Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Tommi Mäkinen repesi nauruun kuullessaan kohuväitteen – vakavoiduttuaan tallipäällikkö muistutti edesmenneen idolinsa opetuksista

Alkusyksystä vaikutti lähes varmalta, että Tänak jatkaa Toyotalla ralliuraansa myös kuluvan kauden jälkeen. Tilanne kääntyi päälaelleen viikko sitten, kun huhut Tänakin Hyundai-sopimuksesta kiihtyivät. Tänak varmisti ensimmäisen kuljettajamestaruutensa viime viikonloppuna Kataloniassa, ja torstaina Hyundai vahvisti pestanneensa virolaistähden kahdeksi seuraavaksi kaudeksi. Miten tähän tilanteeseen päädyttiin? Tänakilla on alla MM-sarjan nopein auto, jossa on toki ilmennyt myös tekniikkavikoja kuluvan kauden aikana. Murheista huolimatta Tänak saavutti mestaruuden Toyotalla. – Tietenkin meidän täytyy miettiä, mitä olemme tehneet väärin, kun emme saaneet kuljettajan luottamusta jatkoon, tallipomo Tommi Mäkinen sanoo. Mediassa ja rallipiireissä on liikkunut väitteitä, joiden mukaan Tänakin päätöksen taustalla ovat huonot välit Toyotan tallijohtoon. Varsinkin Mäkisen johtamistapaa on kyseenalaistettu. Julkisuudessa on esiintynyt väitteitä, joiden mukaan Tänak ei tulisi toimeen tallin johdon kanssa. Mitä sanot näistä väitteistä, Tommi Mäkinen? Puhelimen kaiuttimesta kuuluu nauruun repeävän tallipäällikön hekotusta. – Toi on kyllä aika hauska väite, Mäkinen naureskelee. Puuppolalainen vakavoituu nopeasti. Mäkinen kertoo ottaneensa oppia entisestä tallipomostaan Andrew Cowanista , jonka kanssa hän juhli mestaruuksia Mitsubishi-vuosinaan. – Minulla on iso idoli, juuri edesmennyt Andrew Cowan. Rakentaessamme tiimiä olemme miettineet, miten hän rakensi omansa, Mäkinen kertoo. – Olemme koettaneet pitää meillä hyvää fiilistä ja tiimihenkeä. Meille kaikki tiimin ihmiset ovat tärkeitä, ja sillä tavalla yritämme viedä tiimiä eteenpäin. Tiedämme, että siten saamme parhaan tuloksen irti. Mäkinen ei osaa tarkasti sanoa, olisiko tiimin ilmapiirissä ollut jotain parannettavaa, jotta Tänak olisi pysynyt Toyotan ratissa. – Onko meillä ollut liian "family-mallin" tiimi? Olisiko sen pitänyt olla tehdastiimimäisempi? En tiedä. Jos joku muu tarjoaa muuta mallia, joka on miellyttävämpi… Siihen en osaa ottaa kantaa, Mäkinen pyörittelee.