Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Etätyö pitää autot pois liikenteestä eikä korjattavaa synny, kun edes tuulilasit eivät rikkoudu – koko autoala sukeltaa

Taloustilanteen nopea heikkeneminen hiljentää autokauppaa ja huoltopalveluja. Etätöiden tekeminen ja matkustusrajoitukset ovat vähentyneet autolla ajoa. Kun ajetaan vähemmän, kolaroidaan vähemmän. Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoo, että vauriokorjauspuolella volyymi on tippunut noin 30 prosenttia. Tamperelaisen vauriokorjaamo Janglas oy:n toimitusjohtaja Jan-Peter Rekola sanoo, että varauskirjassa on vielä hyvin töitä. Poikkeuksena tuulilasinvaihdot ja -korjaukset, joita ei ole niin paljon kuin normaalisti tähän vuodenaikaan. Kun ei ajeta, eivät kivet ja nastat ropise päin lasia. – Lasitöiden osalta raha jää saamatta, koko lasialalla, Rekola toteaa. Samassa kiinteistössä toimii Autohuolto V. Hakala oy. Toimitusjohtaja Vesa Hakala sanoo töiden hiljentyneen selvästi. Epävarmuus työtilanteesta painaa kuluttajia ja huoltoja siirretään tuonnemmaksi. – Liikevaihto on tippunut 25–30 prosenttia. Se vähän tilannetta helpottaa, että renkaidenvaihto on alkamassa, Hakala sanoo. Uudet autot Uusien autojen kysyntä on sukeltanut. Asiakastilauksia tehtiin koko maassa maaliskuun viimeisellä viikolla 922 autosta. Vuosi sitten vastaavana aikana määrä oli 4 200 autoa, joten tiputus on roimat 78 prosenttia. Rissan mukaan viikkotilausmäärä on ollut alkuvuonna 2 500–3 000 autoa. Koko autoala on vaikeuksissa. Eurooppalaiset autotehtaat sulkevat tehtaitaan, rengasvalmistaja Nokian Renkaat lomauttaa, ja sama meno on autokaupassa. – Noin 90 prosentissa autoliikkeistä on käyty läpi yt-neuvottelut. On ollut pakko pikaisesti valmistautua siihen, että myynti alkaa sakata, Rissa sanoo. Rissan mukaan tällä hetkellä luovutusta asiakkaille odottaa Suomessa noin 17 000 autoa. Autoala on laskenut kuluvan vuoden ensirekisteröintien ennusteen 85 000 henkilöautoon. Viimeksi alle 100 000 auton rajan on jääty vuonna 2009. Vielä maaliskuun alussa autoalan ennusteryhmä arvioi tänä vuonna myytävän noin 116 000 uutta autoa. Käytetyt autot Myös käytettyjen autojen kauppa osoittaa hiljentymisen merkkejä. Koko maassa autokauppojen kautta myytiin maaliskuussa 45 217 käytettyä autoa. Tilasto alkaa vuodesta 2015. Yhtenäkään vuotena ei maaliskuu ole ollut yhtä heikko kuin nyt. Tilasto muodostetaan Netwheels oy:ssä Traficomin omistajavaihdoksia koskevien rekisteröintitietojen avulla. Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja kaivoi Aamulehdelle tietokannasta Pirkanmaata koskevat tiedot. Niiden mukaan ajanjaksolla 26.3.–1.4. myytiin 386 käytettyä henkilöautoa, mikä on 8,5 prosenttia vähemmän kuin tätä edeltäneinä seitsemänä päivänä. Viimeisten 30 päivän aikana käytettyjä autoja on myyty Pirkanmaalla 2 178. Se on kymmenen prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Tukea tarvitaan Seuraava kysymys on, miten myynti saadaan käynnistettyä uudelleen. – Se on kuluttajista kiinni, mutta valtiovalta voi omilla toimenpiteillään auttaa, Rissa sanoo. Hän odottaa päättäjiltä selkeitä lisäpäätöksiä siihen, miten kesäkauden yli päästään. Autoala toivoo pikaisia kysyntää elvyttäviä toimenpiteitä. Niitä olisivat esimerkiksi romutuspalkkio ja täyssähköautojen hankintatuen laajentaminen vähäpäästöisten autojen hankintatueksi. Autoalan yritysten osalta toivelistalla on verojen ja veronluonteisten maksujen aikataulutus. Niitä tarvitaan, jotta autoala välttyisi kassakriisiltä ja ajautumasta umpikujaan lähikuukausina. Autotoimiala työllistää Suomessa yli 45 000 työntekijää. Koko autoklusterin yhteenlaskettu liikevaihto on viime vuosina ollut noin 20 miljardia euroa, josta yli puolet on autojen vähittäis- ja tukkukaupan liikevaihtoa. Oikaisu 3.4. kello 8.56: Korjattu virhe yrityksen nimessä. Janglas oy oli kirjoitettu virheellisesti muotoon Jaglas oy.