Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Yhteisvastuu tarvitsee kunnon kriteerit - Nyt yritys nostaa esille vain ne mittarit, jotka saavat sen näyttämään hyvältä

Joulukuussa maailman valtiot kokoontuivat Madridiin ja jättivät taas kerran tekemättä päätökset, jotka tutkijoiden mukaan tarvittaisiin ilmastonmuutoksen tehokkaaseen torjuntaan. Lopputulos oli niin heikko, että EU:n neuvottelijoita johtanut ympäristöministeri Krista Mikkonen päätyi pahoittelemaan sitä, vaikka ei vika varmasti hänessä ollut. Jos ilmastonmuutoksen torjunta olisi vain valtioista kiinni, olisi toivo jo menetetty. Onneksi yhä suurempi osa yritysmaailmasta on havahtunut aiheen merkittävyyteen, tai ainakin siihen, että ympäristöarvot ja sosiaalinen vastuullisuus vaikuttavat yhä useamman kuluttajan ja sijoittajan päätöksentekoon. Moni on valmis maksamaan ylimääräistä ympäristöystävällisistä tuotteista ja haluaa suosia yrityksiä, jotka toimivat muutenkin vastuullisesti esimerkiksi huolehtimalla työntekijöiden oikeuksista ja turvallisuudesta. Samoin sijoitusmaailmassa niin sanottu ESG-sijoittaminen on kasvanut viime vuosien aikana merkittävästi ollen varovaisimpienkin arvioiden mukaan ainakin 3000 miljardia. Sijoittajat hyötyvät siitä, että nämä yritykset tapaavat olla innovatiivisempia ja parempia maineeltaan. Tämän päivän ongelma kuluttajille ja sijoittajille on, ettei vastuullisesti toimivalle yritykselle ole olemassa selkeitä kriteerejä. Tämä mahdollistaa sen, että kukin yritys nostaa esille vain ne mittarit, jotka saavat ne näyttämään hyviltä. Markkinoilta löytyy toista sataa vastuullisuusluokittelijaa, jotka arvioivat yleensä suuria pörssiyrityksiä, mutta näiden luokittelijoiden käyttämät metodologiat eroavat huomattavasti toisistaan. Sen johdosta osa luokittelijoista pitää esimerkiksi Googlea erittäin vastuullisena yhtiönä, kun taas toisten tilastoissa se on reilusti keskiarvon alapuolella. Samoin öljy-yhtiö Exxon saa osalta paremmat arviot kuin sähköautovalmistaja Tesla. Lopputuloksena tavallisen kuluttajan ja sijoittajan on käytännössä mahdotonta tietää, mitkä yritykset kantavat todella vastuuta ympäristöstä ja yhteisöstä, ja mitkä pyrkivät pärjäämään vain näennäisellä viherpesulla. Markkinataloudessa kuluttajalla ja sijoittajalla on täysi oikeus arvioida yrityksiä haluamillaan perusteilla, eivätkä ympäristöarvot ja sosiaalinen vastuullisuus ole näistä ollenkaan huonoimpia. Jos päästörajoituksista sopiminen on kansainväliselle yhteisölle liian vaikea pala, voisi sen toivoa edes määrittelevän kriteerit, yritysten ympäristöystävällisyyttä ja sosiaalista vastuullisuutta voidaan uskottavasti ja yhdenmukaisesti arvioida. Yksi selkeä mittari ajaa asiansa paremmin kuin sadat ristiriitaiset. Kirjoittaja on kauppatieteiden opiskelija.