Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Hamiltonin ylivoima jätti sanattomaksi Silverstonessa – F1-asiantuntija: ”Se masentaa varmasti Valtteria”

Silverstone oli jo ennakkoon erityisen tärkeä Mercedes-AMG-tallille ja sen ykköskuski Lewis Hamiltonille . Takana oli tuskainen Itävallan GP; jossa Hopeanuoli oli jäänyt kauden ensimmäisen kerran ilman voittoa. Lisäksi Hamilton halusi nousta ensimmäiseksi kuusi kertaa Britannian GP:n voittaneeksi kuskiksi. Silti se tapa ja voima, jolla Mersu-imperiumi esitti vastaiskunsa jätti kilpailijat sanattomiksi. Vielä aika-ajossa Valtteri Bottas oli väläyttänyt taistelukirvestään. Nastolalainen kaivoi eeppisen paalupaikkakierroksen, ja riisti ykkösruudun kotiyleisön suosikilta. On mahdotonta tietää, olisiko Bottas taistellut voitosta loppuun asti, jos Hamilton ei olisi sunnuntaina saanut täysin ilmaista varikkovisiittiä radalle tulleen turva-auton ansiosta. Sen jälkeen britti ei jättänyt mitään jossiteltavaa. Vielä viimeisellä kierroksella Hamilton halusi nöyryyttää Bottasta tykittämällä käytetyillä kovilla renkailla kisan nopeimman kierrosajan. – Voisiko edes enempää masentaa? Se on kova isku Valtterille, koska hän lähti ihan eri taktiikalla. Hamilton täräytti 30 kierrosta ajetuilla kovilla renkailla tuollaisen ajan. Se masentaa varmasti Valtteria, mutta myös kaikkia muita tiimejä ihan älyttömästi, F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto aloittaa. Paljon reservissä Bottaksen taktiikka osoittautui vääräksi juuri Antonio Giovinazzin ulosajon takia. Italialaisen Alfa Romeo jäi pohjastaan kiinni perienglantilaiseen soraesteeseen, joten sitä pelastamaan piti kutsua raskas työkone. Jules Bianchin menehtymisen jälkeen se vaatii nykyään seurakseen automaattisesti turva-auton. Bottas oli oman varikkokäyntinsä jo tehnyt, joten Hamilton sai täysin ilmaiseksi noin 20 sekunnin edun renkaanvaihtoon. Vaikka kisan voitto ratkaistiin siinä, havitteli Bottas yhä kisan nopeinta kierrosta. Hänen oli taktiikkansa takia pakko tulla vielä toistamiseen varikolle. Ja kun nastolalainen sen teki, alle lyötiin nopeimmat mahdolliset renkaat. Uusi rataennätys kesti historian kirjoissa vain muutaman minuutin. Hamilton rikkoi sen viimeisellä kierroksella käytetyillä ja hitaimmilla mahdollisilla renkailla. – Kyllä Mersulla on todella paljon reservissä. Tuntuu siltä, että leikitään vaan ja ajetaan vähän kilpaa muiden kanssa, Järvilehto jatkaa. 39 pistettä Bottas voisi tietenkin olla ylpeä tästä viikonlopusta. Käytännössä viivan alle jää vain se, että Hamilton kasvatti MM-johtonsa jo 39 pisteeseen. – Tämä olisi ollut niin hyvä paikka, jossa Valtteri olisi voinut ottaa pienen niskalenkin: voittanut kisan ja vähän piste-eroa pienemmäksi. Se olisi ollut Britanniassa todella tärkeä juttu, Järvilehti pudistelee päätään. – Koko ajan Hamiltonin tavoittaminen käy vaikeammaksi. Onhan tässä kautta vielä jäljellä, mutta koko ajan kun Hamilton napsii noita pisteitä enemmän, niin kohta se ero onkin jo uskomattoman iso. On harmi, että se aina kääntyy näin päin. Bottas oli silminnähden pettynyt heti kisan jälkeen. – Tämä ei ollut minun päiväni, mutta ainakin vauhti oli kohdallaan ja tunsin oloni vahvaksi. Jatkan taistelua. Tämä ei ole vielä ohi, hän vannoi Jenson Buttonin haastattelussa. Kisan alussa Bottas kampesi itsensä takaisin kisan kärkeen Copse-mutkassa, kun tallikaveri oli ensin hetkeksi päässyt edelle. Sen ansiosta suomalainen olisi ansainnut tästä kisasta enemmän.