Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Uudet pyörätelineet hämmentävät Tampereen Hämeenkadulla – testimme aikana yksikään pyörä ei ollut pysäköity oikein: ”Mikä näiden suuri innovaatio oikein on?”

Hatanpääläinen hyötypyöräilijä Teemu Polvi pitää Hämeenkadun uusia pyörätelineitä monimutkaisina. Telineet ovat peräisin tamperelaiselta yritykseltä nimeltä PedalSlot. Niiden käyttö toimii teoriassa seuraavalla tavalla: poljin ujutetaan telineessä näkyvään aukkoon, jolloin pyörä pysyy telineessä pystyasennossa. Tämän jälkeen pyörä lukitaan telineeseen esimerkiksi satulaputken avustuksella. Käytännössä telineiden käyttö on kuitenkin hankalampaa. Hämeenkadulla on useita PedalSlot - telineitä, mutta suurin osa niistä on silmiinpistävän tyhjiä. Kohdassa, jossa Teemu Polvi yrittää saada pyöränsä kiinnitettyä, on pysäköity hänen pyöränsä lisäksi seitsemän muuta. Yhtäkään niistä ei ole lukittu telineeseen oikein. – Ihmettelen kyllä, mikä näiden suuri innovaatio oikein on. Ihan samalla pyörän voisi vain kallistaa tankomaista pyörätelinettä vasten, ja lukita siihen, Polvi toteaa. "Jos pyöräni olisi tonnin arvoinen, en haluaisi vahingoittaa sitä telineeseen kiinnittämällä" Pyörän saaminen kiinni telineeseen vaikuttaa riippuvan myös pyörän mallista. Polven omassa pyörässä on käsijarrun sijaan jalkajarru, joten poljin ei taivu telineeseen kovin sujuvasti. Pyörän ujuttaminen telineeseen saattaa myös naarmuttaa poljinta. Tämän jutun oheen kuvattua videota varten Polvi kiinnitti pyöränsä PedalSlot - telineeseen noin viisi kertaa. Sen jälkeen telineeseen kiinnittyvään pedaaliin oli jo ilmestynyt useampia naarmuja ja sen pinnoite oli halkeillut. – Tuskin tämä nyt rikki menee, mutta jos pyöräni olisi tonnin arvoinen, en haluaisi vahingoittaa sitä laittamalla sitä jatkuvasti kiinni telineeseen, Polvi pohtii. Myös tilaa polkupyörille on vähemmän kuin ennen. – Pelkään, että tässä tulee käymään niin, ettei Hämeenkadulle mahdu enää pysäköimään pyöriä. Paikkoja on niin vähän, kun telineisiin menee enää vain muutama pyörä, Polvi sanoo. Telineiden käyttö on helppoa, kun sen on opetellut PedalSlotin toimitusjohtaja Juha Rinteen mukaan telineitä suunnitellessa kaikki pyörämallit on pyritty ottamaan huomioon. Pyörä kuuluisi lukita satulaputkesta, joka mallista riippumatta osuu telineessä samalle kohdalle. Jalkajarrullisen pyörän kiinnittäminen voi olla hankalampaa kuin käsijarrullisen, mutta telineen käyttö on hänen mukaansa todella helppoa sitten, kun sen on opetellut. Rinne itse ei ole kuullut, että PedalSlotit naarmuttaisivat niihin pysäköityjä pyöriä. – Käytän tällaista telinettä kesät ja talvet, enkä ole huomannut, että näin olisi käynyt. En kuitenkaan tietenkään kiellä tapahtunutta, jos asiakas näin sanoo. Syynä voi olla esimerkiksi se, että pyörän kiinnityksessä on voitu käyttää tarpeettomasti voimaa. PedalSlotit on asetettu Hämeenkadulla kulkusuunnan mukaan. Rinteen mukaan myös se saattaa hankaloittaa telineiden käyttöä, että Hämeenkadun pyöräteillä ei vielä pyöräillä oikeaan suuntaan ja pyöräilijät pysäköivät pyöränsä jalkakäytävän puolelta. Mitä sitten kannattaisi ottaa huomioon, kun uusia pyörätelinepaikkoja suunnitellaan? Teemu Polven mielestä valmistajilta voisi hankkia malleja, joiden avulla kuluttajilta voisi kerätä palautetta. – Ihmiset ovat todella mukavuudenhaluisia. Jos pysäköinnistä tehdään liian monimutkaista, suurin osa ei parkkeeraa pyöräänsä oikein, vaikka yksi henkilö päättäisikin niin tehdä. Miksi telineisiin päädyttiin? Erikoissuunnittelija Anna Levonmaa Tampereen kaupungilta toteaa, että PedalSlot-telineisiin päädyttiin, koska haluttiin turvallinen, pollarityyppinen malli, jossa pyörä pysyisi pystyasennossa, ja joka sopisi myös kaupunkikuvaan. Hän kuitenkin tähdentää, että jokainen valitsee itse, miten pyöränsä lukitsee. – Yksittäispyörätelineiden avulla säästetään tilaa, koska kaikki telineet käytetään. Toki tiedostamme, että malli eroaa totutusta, mutta tällöin ohjeisiin pitää tutustua ensimmäisellä käyttökerralla.