Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tietokirjailija antaa vinkkejä kirjailijaksi haluavalle: perehdy myös hakukoneisiin ja ostoskäyttäytymiseen – 3 sekuntia voi olla liian kauan

Kirjakustannusala on muuttumassa. Digitalisaatio ja uudet teknologiset ratkaisut kehittyvät, uusia digitaalisia liiketoimintamalleja syntyy, äänikirjojen markkinat kasvavat huimaa tahtia. Kirjan kirjoittamisesta unelmoiville avautuu uusia tapoja toteuttaa unelmansa. Tässä testattuja ja toimivia neuvoja, joihin kannattaa kirjailijaksi haluavan panostaa: Sisäinen motivaatio on numero yksi. Ihmisen motivaatio rakentuu ulkoisesta- ja sisäisestä motivaatiosta. Ulkoinen motivaatio rakentuu palkitsemisen, palkkioiden ja tunnusten voimalla. Sen vaikutus on yleensä kestoltaan lyhytaikaista. Sisäinen motivaatio kumpuaa ihmisen sisältä. Sisäisesti motivoitunut ihminen nauttii asian tekemisestä itsestään tai arvostamansa tavoitteen saavuttamisen ajatuksesta. Tullaksesi oikeaksi kirjailijaksi sinulla pitää olla aitoa sisäistä motivaatiota kirjoittamiseen. Muuten ei voi onnistua. Opiskele , kirjoita ja toista. Harjoittelu tekee mestarin. Eri tutkimuksien mukaan päivittäinen toistettu harjoittelu kymmenen vuoden ajan tekee kenestä tahansa harjoitellun asian ammattilaisen. Ala kirjoittamaan, ensin vaikka lyhyempää tekstiä, ja sitten pikkuhiljaa pidempiä versioita. Kirjailijaksi tulee, vain kirjoittamalla. Ja muista, kyseessä on enemmänkin maratonjuoksu, kuin 100 metrin pikajuoksu. Jotta voit tulla hyväksi kirjailijaksi, pitää sinun ymmärtää, miten kirjakustannusala toimii. Se miksi jostain kirjasta tulee menestyskirja, ei usein ole sattumaa. Menestyksen takana on ammattimainen koneisto: kirjailija, kustannustoimittaja, graafikko, taittaja, oikolukija, markkinointipäällikkö, myyntipäällikkö ja niin edelleen. Kustannusalan ammattilaisia kannattaa ajatella kuin omina asiakkaina, miten voit heitä auttaa onnistumaan tehtävissään. Ymmärrä, miksi ihmiset ostavat kirjoja. Ihmisen ostokäyttäytymiseen vaikuttavat monet tekijät, jotka ovat tutkitusti todennettuja. Sinun pitää kirjailijana perehtyä ja oppia, mitkä ovat asioita jotka saavat ihmiset ostamaan kirjoja. Usein loogiset syyt ovat lukijaan itseensä liittyviä. Ratkaiseeko tämä kirja ongelmani X? Mitä minä voin oppia tämän kirjan lukemalla? Viihdyttääkö kirja, nautinko sen lukemisesta, ja avaako se hienoja tarinoita, jotka minua kiinnostavat? Opiskele , miten kirjoja markkinoidaan ja myydään tehokkaasti verkossa. Google on opettanut meille, että asiat löytyvät nopeasti ja ovat heti saatavilla, ja ymmärrettävissä. Googlen omien tutkimuksien mukaan esimerkiksi, jos verkkosivun latausaika kestää yli 3 sekuntia, poistuu siinä vaiheessa sivulta jo yli 30 prosenttia. Tämä nopeuden psykologia vaikuttaa myös kirjojen myynnissä. Googlen haun kautta tulee myös nykyään keskimäärin 40 – 50 prosenttia suomalaisten verkkokauppojen myynnistä. Sinun pitää oppia ymmärtämään, miten hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi toimivat, ja millä hakusanoilla kirjasi pitää näkyä Googlen haussa. Kirjoittaja on tietokirjailija.