Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen ratikan koeajot liikenteessä alkavat – Nämä säännöt, opastimet ja raitiotien erikoisuudet pitää nyt tuntea

Tampereen liikenteessä siirrytään uuteen aikaan. Keskiviikkona 18. maaliskuuta alkavat raitiotien koeajot varikon ulkopuolella. Koeajoihin käytetään Saksasta tuotua raitiovaunua, joka on teipattu punakeltaiseksi. Liikenteessä koeajoalueella kannattaa olla erityisen tarkkana ja opetella, miten ratikkaympäristössä toimitaan. Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus sanoo, että esimerkiksi liikenneympyrät voivat olla haastavia. – Niissä ratikka kulkee liikenneympyrän läpi, ja sitä tulee väistää, Valjus kuvaa. Liikenneympyröissä autoilijoita ohjaavat raitiovaunuvalot. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannattaa kiinnittää erityistä huomiota katujen ja raiteiden ylityskohtiin. Ylityspaikka ei ole sama asia kuin suojatie, sillä ylityspaikassa kevyt liikenne väistää ratikkaa. Suojatielläkin kannattaa muistaa, että ratikka ei kiskoilta pysty väistämään yllättäen eteen tulevaa, eikä se myöskään pysähdy samalla tavoin kuin henkilöauto. Kokosimme tähän juttuun koeajojen aikataulut ja reitit sekä opastimet ja säännöt, jotka ratikka-aikana täytyy tuntea. Raitiovaunuvalo Tehtävä: Raitiovaunuvalo pysäyttää muun liikenteen, jotta ratikka pääsee risteyksestä esteettömästi läpi. Se antaa ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä. Miltä näyttää: Kärjellään seisovan kolmion muotoinen opastin, jossa on ylhäällä kaksi punaista valoa ja alhaalla yksi keltainen. Missä: Hervannassa Insinöörinkadulla. Toimi näin: Kun keltainen valo vilkkuu nopeasti, varaudu siihen, että ratikka on tulossa kohta. Jos olet lähestymässä risteystä, valmistaudu pysähtymään. Jos olet jo ajamassa risteykseen, toimi samalla periaatteella kuin tavallisten liikennevalojen vihreän vaihtuessa keltaiseksi. Ratikkavalojen keltainen on kaksivaiheinen. Kun kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi, ratikka on jo lähellä. Pysäytä auto, kunhan pystyt tekemään sen turvallisesti. Kun kaksi punaista valoa alkaa vilkkua, raitiovaunu tulee. Muut eivät saa missään tapauksessa enää tässä vaiheessa ajaa risteykseen tai liikenneympyrään. Kun ratikka on mennyt, keltainen valo vilkkuu vielä muutaman sekunnin. Sen jälkeen valot sammuvat, ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan. Etuajo-oikeus Muista: Ratikalla on tasa-arvoisessa risteyksessä etuajo-oikeus. Kun tulet tasa-arvoiseen risteykseen ratikka-alueella, muista katsoa myös vasemmalle. Merkit ja valot: Raitiotiestä varoittaa raitiotien varoitusmerkki. Hankalissa liittymäkohdissa on raitiovaunuvalo pysäyttämässä muun liikenteen raitiovaunun tullessa. Liikennevaloliittymissä on ratikan liikennevaloetuus eli valot tunnistavat, kun ratikka lähestyy liittymää, ja valot vaihtuvat ratikalle suotuisasti. Missä: Tasa-arvoinen risteys ilman ratikkavaloa on ainakin Hervannassa Lindforsinkadun ja Insinöörinkadun kulmassa. Ylityspaikat ja suojatiet Muista: Ylityspaikka on kohta, jossa kevyt liikenne voi ylittää kadun, mutta ratikkaa pitää väistää. Miltä näyttää: Ylityspaikat on merkitty esimerkiksi katukiveyksin ja reunakiviohjauksin. Ylityspaikassa ei ole erillistä liikennemerkkiä. Suojatie on merkitty suojatiemerkillä, ja usein myös viivoituksella. Missä: Hervannassa ylityspaikkoja on Hermiankadulla ja Insinöörinkadulla esimerkiksi raitiotiepysäkkien päissä. Ajoradan yli on näissä paikoissa suojatie, mutta kiskojen yli ei. Silloin kumipyöräliikenne väistää tietä ylittäviä, mutta tietä ylittävät väistävät ratikkaa. Toimi näin: Ylityspaikassa kevyen liikenteen pitää väistää ratikkaa. Ole tarkkana ja katso molempiin suuntiin ennen ylitystä, sillä ratikka on hiljainen kulkupeli. Kun suojatie menee myös radan yli, ratikka väistää suojatiellä kulkevaa. Kannattaa kuitenkin myös suojatiellä olla tarkkana ja katsoa molempiin suuntiin ennen ylitystä, sillä raskas vaunu ei pysty äkkipysäytyksiin. Kiskoilla liikkuvana vaunu ei voi myöskään ihan konkreettisesti väistää yllättäen eteen tulevaa kulkijaa. Joukkoliikennekatu Mikä: Joukkoliikennekadulla saavat ajaa bussit, ratikka ja taksit. Huoltoajo ja tonteille ajo on sallittua vain, jos se on osoitettu erillisellä lisäkilvellä. Missä: Esimerkiksi Hervannassa Insinöörinkadulla Orivedenkadun ja Opiskelijankadun välissä ja kauppakeskus Duon kohdalla on joukkoliikennekatuosuus sekä vaihtopysäkkialueet. Vaihtopysäkkialueella matkustajat vaihtavat kulkuvälinettä ratikasta linja-autoon ja päinvastoin. Ahvenispolun ja Teekkarinkadun välisellä joukkoliikennekatuosuudella tontille ajo on sallittu, mutta läpiajo Insinöörinkatua Lindforsinkadulle kielletty. Toimi näin: Tarkista yksityisautoille suositellut reitit. Esimerkiksi kauppakeskus Duon parkkihalliin ja parkkikentälle kannattaa totutella ajamaan Hervannan valtaväylän kautta. Sekaliikennekaista Mikä: Sekaliikennekaistalla kulkevat sekä autot että ratikka samalla kaistalla. Missä: Esimerkiksi Hervannassa Insinöörinkadulla. Toimi näin: Mikäli kaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, niitä käyttäessä pitää olla tarkkana, että ratikka mahtuu ohi. Jos olet kääntymässä raitiovaunukiskojen yli, sinun tulee väistää myös takaa eli omasta tulosuunnastasi lähestyvää raitiovaunua. Myös edestä lähestyvää raitiovaunua pitää väistää, kun se kääntyy tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle eli eteesi, vaikka itse olisit jatkamassa suoraan. Jos raitiovaunulla on kärkikolmio tai stop-merkki, se väistää molemmilta sivuilta lähestyvää liikennettä. Poikkeuksena ovat tällaiset raitiovaunuvaloilla varustellut risteykset ja liikenneympyrät, joissa sinun tulee väistää ratikkaa, jos valot niin opastavat. Myös autoilijoiden kannattaa muistaa, että raitiovaunu ei pysähdy yhtä nopeasti kuin auto. Esimerkiksi vilkku kannattaa laittaa ajoissa. Raitiovaunujen opastimet Mikä: Katukuvassa voi bongata myös raitiovaunujen kulkua ohjaavia liikennevalo-opastimia sekä vaihdeopastimia. Miten toimii: Vaihdeopastin kertoo, että vaihde on lukittunut oikeaan asentoon ja vaihteen voi ylittää. Liikennevalo-opastimissa tavallisten liikennevalojen punaista valoa vastaa kirjain S, keltainen on merkitty vaakaviivalla ja vihreä nuolella. Pallo-symbolilla kuvattu etuusopastin kertoo kuskille jo hieman kauempaa, että valo on vaihtumassa vihreäksi. Missä: Raitiotiellä muun muassa Sammonaukiolla. Toimi näin: Raitiovaunujen opastimet voit jättää ratikkakuskien huoleksi. Sekaliikennekaistalla raitiovaunu noudattaa samoja valoja ajoneuvojen kanssa.