Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Linnan juhlat Näköislehti Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Moro Mielipiteet Tähtijutut

Katso video: Kääntyi kuin keijukainen. 40 tonnin kone pistää ratikan raiteet ojennukseen

Keltainen linja-auton kokoinen masiina saapui Hervannan ratikkavarikon portille maanantaina illalla kymmenen aikaan. Tiistaina aamulla se laskeutui Tampereen ratikkakiskoille. Ruotsista tuotu kone asettaa lokakuun aikana raitiotien raiteet sepeliosuuksilla tismalleen oikeaan kohtaan. Toistaiseksi sepeliosuuksilla raiteet ovat mutkilla ja pompuilla. Tukemiskoneen käsittelyn jälkeen rata on valmis ratikan tulla. Koeajot alkavat Hervannassa ja Turtolassa kevään tullen. Raiteiden tukemiskoneen laskeutuminen kiskoille oli yllättävän sujuva operaatio. Laite kuitenkin painaa noin 40 tonnia. Operaatiossa meni noin 20 minuuttia. Katso nopeutettu video. Videolta näkee, miten laskeutuminen sujui. Käytännössä kone laskeutui itsenäisesti alustaltaan raiteille, mutta asiantuntijoiden ohjaamana. Aluksi vetoauto ajoi koneen ja kuljetusalustan raiteen päälle poikittain. Sen jälkeen kone nousi kulmissa olleiden tukijalkojensa varaan, ja alusta vedettiin pois. Tämän jälkeen koneen keskeltä laskettiin tukijalka, jonka varassa kone käännettiin käsi auttaen raiteiden suuntaiseksi. Sitten kone laskeutui raiteille kulmissa olleiden tukijalkojen avulla. Miksi Ruotsista? Raitiotieallianssin päällysrakenteen tekniikkalajivastaava Timo Kuusela kertoi Morolle , että kone valikoitui tarjouskilpailussa. – Suurin syy siihen, miksi kone tuodaan muualta, on raideleveys. Suomessa olevat vastaavat koneet on mitoitettu Suomen rautatien raideleveydelle 1 524 mm, kun Tampereen raitiotiellä raideleveys on 1 435 mm. Kone voisi tulla myös jostain muusta maasta, jossa on sama raideleveys. Tarjouskilpailun perusteella urakoitsijaksi valikoitui ruotsalainen yritys. Ruotsista tuotu raiteiden tukemiskone. Laite käsittelee noin 200–300 metriä raidetta tunnissa. Se ottaa kiskosta kiinni, ravistaa ja tiivistää sepelin sekä samalla asettaa kiskon etukäteismittauksien mukaiseen oikeaan paikkaan. Tampereella laite käsittelee sepelille persutetut raiteet Hervannan ja Kalevan välisellä osuudella. Työ kestää lokakuussa noin kolme viikkoa.