Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Rantatunnelin sulkemiset saattaisivat poistua pikkurahalla – Sitä ei kuitenkaan löydy ja valtio meinaa jättää tamperelaiset ruuhkaan

Peräänajot Rantaväylällä ja niistä aiheutuvat Rantatunnelin liki päivittäiset sulkemiset jatkuvat näillä näkymin myös koronaviruksen aiheuttaman ruuhkattomuuden jälkeen. Odotetun kolmannen kaistan ensimmäiseenkään vaiheeseen ei ole osoitettu euroakaan lukuisista esityksistä huolimatta. – Ei ole mitään tietoa rahoituksesta. Kaikki tämän vuoden normaali perusväylänpidon raha on jaettu ja viimeiseksi myös Väyläviraston saldot eikä niistä tähän ole mitään osoitettu. Vaatii kokonaan jotain ylimääräistä lisärahoitusta esimerkiksi eduskunnalta, jotta toiveita nopeasta toteutuksesta olisi, sanoo toiminnanohjauspäällikkö Janne Lintilä Pirkanmaan ely-keskuksesta. Ensivaiheessa kolmas kaista rakennettaisiin Uittotunnelin kohdalta länteen läpi ruuhkautuvan Vaitinaron liikennevaloristeyksen, josta kaista jatkuisi vielä Ylöjärven suuntaan Enqvistinkadulle saakka. Rahoitus viipyy, vaikka hanke on korkealla ely-keskuksen, Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan liitonkin väylähankkeita koskevilla listoilla. Rahoitus viipyy, vaikka kyse on väylärakentamisessa pikkurahasta. Järkevällä suunnittelulla on ensimmäisen vaiheen kustannus saatu painettua alle miljoonan euron. Kun Rantaväylä tukkeutuu, se aiheuttaa laajat ruuhkat kaikkialle Tampereen keskustaan ja muille ulosmenoteille. Suunnitelma on valmis Ely-keskus pitää hanketta esillä sen minkä voi. – Tämä on eri yhteyksissä tuotu tarpeena esiin. Muun muassa Väyläviraston suuntaan valmistavissa tulossopimusneuvotteluissa ja hankekortissa, johon on kerätty alueen keskeisiä parantamisinvestointitarpeita, jota on jaettu eri suuntiin, muun muassa ministeriöön. Keskeisimpänä tehtävänä meillä on hankkeen suunnitelmavalmiuden edistäminen eli siitä on parantamissuunnitelma valmiina. Lintilä sanoo, että periksi ei anneta. – Jos mahdollisista lisärahoitustarpeista kysytään aluehallinnolta, niin melkein teemasta huolimatta tämä Vaitinaron kohta tulee olemaan esittämiemme kohteiden joukossa ja useimmissa kärkipäässä. Kesällä töihin? Ely-keskuksella on valmius toteuttaa kolmannen kaistan ensimmäinen vaihe kesän ja alkusyksyn aikana, mikäli rahaa löytyy. Normaali rahoitus ei nykyään riitä investointeihin, vaan se menee päivittäiseen tienpitoon. Moneen kertaan on todettu, että ruuhkien syynä ei ole tunneli, vaan siitä muutaman kilometrin päässä oleva Vaitinaron liikennevaloristeys. Sen välityskyky ei riitä ruuhkahuipuissa. Ensimmäisen vaiheen kolmas kaista aiotaan rakentaa tien keskialueelle, jossa on tilaa. Tästä johtuu myös tienrakentamisessa poikkeuksellisen edullinen hintalappu. – Hankkeen pelastus on, että Vaitinaron risteyksen jälkeen keskialueella on tilaa lisäkaistalle, totesi ely-keskuksen projektipäällikkö Jarkko Peurala Morolle alkuvuodesta. Lisäkaistan hinta-arvio on siis alle miljoonan. Jos rakennetaan samalla vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit, arvio on noin 1,3 miljoonaa euroa. – Pääosa säästöstä syntyy siitä, että kykenemme käyttämään keskialuetta kaistan rakentamiseen, Peurala sanoo. Suunnitelmassa on myös otettu huomioon tien isot liikennemäärät. Töiden aikana pystytään pitämään kaksi kaistaa auki molempiin suuntiin. Moron viikon kysymys 0804 Osallistu Viikon kysymyksen palkintoarvontaan täällä.