Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Keihässankari Tero Pitkämäki pestattiin kotimaiseen kasvuyhtiöön – ”Teron mukanaan tuomat kontaktit ovat kultaakin kalliimpia”

Vuoden 2007 keihäänheiton maailmanmestari ja kolminkertainen Suomen vuoden urheilija Tero Pitkämäki on löytänyt uusia haasteita päivätöiden parissa. Keihäsuransa päätyttyä Pitkämäki on kertonut halunneensa löytää heti mielekkäitä haasteita liike-elämän parista. Keihäslegenda aloittaa suomalaisen Leadoo Marketing Technologiesin aluejohtajana vastuualueenaan Pohjanmaa. Pitkämäki aloittaa tehtävässä ensi viikon maanantaina. – Halusin ihan uusia haasteita itselle ja olla mukana kehittyvässä alassa. Leadoo Marketing Technologies tarjoaa juuri sellaisen haasteen: voimakkaasti kasvava ala ja itse joudun sisäistämään uusia asioita nopeasti. Lisäksi tietysti yrityksen työyhteisö tuntui omalta ja samanhenkiseltä kuin minäkin, Pitkämäki valottaa. Kaikki sai alkunsa loppusyksystä. Pitkämäki ilmoitti lehdistötilaisuudessa uransa päättymisestä. Keihäänheittäjän pressitilaisuudessa lausumat sanat herättivät välittömästi Leadoon mielenkiinnon, kertoo markkinointijohtaja ja osakas Santtu Kottila . – Tero puhui unelmoimisen ja kovan työnteon tärkeydestä. Hieman aiemmin hän oli toisaalla sanonut haluavansa aikanaan työuralta heti kunnon haasteita. Idea hänen rekrytoinnistaan syntyi samana päivänä juuri nukkumaan mennessä eikä jättänyt rauhaan, Kottila kertoo. Yritys organisoi hetkessä kasaan persoonallisen rekrytointikampanjan. Me halutaan Tero -kampanjassa keskiössä olivat vahvasti sosiaalinen media, Leadoon omat kanavat, henkilökunnan osallistaminen sekä Pitkämäen kotiseudulle kohdennettu digitaalinen mainonta. – Kampanja laitettiin pystyyn pikavauhdilla parissa tunnissa ja sitten jäätiin odottamaan Teron vastausta, Kottila kertoo. Viesti lähti leviämään nopeasti, ja Pitkämäki oli yhteydessä Leadoohon julkaisupäivän iltana saatuaan useaa kanavaa pitkin tiedon yrityksen kiinnostuksesta. – Minulla oli ollut siinä useampikin yhteydenotto jo alla, mutta toki persoonallinen rekrykampanja teki heti vaikutuksen. Aluejohtajana Pitkämäki vastaa Leadoo Marketing Technologiesin kasvattamisesta Pohjanmaan alueen yrityksissä. – Teron arvot, huippu-urheilijoiden dna:ssa oleva tavoitteellisuus sekä aito halu tulla osaksi Leadoo Marketing Technologiesin tarinaa vakuuttivat meidät. Tietysti myös Teron mukanaan tuomat kontaktit ovat kaltaisellemme kasvuyritykselle kultaakin kalliimpia, yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Mikael da Costa kertoo. Uudelta työltään Pitkämäki odottaa ennen kaikkea uuden oppimista sekä uppoutumista erilaisten yritysten liiketoimintaan sekä heidän kasvunsa mahdollistamiseen. 1,8 miljoonan liikevaihto Elokuussa 2018 toimintansa aloittanut Leadoo kehittää eri tarkoituksiin vuorovaikutuksellisia tekstirobotteja, joiden avulla sen asiakkaat saavat esimerkiksi kerättyä tietoa verkkosivuillaan käyvistä ihmisistä ja voivat kohdistaa sen perusteella myyntiään. Teknologiaa voi käyttää myös esimerkiksi työnhakusivustoilla tai asiakaspalvelun automatisoinnissa. Yritys on kasvanut perustamisensa jälkeen nopeasti. Useilla eri kasvuyrityslistauksilla esiintynyt Leadoo teki ensimmäisellä tilikaudellaan 0,75 miljoonan euron liikevaihdon ja keräsi vain 11 kuukauden aikana 350 maksavaa asiakasta. Ensimmäinen täysi toimintavuosi sujui myös kasvun merkeissä. Vuoden 2019 alustava liikevaihto on noin 1,8 miljoonaa euroa. Tulos oli 500 000 euroa tappiollinen. Henkilöstön määrä vuoden lopussa oli 52. Maksavia asiakkaita on tällä hetkellä yli 500. Asiakkaisiin lukeutuvat esimerkiksi teleoperaattori Moi Mobiili , kierrätyspalveluja tarjoava Delete ja lämmityslaitetoimittaja LämpöYkkönen . Leadoo arvioi liikevaihtonsa lähes kolminkertaistuvan vuoden aikana. Myös henkilöstön lukumäärä kasvaa vuoden aikana arviolta 20–30 työntekijällä. Alusta lähtien kansainväliseksi toimijaksi tähdännyt Leadoo avasi syksyllä kaksi toimistoa ulkomaille, Tukholmaan ja Lontooseen. Tänä vuonna tarkoitus on avata toimipisteet 2–3 uudessa maassa.