Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

VR:n kannattaisi kuunnella kanta-asiakkaitaan – päätös lopettaa suosittu työmatkavuoro on käsittämätön

Olen suhtautunut myötätuntoisen säälivästi ihmisiin, jotka pendelöivät Tampereelta töihin Helsinkiin. Varsinkin talvikuukausina nämä ihmisparat näyttävät lähestulkoon asuvan junissa. Väyläviraston tilastot vahvistavat havainnon, sillä esimerkiksi viime tammikuussa vain runsas puolet eli 58 prosenttia kaukoliikenteen junista kulki ajallaan. Tampere-Helsinki-väli on Suomen vilkkaimmin liikennöity rataosuus, jolla myöhästymisiä sattuu vielä keskiarvoakin enemmän. Jouduin korjaamaan käsityksiäni, kun tutustuin jutunteon yhteydessä paremmin pendelöijien elämään. Heistä moni saa tehdä pari päivää viikossa etätöitä. Parhaassa tapauksessa myös matka-ajat voi työskennellä ja kirjata työajaksi – kunhan junaverkko toimii. Päivät eivät siis välttämättä veny junassa istumisen vuoksi. Nykyaikainen, työntekijäänsä arvostava työnantaja ymmärtää, että tärkeintä ei ole missä työ tehdään, vaan miten se tehdään. Tyytyväinen työntekijä tekee parasta tulosta. Helsinkiin houkuttelevat hyvät työmahdollisuudet. Tampereelta ei joko löydy oman alan töitä tai pääkaupunkiseudun työtarjonta vetää muuten vain pidemmän korren. Etenkin korkeakoulutetuille osaajille kiinnostavimmat ja kovapalkkaisimmat tehtävät ovat pääkaupunkiseudulla, missä sijaitsevat yritysten pääkonttorit, ministeriöt ja valtionhallinto. Helsinkiin ei kuitenkaan haluta muuttaa, sillä asunnot ovat kalliita, liikenne tukkoista ja elämä hektistä. Moni kokee, että Tampere tarjoaa paremman elämänlaadun varsinkin perheille. Työmatkalaisille tunnin juna olisi toiveiden täyttymys. Se laajentaisi pääkaupunkiseudun työmahdollisuudet aidosti myös pirkanmaalaisten ulottuville. Tampereen talouskin kiittäisi, kun hyvätuloiset osaajat eivät muuttaisi veroeuroineen Helsinkiin. Tunnin radan suunnittelu on määrä aloittaa tällä hallituskaudella, mutta radan rakentaminen on vasta tulevien vuosikymmenien asia. Ruuhkaiset ja huonokuntoiset raiteet eivät tule kuntoon ilman lisärahaa, mutta junien nettiyhteydet ja aikataulut voisi sitä odotellessa pistää kuntoon. On käsittämätöntä, että VR lopettaa työmatkalaisten suosiman ja kiittämän aamukuuden Pendolinon. En ymmärrä sitäkään, että lukuisista toiveista huolimatta kuntosalivaunua ei aiota edes kokeilla. Tuntuu siltä, että VR ei kuuntele eikä edes arvosta parhaita kanta-asiakkaitaan.