Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ensimmäinen hävittäjäehdokas nousi ilmaan Pirkkalasta, innokkaat bongarit saapuivat heti paikalle: ”Se hetki oli vähän niin kuin Top Gunissa”

Uusien hävittäjäehdokkaiden ensimmäiset testilennot nousivat ilmaan Tampere-Pirkkalan lentokentältä torstaina. Ensimmäisenä testivuorossa on Eurofighter Typhoon -hävittäjä. Helmikuun loppupuolelle asti kestävässä HX Challenge -tapahtumassa testataan Hornetien seuraajaehdokkaiden suorituskykyä. Kysyimme Satakunnan lennoston esikuntapäälliköltä, everstiluutnantti Mika Hakaselta , mitä hävittäjien testauksessa tapahtuu ja onko keli riittävän talvinen testien onnistumiseksi. Missä hävittäjäehdokkaita voi nähdä? – Koneet operoivat Pirkkalan tukikohdasta. Koneiden määrä taivaalla ei todennäköisesti juurikaan erotu normaalista lentotoiminnastamme, eli ilmassa ei ole jatkuvasti hävittäjiä nousemassa tai laskemassa. Siksi koneiden näkyminen saattaa olla hyvin vähäistä. Suhtautuisin hieman varovaisesti odotuksiin, että nyt pääsee näkemään suuren määrän uusia, erilaisia koneita. – Tampere-Pirkkalan terminaalien väliselle nurmialueelle on tehty pieni katsomoalue, josta toimintaa voi seurata. Testitapahtuman rauhoittamiseksi emme kuitenkaan kerro etukäteen, koska koneet lähtevät ilmaan. Kuinka hävittäjätestit näkyvät lähialueen asukkaille? – Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohdan ympärillä on otettu maa-alueita tilapäisesti Puolustusvoimien käyttöön, jotta testit eivät aiheuta tarpeetonta vaaraa kenellekään ulkopuoliselle. Tämä tarkoittaa, että meillä on mahdollisuus tarvittaessa rajoittaa ihmisten liikkumista rajoitusalueella. – Kenenkään normaalielämää ei estetä, eli kotiin ja lentokentälle pääsee normaalisti. Joissakin tilanteissa voimme joutua ohjaamaan ihmisiä muualle, jos he ovat tulleet katsomaan koneita teiden varsille. Todennäköisesti emme joudu sulkemaan teitä, vaan kyse on omien joukkojen liikuttamisesta ja liikenteen valvomisesta. Tehdäänkö testilentoja iltaisin ja viikonloppuisin? – Testilennot tehdään etukäteen suunnitellun testaussuunnitelman mukaisesti. Pääsääntöisesti lennämme päiväsaikaan, mutta testeihin kuuluu myös pimeällä tehtäviä lentoja. Ilta-aikaan yksittäisinä päivinä on siis lentotoimintaa. Lennot loppuvat kuitenkin inhimilliseen aikaan, eli ne eivät häiritse kenenkään yöunia. Viikonloppuisin ei ole lentoja. Kuinka kauan testilento kestää? – Lennon kesto riippuu testiohjelmasta, käytetystä lentokorkeudesta ja -nopeudesta. Välttämättä kaikissa testeissä ei ole tarkoituksenmukaistakaan olla ilmassa pisintä mahdollista aikaa. Kuinka korkealla hävittäjät lentävät? – Lentokorkeus voi muuttua tehtävän aikana tai eri tehtävissä. Hävittäjät toimivat samoilla korkeuksilla kuin liikelentokoneetkin. Hävittäjien korkein lentotoiminta-alue on 15–16 kilometrissä. Mikä on hävittäjien huippunopeus? – Huippunopeus vaihtelee koneesta ja käyttötarkoituksesta riippuen. Suihkukoneissa nyrkkisääntönä voisi pitää, että minuutissa taittuu noin 15 kilometriä. Hävittäjien huippunopeudet ovat jopa yli 2 000 kilometriä tunnissa. Kuinka kauas Pirkkalasta lennetään? – Testejä varten on tehty hyvin laajan alueen kattava ilmatilavaraus, joka ulottuu Oulun tasolle asti. Lentotoimintaan osallistuu myös Ilmavoimien joukkoja Rovaniemeltä ja Kuopiosta. Mitä muuta testipäivien aikana tehdään kuin lentoja? – Kaikki testit liittyvät koneen ja siinä olevien sensoreiden suorituskyvyn todentamiseen. Siellä testataan erilaisia elementtejä ja osa-alueita, joilla pyritään todentamaan hävittäjien suorituskykyä. Miten testitapahtumaan on valmistauduttu? – Erilaisia valmisteluja on tehty jo noin vuoden verran. Hävittäjävalmistajat ovat esimerkiksi käyneet tutustumassa ennakkoon tiloihimme, joita he saavat käyttää testaustoiminnan aikana. Tämä on ollut pitkä tasainen prosessi. Hävittäjäehdokkaita halutaan testata erityisesti talviolosuhteissa. Onko tämänhetkinen sää riittävän talvinen testeihin? – Tällä hetkellä on lämmintä, mutta kova paukkupakkanen ei ole ainoa ilmentymä Suomen talvesta. Nollan lähellä olevat lämpötilat ovat yhtä lailla mielenkiintoisia kuin jäätävät olosuhteet, sillä silloin saattaa esiintyä sumua tai tihkua. Testit viedään läpi suunnitelman mukaisesti oli keli mikä hyvänsä. Bongarit Innokkailla bongareilla oli kamerat valmiina jo ensilennoissa – Se hetki oli vähän niin kuin Top Gunissa, Heikki Miettinen kuvailee kolmen hävittäjän näyttävää ylilentoa, joka päättyi laskeutumiseen Tampere-Pirkkalan kentälle. Pirkkalassa torstaina alkaneet hävittäjäkandidaattien testit vetivät paikalle innokkaita lentokonebongareita. Puoli kahden aikaan iltapäivällä lentokentän verkkoaitojen takana päivysti parisenkymmentä henkilöä pitkät kameraputket suunnattuna koneiden rullauspaikoille. Kyröskoskelainen Miettinen ehti reilun tunnin aikana tallentaa kameralleen kolme laskua ja yhden nousun. Paras kuvauspaikka oli kiitotien päässä. – Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus, ei tällaista varmaan ikinä tule enää. Tamperelainen Tapio Yli-Honko harmittelee saapuneensa tuntia liian myöhään, sillä ylilento jäi näkemättä. – Tämä on sellaista arpomista, että milloin koneita näkee, kun ne ovat enimmäkseen ilmassa. Yli-Honko kertoo, että jos lentonäytöksiä ei lasketa, hän on ollut bongaamassa hävittäjiä viimeksi noin 10 vuotta sitten, kun Tampere-Pirkkalassa järjestettiin suuri yhteisharjoitus. Molemmat miehet aikovat kuvata myös muiden hävittäjäehdokkaiden testit - jos ilmat sallivat. Torstaina tunnin hävittäjäbongaamisen jälkeen sormet olivat sen verran jäässä, että oli aika luovuttaa.