Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Nyt on viimeinkin Ferrarin paikka iskeä: Mercedes-pomo pelkää kauden avaustappiota – ”Se sopii kilpailijoillemme paremmin”

Hopeanuoli juhlii tällä viikolla 85-vuotissynttäreitään. Tarinan mukaan 2.6.1934 Mercedes oli valmistautumassa Eifelrennen-kisaan, kun insinöörit päättivät poistaa perinteisen valkoisen maalin tehdäkseen autosta kokonaisen kilon kevyemmän. Seuraavana päivänä Manfred von Brauchitsch istuutui metallista kiiltävän W25-klassikkoauton rattiin, ja voitti ylivoimaisella tavalla Nürburgringillä. Myytti voittavasta Hopeanuolesta syntyi. Tänään väriin sekoittuvat sponsorien tarrat, mutta voittamisen kulttuuri ei ole kadonnut minnekään. Mercedes-AMG on hoitanut ykköspalkinnot kaikista kauden kuudesta ensimmäisestä F1-osakilpailusta. – Seuraava kisa vie meidät Kanadaan. Se on pitkälti Monacon vastakohta: pitkät suorat, suuret huippunopeudet ja paljon hyviä ohituspaikkoja, tallipäällikkö Toto Wolff kuvaili tallin tiedotteessa. – Mutta samoin kuin Monacossa myös Montrealissa radan vieressä olevat betoniaidat rankaisevat pienestäkin virheestä. 118 pistettä Wolff myönsi, ettei Gilles Villaneuven nimikkorata suosi Hopeanuolen ominaisuuksia. Sunnuntaina ajettava Kanadan GP tarjoaakin Ferrarille sen kauden viimeisen sauman päästä mukaan mestaruustaistoon. Tallien MM-sarjassa Mersu on karannut jo hulppeaan 118 pisteen johtoon. Käytännössä Ferrarille ei edes enää riitä pelkkien ykköstilojen napsiminen. Sen pitäisi yltää samanlaiseen kaksoisvoittoputkeen, josta Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton nauttivat kauden alussa tai sitten toivoa keskeytyksiä saksalaismerkille. Kanadassa SF90:lla on kuitenkin yksi selkeä etu kilpailijaansa: suoranopeus. Ferrari näytti jo Bahrainissa, että absoluuttisella vauhdilla mitattuna Maranellon punainen on Hopeanuolia vikkelämpi. Persianlahdella Charles Leclercin uran avausvoitto tuhrautui teknisiin murheisiin, kun taas Sebastian Vettel hölmöili itsensä pois podiumilta. Sakhirin ja Montrealin ratoja yhdistää niiden hevosvoimia suosiva rakenne. – Kauden avauskisoissa olimme vahvoja mutkissa, mutta menetimme aikaa suorilla. Tämän takia Kanada on haastava, koska se sopii kilpailijoillemme paremmin, Wolff selvensi. Kaasu pohjassa Ferrarin pitää kuitenkin huomioida, että jo Bakussa oli tarjolla pitkä pääsuora, mutta siitä huolimatta Mersu karkasi kaksoisvoittoon. Osasyy oli kisasunnuntain auringonpaisteessa, jonka takia Pirellin renkaiden toimintaikkuna kapeni. Mersu osasi käyttää muuttuneen tilanteen paremmin edukseen. Montrealissa peräti 45 prosenttia kierroksesta ajetaan kaasu pohjassa. Sen takia Ferrarin pitäisi olla niskan päällä. Pitäisi. Italialaiset ovat sortuneet myös useisiin taktisiin kömmähdyksiin, eikä tallipäällikkö Mattia Binotton alku maranellolaisten pomona ole sujunut ongelmitta. Hamilton nappasi Montrealista uransa avausvoiton 2007 ja on sen jälkeenkin juhlinut korkeimmalla korokkeella peräti viisi kertaan. Vettel puolestaan puolustaa viime vuoden ykköstilaansa.