Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Työelämän taitoja opetetaan jo nyt, mutta kaikki eivät saa opetusta

Aamulehdessä julkaistiin tiistaina 11.8.2020 juttu, jossa opinto-ohjaaja, yritysmaailman asiantuntija sekä psykologi kertoivat, mitä asioita koulussa pitäisi opettaa. Asiantuntijoiden mukaan työelämässä pärjätäkseen nuorille tulisi opettaa ainakin omien rajojensa tuntemista, pitkäjänteisyyttä, esiintymistaitoja, ryhmätyötaitoja yli ainerajojen sekä teknologian käyttämistä. Ylipäätään työelämässä pärjääminen on jätetty haastatellun opinto-ohjaaja Saija Huuskon mukaan liikaa oppilaanohjauksen harteille. Oikeastaan työelämätaitoja opetetaan jo – kaikki eivät vain pääse osaksi opetusta! Kävin kaksi vuotta sitten yhdeksännellä luokalla Nuori Yrittäjyys ry:n kautta järjestetyn Vuosi yrittäjänä -kurssin. Siinä keskeisinä sisältöinä olivat kaikki Aamulehden jutussa asiantuntijoiden mainitsemat aiheet. Lopulta vuoden rupeama on poikinut niin paljon kontakteja ja hienoja kokemuksia, että on sääli, etteivät kaikki pääse osaksi valinnaiskurssia – vielä. Kurssin aikana perustetaan oikealla rahalla toimiva yritys, jota johdetaan kuin oikeaa yritystä lukuvuoden ajan. Kurssi oli ilmiöoppimista eli ainerajat ylittävää opiskelua parhaimmillaan; siinä sai laittaa peliin kaiken mitä oli oppinut yhdeksän vuoden aikana kuvaamataidosta yhteiskuntaopin kautta äidinkieleen ja matematiikkaan. Ryhmätyötaidot korostuvat, kun sovitaan omasta rahasta kavereiden kanssa. Aikatauluista on pidettävä kiinni kuin oikeassa työpaikassa. Esiintymistaidot pääsevät testiin esitellessä itse keksimänsä yrityksen ideaa eri kokoisille yleisöille yhdestä opettajasta pariinsataan ikätoveriin. Digiympäristöjen käyttämisessäkin harjaantuu, mutta arvokkaimpana oppina teknologian saralla pidin aidosti kiinnostavia keskusteluja, joita sain käydä muiden nuorten kanssa heidän yrityksistään. He olivat keksineet ongelmiinsa mitä nerokkaimpia ratkaisuja teknologiaa hyödyntäen. Lisäksi opin paljon taloudesta, vastuusta, aikatauluttamisesta ja ideointiprosessista. Paras oppi, jonka sain, oli kuitenkin se, ettei itse tarvitse osata kaikkea. Joku muu täydentää omat puutteet. Yksi suunnittelee logon, toinen soittaa yhteistyökumppaneille, kolmas käyttää exceliä. Kaikki oppivat kaikilta ja lisäävät taitoja työkalupakkiinsa. Nuori Yrittäjyys -toiminta tavoitti viime lukuvuonna jossain muodossa 75 000 lasta ja nuorta. Matka siihen, että kaikki pääsisivät osaksi juuri Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa, on siis pitkä. Siksi allekirjoitan Aamulehden jutussa haastateltujen asiantuntijoiden huolen täysin – ratkaisu on kuitenkin jo käden ulottuvilla.