Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nokialla testattiin kurssia, joka voi tuoda iäkkäille kuskeille viisikin vuotta lisää ajoaikaa: ”Jokaisen kannattaisi tarkastella omaa ajokuntoaan”

Normaalisti Nokian liikenneturvallisuuskeskuksen harjoitusradalla hiovat taitojaan nuoret ajokorttikokelaat. Tällä kertaa oppilaiden ikä kuitenkin vaihtelee 64 ja 77 vuoden välillä. Käynnissä on Pirkan opiston ja Nokian ajoharjoitteluratasäätiön Parhaassa ajokunnossa kaiken ikää -kurssi. Se on tarkoitettu niin sanotuille seniorikuljettajille. Osallistujia on 14, ja paikat täyttyivät hetkessä. – Osaamistaso vaihtelee. Useimmat selviävät ratissa edelleen oikein hyvin, mutta osalle harjoittelu ja tehtävät selvästi ovat erityisen tarpeellisia, kurssin kouluttaja, liikenneopettaja Jarmo Jokilampi sanoo. Automaatilla helppoa Seniorikurssin oppitunneilla paneudutaan muun muassa liikenneturvallisen ajamisen pelisääntöihin ja uuteen tieliikennelakiin. Osaamista syvennetään veden kastelemalla liukkaalla radalla väistö- ja jarrutusharjoituksissa, joita tehdään noin 40 ja 60 kilometrin nopeuksilla. Kurssin pituus on 2 × 3 tuntia, ja päiviä on kaksi viikon välein. Opetushallituksen tuen ansiosta osallistujat maksavat opetuksesta vain 30 euroa. Radalla ajetaan pääosin omilla autoilla. Käytössä on myös muutama uusi automaattivaihteinen henkilöauto, joissa on myös muita ikäkuljettajan ajamista helpottavia mukavuus- ja turvavarusteita. – Me vaihdoimme automaattivaihteiseen autoon viime vuoden lopussa. Ajaminen tuntuu nyt paljon mukavammalta, Leena -vaimonsa kanssa kurssille osallistuva Pentti Oravasaari kertoo. Hän on ajanut vuodesta 1962 saakka. Työssäoloaikana kilometrejä kertyi jopa 40 000 vuodessa. – Harjoittelu tuntuu silti erittäin hyvältä. Eikä täällä ole vastaantulijoitakaan, hän naurahtaa. Pimeäajo pelottaa Ikäkuljettajien edellytykset liikenteessä selviämiseksi vaihtelevat yhtä paljon kuin nuorempienkin ajotaidot. Tämänkin kurssin osallistujien vuosittaiset ajomäärät vaihtelevat 1 500 ja 100 000 kilometrin välillä. – Ajoin kortin vuonna 1977, enkä koskaan ole saanut mitään liukkaan kelin opetusta, Armi Vänni Nokialta kertoo. – Olen puhunut miehelle jo pari vuotta siitä, että ottaisin lisää ajo-opetusta. Nykyisin ajan hyvin vähän lähinnä Nokialla ja Tampereella. Siksi kurssi tuntuu todella tarpeelliselta, ja näitä saisi olla enemmänkin. Vänni ei pidä ajamisesta pimeällä, ja kyselyjen mukaan se onkin yksi eniten ikäkuskeja pelottava liikennetilanne. Haastaviksi koetaan myös kaistanvaihdot, peruutukset ja ajaminen risteyksissä. Iäkkäämpien kuljettajien ajamista puolestaan helpottavat kokemuksen tuoma varmuus ja rauhallinen ajotapa. Kiireet jätetään suosiolla muille. Iäkkäille sattuu muita vähemmän esimerkiksi rattijuopumus- tai ylinopeusonnettomuuksia. – Jokaisen kuitenkin kannattaisi tarkastella omaa ajokuntoaan. Siihen vaikuttavat monet lääkkeet, väsymys, päihteet, sairaudet ja voimakkaat tunnetilat, kouluttaja Jarmo Jokilampi muistuttaa. Lisävuosia ratissa Nokialla testattu kurssi on lajissaan pioneerihanke. Sen kokemusten perusteella ikäkuljettajille suunnattu ajokoulutus on mahdollisesti laajenemassa koko maahan. Ajotaitokurssit toteutettaisiin yhteistyössä paikallisten kansalaisopistojen kanssa. – Teemme kurssilaisille vielä seurantakyselyn siitä, kuinka ajaminen jatkossa toimii. Kurssin teemoja on mahdollista syventää itseopiskeluna, Jokilampi lisää. – Ihmiset ajavat entistä pidempään, ja ikääntyviä kuljettajia on kohta enemmän kuin uusia ajokortin suorittajia. Kertauskurssi voi tuoda heille viisikin vuotta lisää ajoaikaa ja ajokortin voimassaoloaikaa, kun he rohkaistuvat ja saavat itsevarmuutta liikenteeseen. Terve, hyväkuntoinen ja ajamaan tottunut iäkäs kuljettaja (yli 65-vuotias) ei ole erityisriski liikenteessä. Onnettomuusriski lähtee nousuun noin 70 vuoden iässä, kun ajamiseen vaikuttavat sairaudet ja vaivat alkavat yleistyä. Muutokset ovat yksilöllisiä. Ikääntyvä keho myös vammautuu muita herkemmin ja vammat paranevat huonommin kuin nuoremmilla. Tieliikenteessä menehtyneistä lähes joka kolmas ja loukkaantuneista joka seitsemäs on yli 65-vuotias. Suurin osa iäkkäiden vakavista liikenneonnettomuuksista tapahtuu autolla joko kuljettajana tai matkustajana. Iäkkäiden kuljettajien aiheuttamien vakavien liikenneonnettomuuksien taustalla ovat useimmiten havainto- ja ajovirheet sekä sairaskohtaukset. Jalankulkijoina iäkkäitä uhkaavat kaatumiset ja pyöräilijänä erityisesti risteysonnettomuudet. Kuljettajat vanhenevat Yli 64-vuotiaita ajokortillisia on yli 800 000. 70–74-vuotiaiden ajokortillisten määrä kasvaa 65 prosenttia vuoteen 2040 mennessä. Samana aikana 75–79-vuotiaiden kortillisten määrä 2,5-kertaistuu ja yli 80-vuotiaiden määrä nelinkertaistuu. Jo nyt 60 prosentilla yli 80-vuotiaista miehistä on ajokortti, mutta naisista enää 16 prosentilla.