertoo tiedotteessaan, että se on tuomassa uusia vuoroja markkinaehtoiseen liikenteeseen. Lopullinen vuoden 2020 vuororakenne päätetään, kun Väylävirasto on myöntänyt liikenteelle ratakapasiteetin. Uudet vuorot tulevat myyntiin syksyllä 2019.