Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Kännykällä saa sohvapöydän ja sähköt – Tansaniassa mobiilimaksuihin ei tarvita erillisiä sovelluksia eikä edes nettiyhteyttä

Löysin markkinoilta täydellisen sohvapöydän. Manailin jo ääneen, että en tajunnut ottaa tarpeeksi käteistä mukaan, mutta ratkaisu olikin helppo: Lähetin rahat myyjälle puhelimella. Autossa en muista ikinä pitää kolikoita mukana, mutta enää ei tarvitsekaan. Parkkeeraus maksetaan nimittäin myös puhelimella. Jos kotoa katoavat sähköt, se johtuu yleensä siitä, että etukäteen maksettu sähkö on loppunut. Hätä ei kuitenkaan kestä kauaa, koska lisää sähköä saa ostettua puhelimella muutamassa minuutissa. Viestin lähettämisen jälkeen valot syttyvät ja jääkaappi hurahtaa takaisin käyntiin välittömästi. Helppoa ja mukavaa. Muutin Tansaniaan vuosi sitten. Nopeasti kävi selväksi, että tämä on maa, jossa vanhat Nokiat ovat voimissaan, ja silti mobiilimaksut toimivat paremmin kuin Suomessa. Pankkikortilla ei pärjää, mutta kännykällä voi maksaa melkein missä vain. Se on myös turvallisuuskysymys, muistutti eräs tansanialainen tuttuni. Jos taskut pullottavat käteisestä, olet helppo uhri varkaille. Puhelimen rahoihin ei pääse käsiksi, ellei tiedä pin-koodia. Minulla ei ole Tansaniassa pankkitiliä. Sen sijaan lataan operaattorini liikkeessä mobiilirahaa noin kerran kuukaudessa. Sillä rahalla maksan puheluiden ja mobiilinetin lisäksi sähköt, parkkimaksut ja satunnaiset heräteostokset. Rahaa voi myös lähettää ja vastaanottaa, eli velkojen periminen ja maksaminen hoituu samalla tekniikalla. Suomessa käytin kavereiden välisiin rahansiirtoihin MobilePayta, mutta täällä systeemi on vielä helpompi. Ei tarvita erillisiä sovelluksia, eikä edes nettiyhteyttä, vaan maksu hoituu omalla alustallaan. Raha siirtyy ”soittamalla” koodinumeroon, seuraamalla ohjeita ja näpyttelemällä oikeita numeroita. Tansanialaiset ovat maailman neljänneksi ahkerimpia mobiilimaksujen käyttäjiä, ja kaikki heitä ahkerammat näpyttelijät löytyvät niin ikään Afrikasta. Listaus tehtiin vuonna 2014, jolloin 37,7 prosenttia Tansanian rahankäyttäjistä teki maksunsa nimenomaan puhelimilla. Täältä käsin on ollut hauska seurata Suomessa käytävää keskustelua verkkomaksamisen uusien sääntöjen aiheuttamista käytettävyysongelmista. Arvostan kaksivaiheisen tunnistamisen tuomaa turvallisuutta, mutta välillä tuntuu, että asiat tehdään liian vaikeiksi. Vaikka Afrikan köyhät maat on helppo nähdä pelkkinä kehitysavun vastaanottajina, joistakin käytännöistä kannattaisi myös ottaa mallia. Kirjoittaja on Suomen Lähetysseuran tiedottaja ja Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnan nimikkolähetti Tansaniassa ja Etiopiassa.