Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Koronapuhelut ruuhkauttivat täysin Tampereen terveyspalvelujen neuvonnan: Muut kiireelliset puhelut eivät meinaa päästä läpi – ”Ihmiset ovat tosi huolissaan”

Tampereen terveyspalvelujen neuvonta on erittäin ruuhkautunut. – Meillä on ruuhkautunut tilanne, ihan äärimmäisen ruuhkautunut, kertoo lähijohtajan varahenkilö Terhi Siili . Puhelujono oli Siilin mukaan viikonloppuna ja maanantaina keskimäärin jopa tunti tai yli. Takaisinsoittopalvelu on ollut pois päältä viime keskiviikosta asti, koska neuvonta ei pysty vastaamaan takaisinsoittoihin. Siilin mukaan puhelinjärjestelmä ei huomioi, että puhelujen kesto on tällä hetkellä pitkä. Puhelun aikana tehdään haastattelu, arvio, lähete ja mahdollisesti ajanvaraus koronatestiin, mistä syystä puhelu kestää keskimäärin 15–20 minuuttia. – Takaisinsoittoja ei ole pystytty soittamaan ajallaan. Palvelu ruuhkautui aivan täysin, Siili kertoo. – Emme voi soittaa ihmisille enää illalla yhdeksän jälkeen päivällä jätettyjä soittopyyntöjä. Ihmiset soittivat jo moneen kertaan ja taas ruuhkauttivat suoraa linjaa uudelleen, siksi se otettiin pois päältä. Puhelinlinjojen tapaan myös ajanvaraus koronatesteihin on ruuhkautunut. Suosituksen mukaan koronanäytteeseen pitäisi päästä 1–2 päivän kuluessa. Siilin mukaan tällä hetkellä näytteeseen on päässyt 3–4 päivän kuluessa. Osa uhkaa jäädä vaille apua Aamulehti kertoi viime viikolla, että Tampereen yliopistollisen sairaalan koronaneuvontaan soitettujen puheluiden määrä on kasvanut voimakkaasti ja linja ruuhkautunut. Siilin mukaan myös terveyspalvelujen neuvontaan soitetuista puheluista merkittävä osa on koronapuheluita. – Ihmiset ovat tosi huolissaan. Yksi ongelma terveyspalvelujen neuvonnan ruuhkautumisessa on se, että muut mahdollisesti kiireellisistä vaivoista soittavat eivät meinaa päästä läpi. Henkilökuntaa on lisätty, mutta se ei ole toistaiseksi tuonut apua tilanteeseen. – Vastaajia on lisätty ja koko ajan pyritään tekemään järjestelyjä vieläkin paremmiksi, mutta nyt ei tunnu, että vielä pystytään vastaamaan tarpeeseen, Siili sanoo. Jos asia on kiireellinen, eikä potilaalla ole flunssaoireita, voi hakeutua terveysasemalle. Hengitystieoireinen ei voi mennä terveysasemalle. Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee soittaa hätänumeroon 112. – Etteivät ne sitten jonottaisi linjoilla, joilla on sydänkohtaus. Maltti on tärkeää Liikkeellä on Siilin mukaan paljon kurkkukipua ja tavallista kesäflunssaa. – Harrastukset ovat alulla, ja osa kouluista jo alkanut. Ihmiset ovat olleet tapaamisissa ja liikkuneet vapaammin. Flunssaa on tosi paljon liikkeellä. Valtakunnallisen ohjeistuksen mukaan kaikki hengitystieoireiset testataan. Soittajat siis toimivat ohjeistuksen mukaan. Puhelinruuhkien vuoksi ihmisiä on kehotettu täyttämään koronaoirekysely Omaolo-verkkopalvelussa. Mikäli kyselyn tuloksena on suositus mennä koronatestiin, kyselyn tehnyttä kehotetaan odottamaan, että ammattilainen käsittelee lomakkeen ja on yhteydessä asiakkaaseen. Moni kuitenkin soittaa neuvontaan, mikäli vastausta ei kuulu parissa tunnissa. Siili kertoo, että koko ajan joku henkilöstöstä käsittelee pelkästään Omaolo-kyselyitä. – Niitä on jonossa 20 nytkin, Siili kertoi maanantaina. Toiminnan nopeuttamiseksi Omaolo-oirekyselyt käsitellään siten, että hoitaja soittaa oirekyselyn täyttäneille. Puhelu kestää 15–20 minuuttia, koska sen aikana hoitaja tekee muun muassa haastattelun, lähetteen ja mahdollisen ajanvarauksen. Hoitaja ehtii käsitellä noin neljä tai viisi kyselyä tunnissa. Jos asiakasta ei tavoiteta, hän saa toimintaohjeet sähköisesti. Mikäli apua hakee samanaikaisesti useiden väylien kautta, yksi asiakas voi sitoa monta hoitajaa, mikä ruuhkauttaa palvelua entisestään. – Ei käytettäisi kaikkia väyliä, vaan jos ottaa yhteyttä yhtä kautta, niin on hyvä odottaa rauhassa yhteydenottoa.