Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Hatanpään valtatien ratikkaosuus taas askeleen lähempänä toteutumista – lautakunta hyväksyi suunnitelman

Raitiotien Hatanpään valtatielle mahdollistava katusuunnitelma hyväksyttiin Tampereen yhdyskuntalautakunnassa tiistai-iltana, tiedottaa Tampereen kaupunki. Nyt hyväksytty raitiotielinja kulkee Hämeenkadulta linja-autoasemalle. Hyväksytyssä suunnitelmassa raitiotie kulkee Hatanpään valtatien noin 700-metrisen suunnittelualueen läpi kadun keskellä. Kadun leveys vaihtelee 28 ja 34 metrin välillä, ja raitiotiekäytävän leveys vaihtelee kuuden ja kahdeksan metrin välillä. Hatanpään valtatien ratikkapysäkki sijaitsee Sorin aukion kohdalla. Pysäkki on suunniteltu niin, että molemmille kulkusuunnille on oma esteetön laituri. Päätös voidaan panna maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti täytäntöön jo ennen kuin se on saavuttanut lainvoiman. Täytäntöönpano edellyttää, että valtuusto on tehnyt päätöksen Hatanpään valtatien raitiotieosuuden rakentamisesta. Kaupunginhallitus päätti 23. huhtikuuta Hatanpään valtatien osan suunnittelun aloittamisesta. Tavoitteena on, että raitiotiejärjestelmän rakentamisesta Hatanpään valtatielle päätetään kaupunginvaltuustossa loppuvuodesta 2019. Alueen toimijoiden huolena olivat rakennustyöt Katusuunnitelmaehdotukset olivat nähtävillä 28.8.–11.9. Sinä aikana jätettiin viisi muistutusta ja annettiin kahdeksan lausuntoa suunnitelmasta. Esimerkiksi Hotelli Ilves, Linja-autoliitto ja Sisä-Suomen poliisilaitos peräänkuuluttivat sitä, että myös rakennustöiden aikana alueella on pystyttävä liikkumaan toiminnan jatkamiseksi. Esimerkiksi poliisin toiminnalle on tärkeää, että poliisiasemalta voi liikkua myös töiden aikana, ja kaukolinjojen bussiliikenteen on päästävä linja-autoasemalle. Kaupungin tiedotteessa sanotaan, että raitiotien rakentamisen aikaisia negatiivisia vaikutuksia voidaan lieventää huomioimalla yritysten tarpeet liikennejärjestelyissä ja tiedottamalla ajoissa rakentamisen vaiheista ja vaikutuksista. Suunnitelmiin tehtiin ehdotusvaiheen jälkeen jonkin verran muutoksia. Esimerkiksi katuvalaisimen ja ratajohdon yhteisiä tolppia lisättiin ja sijoituspaikkoja muutettiin. Lisäksi näkövammaisten ohjausta lisättiin ja parannettiin useissa eri kohdissa suunnittelualueella. Myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä koskevia opasteita ja liikennemerkkejä lisättiin aiempaan suunnitelmaan verrattuna. Lisäksi Hatanpään valtatien pyörätielle lisättiin väriasfaltti Suvantokadun ja Vuolteenkadun liittymien ylitse.