Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Kysyimme viranomaisilta, miten tunnelin onnettomuuden pelastustyöt sujuivat – Kun tunnelissa tapahtuu onnettomuus ruuhka-aikaan, liikennekaaos vääjäämätön

Tampereen Rantatunnelissa torstaina tapahtunut kuuden auton ketjukolari lähestulkoon lamautti koko kaupungin liikenteen. Etenkin Lielahden suuntaan liikenne mateli lähes kaksi tuntia, mutta aiheutti ruuhkaa myös Tammelassa, Kalevassa ja keskustassa. Sattumalta vain kolme minuuttia aiemmin tapahtui ketjukolari myös läntisellä kehätiellä. Molemmat tärkeät Tampereen ohitusväylät olivat jumissa. Kysyimme viranomaisilta, miten Rantatunnelin onnettomuuden hoito sujui. Palomestari: nopeaa toimintaa Pirkanmaan pelastuslaitoksen päivystävä tilanne- ja johtokeskuspalomestari Ilpo Kuokkanen pitää onnettomuuden hoitoa pelastuslaitoksen näkökulmasta tavanomaisena. Ensimmäinen pelastuslaitoksen yksikkö saapui Tampereen keskustan asemalta vain viidessä minuutissa. – Aika kertoo siitä, että meidän yksikkömme on päässyt hyvin paikalle, vaikka ruuhkaa oli. Ennen sitä paikalla oli jo yksi ensihoidon yksikkö. Paikalle hälytettiin kaikkiaan seitsemän pelastuslaitoksen yksikköä ja raivausyksikkö. Osa yksiköistä ei ehtinyt paikalle, kun jo ilmoitettiin, että paikalle ei tarvita lisävoimia. Pelastuslaitos poistui paikalta noin puolessa tunnissa. Eniten aikaa meni autojen raahaamiseen pois onnettomuuspaikalta, siksi tunnelin länteen vievä väylä oli vielä lähes puolitoista tuntia tämän jälkeen kiinni. Poliisi tutkii Pelastuslaitoksen poistuttua paikalta tilannetta jäi hoitamaan poliisi. Poliisi ohjasi liikennettä ja selvitti tilannetta alustavasti jo paikalla. Samalla selvitettiin hinausautoja paikalle. Tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Juha Myllymäki sanoo perjantaina, että koska osallisia ei ole vielä kuultu, Myllymäki ei kommentoi tai arvioi onnettomuuden syytä tai tarkempaa tapahtumienkulkua. Onnettomuudesta on videotallenne, jota poliisi käy läpi. Poliisi tutkii asiaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Poliisi ei epäile esimerkiksi rattijuopumusta. Myöskään ylinopeuksia ei tässä vaiheessa ole tullut poliisin tietoon. – Sanotaan näin, että turvaetäisyydet eivät varmaan olleet riittävät, siksi nämä törmäykset ovat tapahtuneet. Mutta syy selviää tarkemmin tutkinnan aikana, Myllymäki sanoo. Ruuhkat vääjäämättömiä Tampereen tieliikennekeskuspäällikkö Eero Sauramäki sanoo, että koska väylä on todella merkittävä molempiin suuntiin Tampereen keskustan ohitse, onnettomuudet tunnelissa aiheuttavat vääjäämättä haittoja liikenteelle. Onnettomuus tapahtui pahimpaan ruuhka-aikaan. Kun tunneli suljetaan ruuhka-aikaan, suuri määrä ihmisiä lähtee kiertoreiteille tunnelin suiden lähellä olevista liittymistä, jolloin myös muu tieverkko ruuhkautuu. Ongelma ei varsinaisesti ole tunnelin vika, vaan vastaavia ongelmia oli myös vanhalla Paasikiventiellä. – Sen takia häiriötilanteessa viranomaiset pyrkivät toimimaan mahdollisimman nopeasti, mutta tietysti tilanteen mukaan, Sauramäki sanoo. Tunnelin tilanteesta kertovia opastetauluja on idässä Teiskontiellä Taysin kohdalla sekä Hervannan valtaväylän ja Kekkosentien liittymässä. Silloin on vielä mahdollista vaihtaa reittiä ja kiertää esimerkiksi kehätien kautta. Sen jälkeen tauluja ei ole kuin vasta ennen tunnelin suulla olevaa liittymää. Jos ajaa Petsamon ohi ja tunneli on kiinni, joutuu todennäköisesti matelemaan jonossa. Käytännössä kaikki liittymät tunnelin suun lähellä ruuhkautuvat nopeasti ruuhka-aikaan, jos tunneli syystä tai toisesta suljetaan. Toisessa suunnassa taulu on Porintien ja Paasikiven liittymän lähellä. Tunneliin pääsyn katkaiseminen on parempi vaihtoehto ruuhka-aikoina kuin tunnelin pitäminen jatkuvasti auki, sillä onnettomuuden selvittämiseen menee pitkään. – Onnettomuusvaara nousee, kun autoja on hyvin paljon, Sauramäki sanoo. Tunneliin jumiin jäänyt turvataan autopalossakin Onnettomuuden myötä oli vaarana, että yksi auto olisi syttynyt palamaan. Palotarkastusinsinööri Perttu Mukkala kertoo, että tulipalon sattuessa tunneliin sumppuun jääneet eivät joudu hengittämään savua, sillä voimakas savutuuletus ohjaa savun ulos tunnelin siitä päästä, josta autot pääsevät ajamaan ulos. Rantatunnelissa on molempiin suuntiin kaksi varsinaista ajokaistaa, mutta tunnelin reunoissa on lähes oman kaistan levyinen alue hälytysajoneuvoille. Siihenkin on varauduttu, että hälytysajoneuvot eivät pääsisi ajamaan sisään. Tunnelissa on 150 metrin välein oviaukkoja, joita voidaan käyttää evakuointeihin. Pelastuslaitoksen työntekijät pääsevät hätäovista tunnelin toisesta käytävästä palopaikalle. Oviaukkojen lähellä on pelastuslaitoksen kaappi, josta pelastuslaitos saa sammutusveden. Suuren tulipalon sattuessa myös tunnelin katossa olevat sprinklerit käynnistyvät. Tunnelissa on suuri määrä lämpötilaa mittaavia antureita. – Rantatunneli on ehkä Suomen turvallisimpia liikennetunneleita. Se on niin pitkä, että se on täytynyt suunnitella hyvissä ajoin turvalliseksi, sanoo Mukkala. Yli 2,3 kilometriä pitkä maantietunneli Santalahdesta Naistenlahteen. Suomen pisin maantietunneli. Rakentaminen alkoi lokakuussa 2013. Tunneli otettiin käyttöön 15. marraskuuta 2016 eli lähes tasan kolme vuotta sitten.