Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Video: Näin ratikka saapui ensimmäistä kertaa Itsenäisyydenkadulle – Tampereen testiratikka sahaa nyt reittiä asematunnelin mäkeen asti

Tampereen ratikan koeajot levittäytyivät maanantaina aivan Tampereen keskustan nurkille. Ensimmäinen ratikka kaarsi kävelyvauhtia Sammonkadulta Itsenäisyydenkadulle kello 11:n jälkeen maanantaina. Näin ratikka saapui ensimmäisen kerran Itsenäisyydenkadulle: Raitiovaunuallianssi tviittasi aamukymmenen jälkeen ratikan olevan menossa Kalevan nurmiradalla. Aiemmin ratikkaa on testattu Hervannan ja Turtolan välillä. Nyt koeajoalue ulottuu Turtolasta Itsenäisyydenkadulle ja Teiskontieltä Kaupinkadulle asti. Koeajoja tehdään tällä viikolla useana päivänä kello 9–15. Raitiovaunun koeajoja koordinoiva projekti-insinööri Niina Uolamo kertoo, että maanantaina ajot päättyivät vasta kello 16 aikoihin mutta testipäivä sujui muuten hyvin. –Tänään [maanantaina] oli hitaat ajot, ja ne saatiin nyt tehtyä. Tiistaina ajellaan nopeusrajoitusten mukaisia ajoja, keskiviikkona katsotaan raitiovainuun liittyvää merkistöä ja näkymiä ja torstaina ajetaan sitten Sammon aukiolla ja katsotaan Sammon aukion liikennevalo-ohjauksia, Uolamo sanoo. Tampereella on kokeiltu raitiovaunun liikennevalo-ohjausta aiemminkin. Uolamon mukaan Sammon aukion valo-ohjaus on kuitenkin omanlaisensa järjestelmä, sillä risteys on ratikkareitin isoimpia ja siinä käytetään vaihdeohjausta. – Hyvinhän valot näyttivät tänään toimivan, että sinänsä sieltä ei ole tulossa mitään outoa vastaan. Mutta kaikki pitää kokeilla, koeajokoordinaattori sanoo. Turvavälit mielessä Tampereelle saapui viime viikonloppuna toinen tiilenpunainen raitiovaunu, mutta tämän viikon koeajot suoritetaan ensimmäisellä vaunulla, jolla on ajettu heinäkuun alusta lähtien . – Vanhassa vaunussa meillä on virityksiä teknisiä koeajoja varten. Sinne on laitettu esimerkiksi ääriasentotunkkeja, joiden avulla näemme, miten vaunu asemoituu radalle. Maanantaina koeajoreitin varrelle oli kerääntynyt runsaasti yleisöä. Uolamosta on mukavaa, että ratikkahanke kiinnostaa kaupunkilaisia, mutta hän muistuttaa ratikkabongareita turvaväleistä. – Ehkä muutama valokuvaaja tuli aika lähelle, mikä on tietysti aika ikävää, kun siellä tehdään töitä. Mutta pitää sanoa, että hienosti sellaiset perusfanit pysyivät siellä, missä pitääkin. Maanantaina kävelyvauhtia edenneen vaunun rinnalla kulki paljon hankkeen työntekijöitä, jotka tarkkailivat ajon aikana erilaisia teknisiä ominaisuuksia. Loppuviikon ajoissa kävelevä tarkkailuryhmä ei ole enää mukana, sillä vaunulla ajetaan nopeusrajoitusten mukaisesti. Tämän viikon jälkeen ratikan koeajot levittäytyvät uusille reiteille vasta marraskuun puolivälin paikkeilla. Silloin ratikalla ajetaan jo Hämeenkadun länsipäähän ja Pyynikille asti. Loppuvuoden aikana raitiotiehanke edistyy muun muassa kakkosvaunun testein ja koulutusajoin. – Koulutusajot alkavat marraskuussa. Ratioliikenteen ohjaajat koulutetaan ensin ja kuljettajakoulutettavat sitten ensi vuoden puolella, joten pikkuhiljaa ajot alkavat tästä lisääntymään, Niina Uolamo sanoo. Päivitys 14.9.2020 kello 18.48: Tekstiä täydennetty Niina Uolamon kommenteilla.