Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Onko Vaitinaron kolmas ajokaista vain joukkoliikennettä varten? Kysyimme asiaa ely-keskuksesta

Paasikiventielle alettiin kuluvan viikon maanantaina rakentaa kolmatta ajokaistaa, joka ulottuu Uittotunnelilta länteen Enqvistinkadun risteykseen. Kaistan tarkoitus on purkaa ruuhkia, joiden vuoksi Rantatunneli on jouduttu ajoittain sulkemaan. Viime viikon uutisoinnin jälkeen on ollut liikkeellä sitkeitä huhuja, että Vaitinaroon rakennettava kolmas ajokaista olisi vain joukkoliikennettä varten. Moro kysyi asiaa Pirkanmaan ely-keskuksesta. Miten on? – Huhut eivät minun käsittääkseni pidä paikkaansa, projektipäällikkö Jarkko Peurala sanoo. Ajokaista on hänen mukaansa sekä yksityisautoilijoiden että joukkoliikenteen käytössä. – Kaista on ihan kaikille tarkoitettu. Sitä pitkin ajetaan Enqvistinkadulle, eli siltä käännytään Lielahteen. Sen mukaiset ovat opasteetkin, Peurala jatkaa. Sekaannusta kaistan käyttötarkoituksesta on saattanut aiheuttaa sen jatkosuunnittelu. Kolmas kaista voisi tulevaisuudessa alkaa idässä jo Santalahden eritasoliittymältä. – Suunnitelmissa on aikoinaan voitu puhua joukkoliikennekaistasta siinä tapauksessa, että kolmas kaista avattaisiin eritasoliittymään saakka. Nyt rakennettava osuus ei vielä sellainen kuitenkaan ole, Peurala toteaa. Suunnitelmia kolmannen ajokaistan pidentämisestä mutkistavat ainakin kaukolämpöjohto ja sähkölinja. Ne kun pitäisi ensin siirtää. – Jos ne siirtyvät Näsijärvelle rakennettaviin saariin, pystyttäisiin Paasikiventielle avaamaan kolmas kaista koko Santalahden eritasoliittymän ja Enqvistinkadun väliselle osuudelle, Peurala tiivistää. – Siinä tapauksessa kaista saattaisi muuttua pelkäksi joukkoliikennekaistaksi. Valmista marraskuussa Vaitinaron liittymän kolmannen kaistan rakennustyöt alkoivat maanantaina valaisinten vaihdolla. – Vaitinaron liittymän kohdalla töitä tehdään Paasikiventien keskisarakkeella, johon asennetaan ensimmäisenä uudet valaisinpylväät, projektipäällikkö Peurala kertoo. – Lisäksi vasemmalle Nokialle kääntyvistä kolmesta kaistasta pohjoisin on työkäytössä. Muuten rakennustyöt eivät tapahdu ajoradalla, vaan ne sijoittuvat Näsijärven puolelle. Töistä ei pitäisi olla merkittävää haittaa liikenteelle. Peuralan mukaan kaksi ajokaistaa lännen suuntaan pyritään pitämään päiväsaikaan auki. Pääsääntöisesti kaistoja suljetaan tarpeen tullen kello 21–06. – Yksi ajokaista on käytössä korkeintaan yöaikaan, eikä silloinkaan useita tunteja saati vuorokausia kerrallaan, Peurala sanoo. Uuden kaistan olisi määrä olla valmis käyttöön kuluvan vuoden marraskuussa. – Pitkällä tähtäimellä Vaitinarosta halutaan tehdä eritasoliittymä. Kolmas kaista on nyt tilapäisratkaisu, jolla saadaan lisää kapasiteettia ja välityskykyä Ylöjärven suuntaan, Peurala toteaa.