Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Työmatkalaisen kannattaa hypätä lähijunan kyytiin – Seisakkeita tarvitaan lisää, muttei liikaa

Työmatkan taittaminen kiskoilla on pian entistä helpompaa Tampereen seudulla – eikä tarvitse edes odottaa raitiotien valmistumista. Pirkanmaalla käynnistyy joulukuussa alueellisen junaliikenteen pilotti, joka palvelee etenkin työ- ja opiskelupaikalle matkaavia. Pilotissa lähijunayhteyksien määrä kasvaa merkittävästi nykyisestä ( AL 28.8.2019 ). Nokian ja Tampereen välillä alkaa kulkea peräti 14 uutta vuoroa joka arkipäivä. Tampereen ja Akaan Toijalan välille lisätään yhdeksän uutta vuoroa, joista viisi kulkee Hämeenlinnan kautta Riihimäelle asti. Lisäksi Mänttä–Vilppulan suuntaan tulee neljä uutta vuoroa joka arkipäivä ja Keuruu–Orivesi–Tampere-välin vuorotarjonta kaksinkertaistuu nykyisestä. Näin merkittävä vuorotarjonnan lisääminen edellyttää tietysti merkittävää kysyntää, mutta sitä on arvioitu Pirkanmaalla olevan riittävästi. Työmatkalaisten kannattaa nyt suhtautua pilottiin ennakkoluulottomasti. Jos aikataulut sopivat, lähijuna on erinomainen vaihtoehto tulla töihin Tampereen keskustaan tai junareitin varrelle kauempaa Tampereen seudulta ja maakunnasta. Tai päinvastoin. Lähijunalla matkustava voi hyödyntää työmatka-ajan muuhun kuin ratin kääntämiseen, eikä pysäköintimaksuista tai ajoittaisista ruuhkista tarvitse huolehtia. Esimerkiksi Nokialta junamatka Tampereelle kestää vain noin viisitoista minuuttia. Ympäristön, liikennepäästöjen ja Tampereen viihtyvyyden kannalta on tietenkin hyvä, jos pilotti vähentää autoilua. Jotta lähijunalla töihin matkustaminen onnistuu, on aikataulujen kuitenkin oltava täsmällisiä. Talvi on tunnetusti ollut junaliikenteelle vaikeaa aikaa, kun junien jäätymiset ja muut ongelmat ovat aiheuttaneet myöhästymisiä. Pilotti alkaa joulukuussa, joten lähijunaliikenne pääsee heti tositestiin. Lähijunaliikennettä halutaan lisätä Tampereen seudulla myös myöhemmin tulevaisuudessa. Lähijunaseisake on tulossa jo lähiaikoina Tesomalle. Lisäksi kantakaupungin yleiskaavassa on osoitettu seisakepaikat Lakalaivaan ja Lielahteen. Seisakeverkostoa saatetaan kuitenkin laajentaa. Mahdollisia ovat esimerkiksi Rantaperkiö ja Messukylä. Muitakin vaihtoehtoja tutkitaan. ( AL 24.8.2019 .) Lähijunaseisakkeiden paikat on harkittava tarkkaan. Lähijunaan tarvitaan matkustajia useilta seisakkeilta, mutta niitä ei voi olla liikaa, jotta matka-aika pysyy kohtuullisena.