Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tamperelainen Palmroth haluaa olla ennemmin designyritys kuin perinteinen jalkinevalmistaja – yrittäjillä on erityinen kasvusuunnitelma: ”Se on toimivampi tie”

Anu Haalahti ja Mikko Palmroth tekevät töitä tuhannen kenkäparin keskellä Tampereen Aleksis Kiven kadulla. Pirkanmaalaisen jalkinebrändin uuteen aikaan kahdeksan vuotta sitten vienyt pariskunta kertoo, että Palmrothin uuden showroomin takahuoneessa syntyvät suunnitelmat uusista jalkinemallistoista ja markkinoinnista. Liiketilan kellarista pyöritetään verkkokauppaa. Yrityksellä on edelleen varasto myös Ylöjärvellä. Sen kokoon nähden keskustan tuhat jalkineparia on vasta alkua. Mikko Palmroth kertoo, että syys–lokakuussa Ylöjärveltä on postitettu lähes 5 000 paria kenkiä jälleenmyyjille. Pieni liike voi tilata 10 paria tiettyä mallia, iso myymälä 20-kertaisen määrän. Sattumien summa Syyskuussa avattu showroom on yrittäjien mukaan sattumien summa. He saivat idean omasta kivijalasta huhtikuussa, kun keskustassa oli vapaana useita liiketiloja. Mikko Palmroth kertoo, että he saivat käytännössä valita, mihin tilaan haluavat avata liikkeensä. Nyt tilanne on Palmrothin mukaan jo toinen, ja Aleksis Kiven kadusta on tullut vilkas ostoskatu. Vain seinä erottaa uudessa liiketilassa showroomin ja muut työpisteet. Anu Haalahti ja Palmrothin toinen suunnittelija Vilma Lahtinen ovat usein myös myymälän puolella ja kuulevat suoraa palautetta asiakkailta. – Matka käyttäjältä suunnitteluprosessiin muuttui hyvin lyhyeksi, Palmroth sanoo. Fyysinen liike on Haalahden mukaan saanut asiakkailta lämpimän vastaanoton. – Osa asiakkaista on ihmetellyt, että mitä te olette tehneet kaikki nämä vuodet, hän kertoo. Tauko toi uutta Ilman koronapandemiaa showroomia olisi tuskin avattu. Jalkineyrityksen arki on kausiluonteista. Ennen uuden malliston lanseerausta painopiste on suunnittelussa ja sen jälkeen markkinoinnissa. Syyskuussa yritys myy seuraavan kesän mallistoa ja hankkii materiaaleja vuoden päästä lanseerattavaan talvimallistoon. Vuodenkiertoon kuuluu, että Haalahti ja Palmroth matkustavat syksyllä messuille Italiaan. Tänä vuonna vuoden matkat päättyivät lyhyeen jo maaliskuussa. Mikko Palmroth oli keväällä vielä viime hetkillä matkustamassa Yhdysvaltoihin esittelemään kenkiä yhdelle sisäänostajista, kun rajat suljettiin. Piti keksiä jotain muuta. Anu Haalahti sanoo, että matkustustauko on tarkoittanut hengähdystaukoa. Showroomin lisäksi yritys kehittää nyt digitaalista myyntialustaa, joka helpottaisi sisäänostajien työtä etäaikana. Tavoitteena on, että digitaalisella alustalla voisi esimerkiksi tutustua kenkiin eri kulmista. Kotimaa kasvaa Kun Haalahti ja Palmroth käynnistivät Palmroth International oy:n liiketoiminnan vuonna 2012, jalkineista myytiin ulkomaille 90 prosenttia. Nyt viennin osuus on 80 prosenttia. Yrityksen omassa verkkokaupassa kotimaan asiakkaiden merkitys on korostunut vielä enemmän. Haalahti kertoo, että kun aiemmin verkkokaupan tuotteista puolet myytiin ulkomaille, nyt osuus on 30 prosenttia. Ensimmäisten vuosien ajan suunnittelussa keskityttiin ainoastaan talvijalkineisiin. Suunnan määräsi kysyntä. – Maailmalla Suomi mielletään talviosaajaksi, Palmroth sanoo. Nyt valikoimassa on myös kesämallisto. Se helpottaa kivijalkamyymälän perustamista yhden brändin ympärille, sillä jokaiselle kuukaudelle riittää myytävää. Hallittua kasvua Mikko Palmroth sanoo, että yritystä halutaan kasvattaa. Anu Haalahti lisää, että hallitusti. Palmroth sanoo, että koska yritys toimii omalla rahoituksella, jokainen uusi avaus tarkoittaa lisää rahanmenoa ja siten vaatii valmistautumista. Hän nimeää 20–30 prosentin vuosittaisen kasvun tavoitteeksi normaalitilanteessa. Yrityksen liikevaihto on ollut viime vuosina vajaa puoli miljoonaa euroa. Haalahti ja Palmroth kertovat, että sen sijaan, että jälleenmyyjiä haalittaisiin mahdollisimman monesta paikasta, yritys keskittyy potentiaalisiin kaupunkeihin ja yhteistyön kehittämiseen jo olemassa olevien yhteistyökumppanien kanssa. Suomessa Palmrothin kenkiä myydään nyt seitsemässä kaupungissa. Se on Mikko Palmrothin mielestä esimerkiksi hyvä kattavuus. Sen sijaan pohjoismaista esimerkiksi Norjan Oslosta puuttuu nyt sopiva jälleenmyyjä. Tutut arvot Anu Haalahti uskoo, että Palmroth-brändin aika on nyt. – 20 vuoteen on mahtunut aaltoja, jolloin on ihmetelty, että kuka hullu tekee jalkineita Suomessa tai Euroopassa. Olimme silloin jo, että no, me hullut, Haalahti naurahtaa. Hän sanoo, että nyt, kun vastuullisuus ja kotimainen design ovat haluttuja arvoja, Palmrothin ei ole tarvinnut muuttaa toimintaansa juuri lainkaan. Yrittäjät valitsevat jalkineiden materiaalit itse. Materiaalit ostetaan pääasiassa Etelä-Euroopan maista, kuten Italiasta. Osa valmistajista on kulkenut Palmrothin matkassa 1990-luvulta asti. Jalkineet valmistetaan Portugalissa, jonka jälkeen ne kuljetetaan Suomeen Ylöjärven varastolle. Vasta sitten ne lähetetään eteenpäin. – Kaikki jalkineet kulkevat meidän käsien kautta, Haalahti sanoo. Mikko Palmroth kertoo, että pirkanmaalaista kenkäyritystä halutaan kehittää jatkossa ennemmin jalkineisiin erikoistuneeksi suomalaiseksi designyritykseksi kuin perinteiseksi jalkinevalmistajaksi, jonka kenkiä myydään joka paikassa. – Uskon, että se on toimivampi tie.