Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Haluaisitko tehdä työmatkasi veneellä Tampereen keskustaan? Ensi kesänä se on jo mahdollista – ”Aloite on tullut kaupunkilaisilta”

Satamamestari Matti Joki sanoo, että kaupunki on valmis rakentamaan soivat invalaiturit nopeasti muun muassa Mältinrantaan ja Mustaanlahteen, mikäli reitti- tai taksivenetoiminta saadaan vihdoin alkuun Näsijärvellä ja Pyhäjärvellä. – Aloite on tullut kaupunkilaisilta. On monia ihmisryhmiä, joilla on vaikea päästä järvelle, esimerkiksi rollaattoria tai sähköpyörätuolia käyttävät, Joki sanoo. Ratkaisuksi on löytynyt ylöjärveläisen perheyrityksen Alucat Catamarans Oy:n uusin ja suurin malli Alucat W 25, jossa on tasaista kansipintaa peräti 25 neliömetriä ja kulkua helpottava keulaportti. Alumiinista valmistetun katamaraanin prototyyppi on ollut Santalahdessa. – Kyytiin mahtuu enimmillään 35 henkilöä. Kannen kiskojärjestelmään kiinnitettävien istuinten järjestelyä saa helposti muutettua esimerkiksi juuri pyörätuolien tieltä, kertoo Alucatin Kalle Konttinen . Vakaa alus Yritys on jo valmistanut kolmea pienempää mallia, joita on myyty muun muassa viranomaisten ja yksityisten ammattilaisten käyttöön. Asiakkaina ovat esimerkiksi puolustusvoimat, pelastuslaitokset ja poliisi. Kannen rakenteet varustetaan tehtaalla käyttötarkoituksen mukaan. Saatavilla on esimerkiksi erikokoisia ajohyttejä. – Katamaraani on turvallinen ja erittäin vakaa vesillä, se ei juuri kallistele ja kulkee taloudellisesti pinnemmassa kuin perinteinen vene, polttoaineen säästö on jopa 30 prosenttia, Konttinen mainitsee. Löytyykö yrittäjää? Konttinen ja Joki toivovat, että löytyisi yrittäjä pyörittämään liikennettä. Katamaraani olisi sopiva alus, koska sinne mahtuisi vaikkapa polkupyörän kanssa helposti. Tavoitteena on säännöllinen reittiliikenne ja myös taksivenetoiminta. – Nopeille risteilyille ja taksiveneille on molemmilla järvillä suuri tarve. Noin tunnin risteilyillä pääsisi riittävästi näkemään kaupunkia ja sen nähtävyyksiä järveltä, Joki toteaa. Risteilyhanketta Joki suunnittelee myös muiden laivureiden kanssa ainakin Näsijärvelle. Reittiliikenne voisi kulkea Koukkuniemen, Naistenlahden, Mältinrannan, Mustanlahden, Santalahden ja Hiedanrannan välillä. Työmatkalaisille paikat Ensi kesäksi toteutetaan myös työmatkaveneilijöiden pysäköintipaikat Ratinan suvantoon, Mustaanlahteen ja Naistenlahteen.