Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Rallitähti raivostui uusista säännöistä – vihjaa jopa luopuvansa MM-sarjasta

MM-rallin säännöt uudistuvat vuonna 2022. Sarjan kokonaistilanteessa kolmantena oleva Thierry Neuville ei pidä uudistuksista lainkaan. Hyundai-kuski uskoo uusien sääntöjen tekevän MM-rallista ”vähemmän mielenkiintoista” ja vähentävän sarjan vetovoimaa. – Kysyin heti pomoltani, hyväksytkö tämän paskan. Ilmeisesti hän on, Neuville tykittää Autosportille. Uudet säännöt esitellään Kansainväliselle autourheiluliitolle eli FIA:lle tämän vuoden kesäkuussa. Sääntöjen mukaan autojen joustovaraa ja aerodynamiikkaa vähennetään sekä iskunvaimentimista tehdään nykyistä yksinkertaisempia. Autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko. Aktiivinen keskilukko poistuu. Sääntöuudistuksien tarkoituksena on helpottaa uusien kuljettajien ja tallien tulemista lajin pariin sekä tehdä MM-rallista kestävämpää ja edullisempaa. – Kustannuksia pienennetään, autosta tehdään teknisesti vähemmän kiinnostava. Autoon tuodaan taas viiden vaihteen laatikko, ei keskilukkoa, aerodynamiikkaa on vähemmän ja heikompi jousitus. Totta puhuakseni en ymmärrä tätä, Neuville puhisee. Sääntöihin turhautunut Neuville väläyttelee jopa MM-sarjasta luopumista. – Kolme vuotta sitten päätimme antaa MM-rallille uuden elämän ja se toimi todella hyvin niin promootion kuin tapahtumankin kannalta. Nyt olemme palanneet R5-autoihin. En tiedä, kiinnostaako minua oikeastaan ajaa sellaisia autoja. Se selviää vielä. Pomot eri mieltä Kaikkiin autoihin tulee 2022 myös hybridijärjestelmä. Autojen aerodynamiikkaa ja osien valmistamista valvotaan entistä tarkemmin, jotta isot tehdastallit eivät saa etumatkaa kilpailijoihin. Neuvillen eli Hyundain pomo Andrea Alamo vahvistaa olevansa uusien Rally 1 -sääntöjen takana. – Tilanne on täysin selvä: FIA ja autonvalmistajat ovat tehneet säännöt, joten kaikessa niistä olevasta on sovittu. M-Sport Fordin tallipomo Richard Millener ei ole yllättynyt Neuvillen reaktiosta. Hän uskoo muidenkin kokeneempien kuljettajien protestoivan uusia sääntöjä. – En halua kuulostaa töykeältä, mutta kuljettajat eivät rahoita tätä. – Meillä on ralliautoja, joiden hydrauliikkajärjestelmät maksavat noin 40 000 puntaa. Voimme silti järjestää jännittäviä ralleja ja säilyttää lajin, jota ihmiset haluavat katsoa. Kuljettajat voivat ajaa ilman tuon mielettömiä kustannuksia. Millener kertoo haluavansa nähdä tulevaisuuden MM-sarjassa neljästä viiteen tehdastallia. – Se ei tapahdu seuraavan kahden tai kolmen vuoden aikana, mutta olemme menossa siihen suuntaan.