Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampere valmistautuu avaamaan koulut – ainakin kaksi loppukevään päivää opiskellaan ulkona: ”Voi olla, että oppilaita on läsnä vähemmän kuin normaalisti”

Tampereella on varauduttu siihen, että peruskouluissa palataan lähiopetukseen lukukauden viimeisiksi viikoiksi 14. toukokuuta alkaen. Koulujen rehtoreista koostuva kehittämisryhmä alkaa valmistella asiaa heti torstaina. Kasvatus- ja opetusjohtaja Kristiina Järvelän mukaan ryhmäkokoja ja opetuksen sisältöä mietitään niin, että turvavälejä on mahdollista ylläpitää. – Ohjeistamme niin, että jokaisella koululla ja jokaisella vuosiluokalla olisi loppukevään aikana kaksi päivää ulkonaoppimista, esimerkiksi liikuntapäivä tai kotiseuturetki. Näin koulun tiloissa olisi noin 20 prosenttia normaalia vähemmän väkeä paikalla. – Pitää myös katsoa, mennäänkö lukujärjestyksen mukaisin tunnein vai miten. Loppuun lyötyjä linjauksia ei vielä ole. Etäopetus loppuu Järvelä arvelee, että osa vanhemmista pitää lapsensa edelleen kotona. Etäopetusta ei kuitenkaan enää järjestetä, vaan oppiminen on vanhempien vastuulla. – Voi olla, että oppilaita on läsnä vähemmän kuin normaalisti. Kouluissa jatketaan tehostettua käsienpesua ja muita epidemian hidastamiseen tähtääviä hygieniaohjeita, jotka olivat voimassa jo aiemmin. – Kiirettä pitää, että saadaan esimerkiksi ruokahuolto taas toimimaan. Väliaikainen ruoka-apu pitää lopettaa ja saada keittiöt taas toimimaan, vaikka Voimialla ovat lomautukset päällä. Lähiopetusta on tähänkin asti tarjottu sitä tarvitseville esikoululaisille ja 1–3-luokkien oppilaille sekä erityisen tuen oppilaille. Tampereella ikäluokasta vajaat 10 prosenttia eli noin 700 oppilasta on ollut lähiopetuksessa. Aika jää lyhyeksi Etäopetus on Järvelän mukaan sujunut erittäin hyvin. – Lähtökohtiin nähden ja siihen, miten nopeasti se polkaistiin pystyyn, kaikki on sujunut erinomaisesti. Tässä on koko ajan tehty mahtavaa perusopetustyötä. Tampereella oppilaat on tavoitettu hyvin. Koulunkäynnin ohjaajien, kuraattoreiden ja psykologien palveluita on pystytty tarjoamaan myös etäopetuksessa oleville. – Opettamisen ja oppimisen näkökulmasta sillä ei ole lisäarvoa, että tullaan lukukauden lopussa pariksi viikoksi kouluun. Tämä olisi ollut helpompi tehdä, jos olisimme olleet kaksi viikkoa aikaisemmin tässä tilanteessa ja koulut olisi avattu jo toukokuun alusta kuukaudeksi, Järvelä toteaa. Osa jää kotiin Opettajien etujärjestö OAJ on suhtautunut kielteisesti koulujen avaamiseen. Hyödyt ovat sen mukaan pienemmät kuin haitta, joka seuraa kouluyhteisön altistamisesta terveydelliseen riskiin. – Pitää muistaa, että myös osa opettajista kuuluu koronaviruksen riskiryhmiin eivätkä he voi kieltäytyä töistä, OAJ:n Pirkanmaan puheenjohtaja Matti Helimo huomauttaa. Helimo myöntää, että asiaa voi lähestyä monesta eri näkökulmasta. – Jos katsoo lukuvuoden viimeistä kaksiviikkoista opetussuunnitelman tavoitteiden kannalta, koulujen avaamisessa ei ole järkeä. Koulu kuitenkin tasoittaa oppilaiden sosiaaliekonomisista taustoista johtuvia eroja, se on yksi koulun tärkeimmistä tehtävistä. Helimo arvelee, että jopa puolet oppilaista voi jäädä kotiin. On olemassa riski, että juuri ne haavoittuvimmassa asemassa olevat ja lähiopetusta eniten tarvitsevat lapset jäävät kotiin. – Yhteisöllisyyden näkökulmasta olisi tietysti hienoa, jos oppilaat ja opettajat voisivat turvallisesti ja ilman pelkoa kokoontua yhteen lukuvuoden päätteeksi, mutta se ei nyt ole mahdollista.