Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tamperelainen sähköpyörien moottorikehittäjä Revonte sai miljoonapotin – Aloittaa massatuotannon pyörävalmistajien kanssa

Sähköpyörien ajojärjestelmiä kehittävä tamperelainen Revonte on edennyt tuotekehityksestä kaupalliseen vaiheeseen, ja keräsi pääomasijoittajilta lisää rahoitusta. 1,8 miljoonan euron rahoituskierroksella olivat sijoittajina pääomasijoitusrahastot Maki.vc ja Butterfly Ventures sekä joukko yksityissijoittajia. Rahoituksen avulla yhtiö aloittaa massatuotannon, jatkaa tuotekehitystä ja kasvattaa työntekijämääräänsä. Revonte on aloittanut toimintansa varsinaisesti vasta viime vuonna, vaikka yhtiönä se on perustettu jo 2016. Yhtiöllä on nyt 12 työntekijää. Kyse on yhtiön mukaan markkinoiden ensimmäisestä polkupyörän moottoriin yhdistetystä jatkuvavälitteisestä automaattivaihteistosta. Sähköpyörän ajajan ei tarvitse vaihtaa vaihteita, vaan pyörä hoitaa vaihteiden vaihtamisen portaattomasti kuten auton automaattivaihteisto. Sähkömoottori avustaa ajajan jalkalihaksia tarpeen mukaan, kuten hybridi­autoissa sähkömoottori avittaa polttomoottoria. Suurempi uudistus on se, että ominaisuudet perustuvat ohjelmistoon ja moottori kytkeytyy pilvipalveluun ja mobiilisovellukseen. Se mahdollistaa esimerkiksi pyörän moottorin etädiagnostiikan, ohjelmiston etäpäivityksen, pyörän paikannuksen ja varkauksien estojärjestelmän, jossa moottori voidaan lukita etänä. – Tampereella on aina tehty moottoreita, antureita ja erilaisia ohjelmistoja. Käytännössä tamperelaisen matkapuhelinteollisuuden osaaminen on meillä vain pakattu pyörän kuoriin, Revonten operatiivinen johtaja Antero Jalkanen kommentoi Aamulehden haastattelussa syyskuun alussa. Ero kilpailijoihin on myös siinä, että Revonten moottorimalli soveltuu kaikkiin pyörätyyppeihin. Kilpailijoista esimerkiksi Bosch tarjoaa viittä eri moottorimallia käyttötarkoituksesta riippuen. Revonten ratkaisussa moottorin ominaisuudet määritellään ohjelmiston avulla, eli moottorin tyypin voi päättää asennusvaiheessa. Yhtiö on saanut vuodessa aikaan kaupalliseen tuotantoon valmiin laitteen. Ajojärjestelmä tulee vuoden 2020 aikana tiettyjen Revonten asiakkaiden käyttöön, yhtiö kertoo. Tavoitteena on sen jälkeen kasvattaa tuotantoa uusien pyörämallien tullessa kauppoihin 2021. Moottoriin yhdistetty ajojärjestelmä ja mobiilisovellus mahdollistavat myös kolmansille osapuolille sovelluskehityksen. Revonte onkin avaamassa rajapintansa sovelluskehittäjille mahdollistaakseen uutta sähköpyörien jakamiseen tai vuokraamiseen perustuvaa liiketoimintaa.