Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen keskustan uudet bussireitit olivat todellisessa testissä arjen työmatkaruuhkassa – näin liikenne sujui

Tampereen keskustan uusien bussireittien todellinen stressitesti on ollut tänään tiistaina, kun arki työmatkaruuhkineen alkoi. Muutokset tulivat voimaan loppiaisena. Suurin muutos on se, että bussit ajavat Hatanpään valtatietä enää vain pohjoisen eli keskustan suuntaan. Etelän suuntaan ajetaan Aleksanterinkatua. Lisäksi osa linjoista päättyy nyt Sorin aukiolle tai tasaa aikataulunsa siellä. Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen Tampereen kaupungilta kertoo, että aamun liikenne sujui hyvin, ja ratkaisut näyttivät toimivan. Iltapäiväruuhkan alettua seurataan erityisesti kahta paikkaa. – Se on tässä viimeinen jännitysmomentti, että miten bussit mahtuvat muun liikenteen seassa kulkemaan Rautatienkadun ja Vuolteenkadun suunnalla, Häyrynen sanoo. Keskiviikkona katsotaan, miten kaikki sujui ja pysyivätkö bussit aikataulussa. Ongelmapaikoiksi saattavat muodostua Suvantokadun ja Rautatienkadun risteys, josta busseja lähtee Rautatienkatua molempiin suuntiin sekä Vuolteenkadun ja Hatanpään valtatien risteys, kun busseja kääntyy linja-autoaseman kulmalla vasempaan. Molemmissa paikoissa on iltapäiväruuhkassa paljon myös muuta liikennettä. Aamulehti kävi seuraamassa liikenteen sujumista suorassa lähetyksessä kello 15.45–16.30. Ainakin tuolloin liikenne kulki varsin sujuvasti, eikä pahempaa ruuhkautumista nähty. Tältä Aleksanterinkadun liikenne näytti tiistaina ruuhka-aikaan: Jos ongelmia tulee, on ensimmäinen helpotuskeino liikennevalojen säätäminen. – Sen jälkeen on mahdollista lähteä säätämään bussien aikatauluja, mutta sitä ei mielellään tehtäisi, eikä mielellään myöskään rajoitettaisi enempää henkilöautoliikennettä, Häyrynen sanoo. Vuolteenkadun liittymässä tilanne muuttuu, kun liikennevalo-ohjattu liittymä muutetaan kiertoliittymäksi. Samoin kiertoliittymäksi muutetaan Suvantokadun ja Hatanpään valtatien risteys. Kiertoliittymien rakentaminen alkaa tällä viikolla keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Myös Aleksanterinkadulla henkilöautoliikennettä on todennäköisesti iltapäivällä aamua enemmän, mutta kadulle on järjestetty lisätilaa pysäköintipaikkoja poistamalla. – Jos pysähtymiskieltoja noudatetaan, Aleksanterinkatu vetää bussipysäkin kohtaa lukuun ottamatta samalla tavalla kuin aikaisemmin. Bussit ovat oikealla kaistalla ja vasenta pääsee ohi, Häyrynen sanoo. Iltapäivällä liikenne Aleksanterinkadulla sujui Aamulehden paikalla ollessa hyvin. Eniten ruuhkaa näytti kertyvän Hämeenkadun pohjoispuolella olevalle osalle Aleksanterinkatua, sekä hetkellistä ruuhkaa, kun bussit eivät mahtuneet ohittamaan kadun molemmin puolin olevia jakeluautoja. Busseja kulkee Aleksanterinkadulla ruuhka-aikoina noin 50 tunnissa. Jos osaa linjoista ei olisi päätetty Sorin aukiolle tai tehty muita reittimuutoksia, olisi ruuhkahuippuina busseja kadulla vielä noin 20 enemmän. Häyrysen mukaan aamulla tilanne näytti siltä, ettei katu juuri nykyistä määrää enempää busseja kestä. Näin sujui busseilta kääntyminen Hämeenkadulta Aleksanterinkadulle: Aamulehti kävi seuraamassa Aleksanterinkadun liikennettä jo tiistaina aamupäivällä. Tuolloin busseja kulki tasaisin välein, mutta ruuhkaa ei ollut. Aleksanterinkadun pysäkillä bussia odottanut Hannes Apajalahti kertoo, ettei reittimuutos vaikuttanut hänen arkeensa kovin paljon. Yleensä hän on noussut bussiin Koskipuistosta, nyt Aleksanterinkadulta. Pysäkeillä on väliä suunnilleen 200 metriä. – Busseja kulkee tässä kadulla kyllä nyt paljon, joten toivottavasti liikenne sujuu myös ruuhka-aikoina, Apajalahti sanoo. Hän pitää ratikan laajentamista ja keskustan ratikkatöiden tekemistä kerralla valmiiksi kuitenkin hyvänä asiana. Sorin aukiolta bussiin noussut Markku Paatsjoki kertoo, että bussireittien muutos ei haittaa, mutta Sorin aukion puiden kaataminen kyllä. – Meidän pihapuumme kaadettiin, Hatanpään valtatien varrella asuva Paatsjoki sanoo bussiin kiiruhtaessaan. Paatsjoesta ratikan jatkaminen Hämeenkadulta linja-autoasemalle ei olisi ollut tässä vaiheessa tarpeen, koska väli on niin lyhyt, että se on käytännössä kävelymatka. Tampereen kaupunki kertoi aiemmin, että Suvantokadun ja Vuolteenkadun liittymien tuntumasta poistetaan puita siten, että noin kymmenen puuta siirretään uuteen kasvupaikkaan Ranta-Tampellaan ja noin kymmenen puuta kaadetaan. Siirrettävät puut ovat nuoria lehmuksia. Loppiaisena muuttui monella bussilinjalla joko reitti, aikataulu tai molemmat. Tässä ratikkatöiden aiheuttamat reittimuutokset tiiviisti. Linjat 2, 4Y, 5, 6, 10, 11, 12, 21, 25, 26, 27, 31, 33, 33Y, 35 ja 50: Ajavat Hämeenkadulta Hatanpään valtatielle Aleksanterinkadun kautta. Aleksanterinkadulla on uusi pysäkki Verkatehtaankadun ja Otavalankadun välisessä korttelissa. Linja 1: Ajantasauspisteet ovat Sorin aukiolla. Uusi reitti keskustassa Kangasalan suuntaan kulkee Suvantokadun ja Rautatienkadun kautta. Pirkkalan suuntaan ajetaan Rautatienkatua, Suvantokatua, Tuomiokirkonkatua ja Vuolteenkatua. Linja 4: Päätepysäkki on Sorin aukiolla Tuomiokirkonkadulla. Linja 9: Päätepysäkki on Sorin aukiolla Suvantokadulla. Linja 40: Reitti jatkuu Keskustorille asti. Linja ei pysähdy Koskipuistossa. Linja 50: Reitti jatkuu Keskustorille asti. Linja 55: Reitti lyhenee linja-autoasemalle. Linja 85: Reitti lyhenee Keskustorille. Linja 95: Reitti kulkee kaikilla vuoroilla Rautatienkadun ja Vuolteenkadun kautta. Muuta: Pysäkit Koskipuisto E–G poistuvat käytöstä. Keskustan suuntaiset pysäkit Koskipuisto H-I jäävät käyttöön. Pysäkki Linja-autoasema 0523 siirretään Sorin aukiolta 250 metriä kohti Tampereen valtatietä, lähelle poliisiasemaa. Tarkemmin 6. tammikuuta voimaan tulleista muutoksista on tietoa Nyssen verkkosivuilla .