Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Uudet havainnekuvat: Näin raitiotie ja pyöräilyreitti kulkevat ”Näsisaarta” pitkin Hiedanrantaan

Tampereen kaupunki varautuu jo raitiotien kakkosvaiheeseen asemakaavalla, jossa linjataan ratikan reittiä keskustasta Lentävänniemen ja Lielahden suuntaan. Kaava mahdollistaa raitiotien sekä kävelyn ja pyöräilyn seudullisen pääreitin rakentamisen Vaitinaron vesistötäytölle eli Näsijärveen rakennetulle tekosaarelle. Suunnitelman mukaan Näsijärven vesistötäyttö toteutettaisiin niin, että täyttöalueen ja rannan väliin jää vähintään 36 metriä leveä vesialue. Tulevaisuudessa täyttöalueelle on kaavailtu myös asuntoja. Ympäröivään maankäyttöön ei tässä vaiheessa oteta kantaa, vaan se tullaan ratkaisemaan myöhemmissä asemakaavoissa. Nimistä päätetty Suunnittelualue sijaitsee Lielahden ja Santalahden kaupunginosien rajalla. Asemakaavan muutos ja asemakaava koskevat noin 900 metrin pituista väliä Pölkkylänniemestä uudelle Hiedanrannan asuinalueelle. Suunnittelualue on nykyisellään rakentamatonta Näsijärven vesialuetta. Kaavamuutos sisältää täyttömaalle rakennetun Näsisaaren katusuunnitelman siltoineen. Hiedanrannan keskustasta Näsisaareen johtava pääkatu on nimetty Näsisaaren bulevardiksi. Pölkkylänniemen ja uuden saaren välinen joukkoliikennesilta saa nimekseen Pölkkylänsilta. Uuden saaren ja Hiedanrannan keskustan välinen silta on päätetty nimetä Hiedansillaksi. Monta ehtoa Kaavan valmistelua on tehty samaan aikaan Hiedanrannan yleissuunnittelun ja raitiotien toisen vaiheen suunnittelun kanssa. Kaavaa voidaan lähteä toteuttamaan vasta sen jälkeen, kun kaava ja Vaitinaron vesistötäytön vesilupapäätös ovat saaneet lainvoiman ja kaupunginvaltuusto on tehnyt päätöksen raitiotien toisen vaiheen rakentamisesta. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto päätti myöntää 20.1.2020 Tampereen kaupungin hakemuksesta luvan vesialueen täytölle Näsijärvessä. Päätöksestä on valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen, joten luvalla ei ole lainvoimaa. Tarkoitus on, että kaupunginvaltuusto päättää raitiotien toisen osan rakentamisesta lokakuussa 2020. Yhdyskuntalautakunta hyväksyi asemakaavaehdotuksen omalta osaltaan tiistain kokouksessaan ja esittää sitä edelleen kaupunginhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi. Katusuunnitelmia Yhdyskuntalautakunta hyväksyi myös Hiedanrannan keskustan raitiotiekaavan. Asemakaavassa muodostetaan Lielahden ja Hiedanrannan kaupunginosan väliaikainen raja ja muutetaan nykyistä teollisuustonttia katualueeksi. Katualue toimii runkona tulevan Hiedanrannan kaupunginosan infran rakentamiselle riippumatta raitiotien rakentamispäätöksestä. Lautakunta hyväksyi ehdollisena myös Santalahden, Lielahden ja Niemenrannan alueella sijaitsevien raitiotiekohteiden katusuunnitelmat kustannusarvioineen. Raitiotie sijoittuu omalle kaistalleen koko Hiedanrannan alueella. Järvikaupungin osuudelle sijoittuu yksi pysäkki keskelle saarta ja kaksi pysäkkivarausta saaren molempiin päihin. Hiedanrannan keskustan alueelle sijoittuu kolme pysäkkiä, yksi Nottbeckinaukion välittömään läheisyyteen, toinen tehdasalueelle nykyisen kuivaamon kohdalle ja kolmas Sellupuiston pohjoispäähän. Hiedanrannan Järvikaupungin osuuden suunnitelmien kokonaiskustannusarvio on 23,9 miljoonaa euroa. Hiedanrannan keskustan raitiotiekadun suunnitelmien kokonaiskustannusarvio on 16,96 miljoonaa euroa.