Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Suomalaisyritys kehitti järjestelmän, joka säätää nettikaupan hintoja suoraan kysynnän mukaan – näin se toimii vaikkapa pizzoissa

Yritykselle on usein ilon aihe, kun tuote myydään loppuun ennätysajassa. Tällöin on kuitenkin kyse ainakin osittain hinnoitteluvirheestä, sanoo suomalaisyritys Priceffin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen . – Pitäisikö tuote hinnoitella niin, ettei se menisi heti loppuun vaan että se myytäisiin parhaalla mahdollisella hinnalla? Laisi-Puheloinen kysyy. – Myös jonottaminen on meidän näkökulmastamme hinnoitteluvirhe. Tuote pitäisi hinnoitella niin, että hinta poistaisi jonoja. Autodynaamisella hinnoittelulla tarkoitetaan yksinkertaistaen sitä, että tuotteen hinta määräytyy kysynnän mukaan. Laisi-Puheloinen ottaa esimerkiksi pizzan. Monihan haluaa perjantaina työpäivän jälkeen tilata kotiin pizzan. Tällöin jonot paisuvat ja pizzerialla voi olla myytävänä vain ei-oota. Suomalaisyrityksistä Priceffin tarjoamaa autodynaamisen hinnoittelun järjestelmää onkin käyttänyt muun muassa Kotipizza. Yksinkertaisimmillaan järjestelmä on sellainen, että siihen määritetään eri tuotteiden maksimi- ja minimihinta, jonka jälkeen hinnat vaihtelevat automaattisesti menekin mukaan. Perjantai-iltana tilattu pizzan kotiinkuljetus voisi maksaa siis enemmän kuin keskellä arkipäivää tilattu. – Tällä testataan sitten asiakkaan hintajoustoa, kun hinnassa on euro tai pari lisää. Yrittäjä saisi täten enemmän ja kuluttajat puolestaan saisivat lyhyemmät jonot, Laisi-Puheloinen kuvailee. Priceffin perustaja ja taustalla vaikuttavan algoritmin keksijä on arvopaperihinnoittelun dosentti Anders Ekholm . Syksyllä järjestelmä sai Yhdysvalloissa patenttilaajennuksen, eli käytännössä sen kopioiminen on kiellettyä. Patentoimisprosessiin meni kaikkiaan lähes kymmenen vuotta. Pisimmällä dynaamisessa hinnoittelussa ovat kenties verkkokauppajätti Amazon, jossa tuotteiden hinnat tarkistetaan 15 minuutin välein, ja kyytipalvelu Uber. Suomessakin moni yritys harjoittaa hintamonitorointia ja hintanuuskintaa. Tuotteiden menekkiä pyritään mallintamaan mahdollisimman tarkasti. Laisi-Puheloisen mukaan Priceff on muita yksinkertaisempi. – Kuluttajat pelkäävät, ettei dynaaminen hinnoittelu ole kaikille tasavertainen. Monet tekevätkin sen aika monimutkaisesti. Meidän mallimme on yksinkertainen, vaikka sen taustalla onkin paljon älyä. – Tällä mallilla hinta on kaikille sama, ja vain silloinen kysynnän määrä ratkaisee hinnan. Ihmisillä on Laisi-Puheloisen mukaan erilaisia hintapisteitä. Se, mikä on yhdelle kallis hinta, ei ole sitä toiselle. Autodynaaminen hinnoittelu toimii erityisen hyvin tuotteille ja palveluille, joilla on isoja kyselyvaihteluita, parasta ennen -päivämäärä tai joita on hankala varastoida. Laisi-Puheloinen arvioi, että 3–5 vuoden kuluttua dynaaminen hinnoittelu on levinnyt kaikille toimialoille, joissa sille on käyttöä. Hinnoittelu voisi toimia vaikkapa ruokakaupassa automaattisesti sen sijaan, että prosenttialennuksesta kertovat tarrat laitetaan käsin kuhunkin tuotteeseen. Priceffin järjestelmä toimii ympäristöissä, joissa tuotteet tai palvelut tilataan verkossa. – Yhdysvalloissa on jo ruokakauppoja, joissa ei ole hintalappuja tai kassoja. Otat vaan tuotteet ja kävelet kaupasta ulos. Yritys tähtää erityisesti Euroopan markkinoille, joilla kilpailua on vähemmän kuin Yhdysvalloissa. Pohjoismaissa yrityksellä on jo yksi edustaja. Mallissa tuotteen tai palvelun ­hinta asettuu automaattisesti hetken ­kysynnän mukaan. Dynaaminen hinnoittelu on ­yleistä esimerkiksi lentoja ja hotelleja ­myyvissä palveluissa. Käytäntö on levinnyt myös pilaantuvien elintarvikkeiden, ravintolaruoan sekä elokuva- ja konsertti­lippujen myyntiin.