Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kolme suurta pitää yhä näpeissään valtaosaa Suomen päivittäistavarakaupasta

S-ryhmän, K-ryhmän ja Lidlin yhteenlaskettu markkinaosuus kasvoi viime vuonna 1,1 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Kolmen ketjun yhteenlaskettu markkinaosuus oli viime vuonna peräti 92,1 prosenttia kaikesta päivittäistavaramyynnistä. S-ryhmän markkinaosuus viime vuonna oli 46,4 prosenttia, K-ryhmän 36,1 prosenttia, Lidlin 9,6 prosenttia ja muiden päivittäistavarakauppojen 7,8 prosenttia. Verkkokaupan osuus on 0,4 prosenttia Suomen päivittäistavaramyynnistä. – Supermarket-kokoluokassa toimivan Lidlin päivittäistavaramyynti kehittyi selvästi markkinan kasvua vahvemmin. Myymäläverkosto laajeni voimakkaasti, ja ketju avasi 11 uutta myymälää eri puolille maata, markkinatutkimusyritys Nielsenin maajohtaja Sanna Kotakorpi sanoo. Kansainvälinen markkinatutkimusta tekevä Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisteri seuraa vuosittain päivittäistavarakaupan markkinaosuuksien ja kaupan arvon kehittymistä Euroopassa. Rekisteriin on koottu tietoja yksityisistä ja osuustoiminnallisista päivittäistavaroita myyvistä myymälöistä Suomessa. Vuoden lopussa maassa oli kaiken kaikkiaan 2804 tällaista myymälää. Päivittäistavarakauppa kasvoi Suomessa viime vuonna nopeammin kuin Euroopassa keskimäärin Päivittäistavaramyynnin arvo nousi Suomessa viime vuonna 18,2 miljardiin euroon. Päivittäistavarakauppa kasvoi Suomessa viime vuonna nopeammin kuin Euroopassa keskimäärin. – Vuonna 2018 päivittäistavaramyynnin arvo kasvoi 3,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Samaan aikaan keskimääräinen markkinakehitys Euroopassa oli 3,1 prosenttia, Kotakorpi kertoo. Kotakorven mukaan myynnin kasvu heijastelee suoraan Suomen yleisen taloustilanteen kohenemisesta. – Suuri vaikutus on myös sillä, että vihdoin viime vuonna kuluttajien luottamus omaan talouteensa lähti jälleen nousuun, kun se mateli pitkän aikaa pohjalukemissa. Suomessa, samoin kuin muuallakin Euroopassa, myynnin kasvu pohjautuu etenkin hintojen nousuun. Samaan aikaan alkoholi- ja tupakkaveroja on korotettu, mikä tuo osansa myynnin arvonnousuun. Lisäksi enimmäisvahvuudeltaan 5,5, tilavuusprosenttia sisältävien alkoholijuomien myynti sallittiin päivittäistavarakaupoissa vuoden 2018 alusta. – Meillä ei ole tuoteryhmäkohtaista tilastoa, mutta onhan sillä tietysti aina merkitystä, kun kaupat saavat kokonaan uuden tuoteryhmän valikoimiinsa, Kotakorpi sanoo.