Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tampere–Pori -radan pullonkaulat selvitetään – Melua ja tärinää mitattiin koeajoin

Tampere–Pori -radasta aloitetaan selvitys sen tutkimiseksi, mitä keinoja ja mahdollisuuksia on kehittää radan liikennettä ja mitä pullonkauloja radalla on. Pirkanmaan Liitto toteaa tiedotteessaan Väyläviraston tuoreiden tilastojen osoittavan, että tavaraliikenne Tampere–Pori -radalla kasvaa voimakkaasti. Viime vuonna pelkästään Lielahti–Kokemäki -rataosalla kuljetettiin tavaraa yli miljoona tonnia enemmän kuin vuonna 2017. Lisäksi henkilöliikenteeseen on tulossa lisäystä joulukuun puolivälissä, kun 14 uutta junavuoroa alkaa liikennöidä Tampereen ja Nokian välillä. Sastamalaan asti pilottihanke ei yllä, koska rata- ja asemakapasiteetti ei riitä. Myös Rauma on ilmaissut kiinnostuksensa avata henkilöliikennettä Rauman suuntaan. Pirkanmaan Liitto kertoo, että henkilöliikenteen avaamista Raumalle tutkitaan syksyn aikana. Hiilijunien tärinää tutkittiin koeajoin Koska hiilijunista aiheutuu melua ja tärinää Tampere–Pori -radan läheisyydessä asuville, Väylävirasto on perustanut työryhmän käsittelemään asiaa. Porin ja Harjavallan välillä tehtiin elokuussa koeajoja, jotta tärinästä saadaan mitattua tietoa. Rataliikenteen kehittämiseen liittyvän selvityksen teossa ovat mukana Pirkanmaan liitto, Satakuntaliitto, radan varren asemakaupungit Tampere, Nokia, Sastamala, Kokemäki ja Harjavalta sekä Tampereen, Porin ja Rauman kauppakamarit. Työn on määrä valmistua joulukuussa. Tämän selvityksen rinnalla Väylävirasto laatii erillistä, radan infrastruktuuria tarkastelevaa tarveselvitystä. Sen on määrä valmistua ensi helmikuuhun mennessä.