Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suomi ei enää hae tasan 64:ää hävittäjää – Lukumäärä ei ratkaise valintaa, vaan kokonaissuorituskyky, linjaa hankkeen ohjelmajohtaja Puranen blogissaan

Hävittäjähankkeen ohjelmajohtajan Lauri Purasen keskiviikkoisesta blogista paljastuu mielenkiintoinen uutinen. Suomi ei enää tavoittele tarkalleen 64:ää hävittäjää tarkentavassa tarjouspyynnössä. Jokainen viisi hävittäjävalmistajaa saa valita tarjoamiensa koneiden määrän niin, että se mahtuu 10 miljardin hintakattoon aseistus-, koulutus-, huoltokustannuksineen. Lisäksi elinkaarikustannukset vuosittain eivät saisi ylittää jatkossa nykyisten Hornetien vastaavia. Hävittäjien määrä voi siis olla alle tai yli 64. Ensimmäisessä tarjouspyynnössä kysyttiin hintaa 64 hävittäjän järjestelmälle. Tästä luvusta on nyt luovuttu. Laatu ratkaisee valinnan Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtajan Purasen mukaan voi olla niinkin, että muita pienemmän määrän hävittäjiä tarjoava voittaa hävittäjähankkeen, jos kokonaisuuden laatu on paras. – Vaikka hävittäjien lukumäärällä on merkittävä vaikutus kriisien ennaltaehkäisyyn ja Suomen puolustusjärjestelmän uskottavuuteen ja suorituskykyyn, sama merkitys on niiden kyvykkyydellä, kirjoittaa Puranen. – Lukumäärällä ei ole yksi yhteen suoraa positiivista korrelaatiota koko HX-järjestelmän suorituskykyyn. HX on puolustushallinnon koodinimi hävittäjähankkeelle. Tarjoajilla vaikeuksia saada 64 hävittäjää hintakattoon Viiden hävittäjävalmistajan, Eurofighterin Bae Systemsin, ranskalaisen Dassaultin, ruotsalaisen Saabin ja amerikkalaisten Boeingin sekä Lockheed Martinin on tammikuun loppuun mennessä vastattava syksyllä lähetettyyn tarkentavaan tarjouspyyntöön. Silloin HX Challenge -testitapahtuma on jo käynnissä Satakunnan lennostossa Pirkkalassa. Purasen mukaan hävittäjävalmistajat eivät ehkä pysty tarjoamaan 64 hävittäjää. – Voi olla mahdollista, etteivät kaikki tarjoajat pysty tarjoamaan nykyisen konemäärämme mukaista ratkaisua annetussa hintaraamissa, hän kirjoittaa. Toinen kysymys on elinkaarikustannuksissa, jotka voivat olla korkeat, vaikka hävittäjäjärjestelmän ostohinta olisi 10 miljardin rajoissa. – Niinkin voi olla, että kriittisten vaatimusten – esimerkiksi käyttö- ja ylläpitokustannusten – aiheuttamaa joustoa joudutaan hakemaan konemäärästä, Puranen kirjoittaa. Laskuharjoitus: F-35 ja Belgia Jotta Purasen blogissaan esittämä problematiikka avautuisi, voidaan esimerkkinä käyttää Belgian lokakuussa 2018 julkaisemia lukuja Lockheed Martinin F-35-hävittäjän hankinnasta. Luvut eivät ole suoraan verrannollisia Suomeen, sillä F-35-hävittäjien kappalehinta on hieman pudonnut, mutta Belgia voi toisaalta Nato-kumppanina saada Yhdysvalloilta muita alennuksia. Lisäksi asejärjestelmätarpeet ja kokonaispaketti ovat Suomella ja Belgialla olla erilaiset. Reutersin uutisen mukaan Belgia ilmoitti maksaneensa 34 F-35-hävittäjästä 4 miljardia euroa, ja hävittäjien elinkaarikustannus olisi 12,4 miljardia euroa 40 vuoden aikana eli noin vuoteen 2060. Jos summa muutetaan Suomen 64 hävittäjälle, se vastaisi F-35-hävittäjän tapauksessa karkeasti pyöristettynä 8 miljardin hankintahintaa ja 25 miljardin euron elinkaarikustannusta. Koska hankintaan on varattu 10 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä, elinkaarelle jäisi 15 miljardia euroa vuosille 2030–2060. Tämä tekisi 500 miljoonaa euroa vuodessa ylläpitoon. Summa on tuplasti se, mitä Hornetien käyttö vuodessa maksaa. Tämä laskuharjoitus osoittaa, miksi koneiden määrästä joudutaan todennäköisesti tinkimään. Jotta Hornetin vajaan 250 miljoonan euron vuosikustannuksiin päästäisiin, hävittäjähankinnan hintakatto elinkaarikulut sisältäen olisi todellisuudessa suuruusluokkaa 17,5 miljardia euroa. Tällä saisi Belgian hintoja peilaten 48 F-35-hävittäjää, eli kolme neljästä alun perin kaavaillusta. Kuten todettua, nämä ovat kuitenkin vain viitteellisiä lukuja, eikä F-35 välttämättä ole Suomen valinta. Sekin on selvää, että Suomelle esitettyjen tarjousten yksityiskohdat eivät ole julkisia. Mainittakoon kuitenkin, että Belgialle F-35:n tarjous oli loppusuoralla vastassa ollutta Eurofighteria halvempi.