Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

”Poikia suosivaa valinnanvapautta pitäisi lisätä” - opetussuunnitelmassa ei oteta huomioon tyttöjen ja poikien aivojen erilaisuutta

Luin aivotutkija Markus Heiligin kirjan: Naisen aivot, miehen aivot (2019). Viime vuosikymmenien aivotutkimukset ovat vahvistaneet yleisesti tunnetun käsityksen, että aivojen biologisen rakenteen perusteella tytöt ovat keskimäärin parempia kielellisissä ja sosiaalisissa taidoissa ja pojat matemaattista ja avaruudellista hahmottamista vaativissa tehtävissä. Vaikka tyttöjen ja poikien aivot eivät ole samanlaiset, ne ovat kuitenkin samanarvoiset. Tätä ei koulujen opetussuunnitelmat ota huomioon, mikä on johtanut siihen, että noin 20 prosenttia pojista on syrjäytynyt opetuksesta. ”Poikia suosivaa valinnanvapautta pitäisi lisätä. Ruotsin pakollisuus pitäisi poistaa ja lisätä teknisen työn opetusta.” Peruskoulu luotiin 1970-luvun alussa vasemmistolaisessa hengessä ”kaikki oppii kaiken”, mikä johti opetuksen tasapäistämiseen. Kun vielä RKP teki Johannes Virolaisen kanssa lehmäkaupan, jonka perusteella ruotsi tuli pakolliseksi, tuli Suomeen maailmassa ainutlaatuinen kaikille pakollinen vähintään kolmen kielen opiskelu. Tässä ei kohdeltu poikia aivojen rakenteen perusteella samanarvoisesti tyttöjen kanssa. Miten tätä pitäisi korjata? Ei missään tapauksessa pidä jakaa tyttöjä ja poikia eri ryhmiksi, koska edellä mainitut aivojen erilaisuudet ovat keskimääräisiä. Poikia suosivaa valinnanvapautta pitäisi lisätä. Ruotsin pakollisuus pitää poistaa ja lisätä runsaasti valinnaista teknisen työn opetusta erillään käsitöistä ja koodausta omina kursseina. Äidinkielen opetusta pitäisi varmaan jotenkin tehostaa, esimerkiksi eri oppiaineiden yhteyteen sovellettuna. Nyt on ehdotettu lisää pakollisia kouluvuosia. Tuskin se parantaa tilannetta ilman opetuksen valinnaisuutta.