Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Toimittaja testasi omatoimisen reitin Pietarin EM-areenalle – Lue tästä, minkälaisia havaintoja hän teki matkan varrella

Jalkapallon EM-kilpailuiden lauantainen lohkoarvonta toi suomalaisittain mieluisia uutisia. Huuhkajat arvottiin ensimmäisissä arvokisoissaan B-lohkoon, jonka ottelut pelataan kahdessa lähimmässä kisakaupungissa: Pietarissa ja Kööpenhaminassa. Arvontatuloksen myötä etenkin Pietariin on odotettavissa ennennäkemätön sinivalkoisten kisaturistien virta. Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti arvioi toissa viikolla, että rajantakaiseen suurkaupunkiin tulee matkaamaan kymmeniätuhansia Huuhkaja-faneja. Ensi kesän EM-kisat tulevat olemaan kaikkien aikojen suurimmat, mikä näkyy myös ennätyksellisessä kolmen miljoonan pääsylipun määrässä. Valtaosa lipuista on jo myyty UEFA:n kesällä käynnistyneissä lippuarvonnoissa, ja viimeinen hankintavaihe käynnistyy joulukuussa. Pietari on Lontoon ja Budapestin ohella kisapaikkakunnista paikallisesti suosituin, sillä kaupungin lippuhakemuksista peräti 86 prosenttia on venäläisten jättämiä. EM-kisojen hinnoittelu on huomattavasti viimekesäisiä MM-kisoja maltillisempaa, sillä Pietarin otteluissa lippujen hinnat lähtevät 50 eurosta. Huuhkaja- ja EM-huumasta kannattaa lähteä nauttimaan, vaikkei lippuanomus voittaisikaan. Ehdottomasti helpoin ja mukavin keino Pietariin menemiseksi on Allegro-junalla, jossa rajamuodollisuudet hoituvat vauhdissa. Isomman kisaretkueen kanssa kannattavaa on harkita omatoimimatkaa auton kanssa. Tämä vaihtoehto on monille välttämättömyys myös siksi, ettei VR:n junakapasiteetti tule välttämättä riittämään fanien tietyille päiville osuvan kansanvaelluksen kyyditsemiseen. Toimittaja testasikin omatoimireitin historian lähimmälle EM-areenalle. Viipurin kautta Rajanylitys Venäjälle sujuu Nuijamaalla ruuhkaisella Black Friday -viikollakin siedettävästi. Venäläisvirkailijoiden illansuussa pitämästä teknisestä tauosta huolimatta muodollisuudet ovat ohi hieman reilussa tunnissa. Vajaan neljänkymmenen kilometrin tieosuus Viipuriin kulkee hyväkuntoista, Saimaan kanavaa monin paikoin seurailevaa E18-tietä. Ensimmäinen tankkaus- ja rahanvaihtopaikka sijaitsee Rättimäellä, seitsemän kilometriä rajalta. Vaihtokurssi on huomattavasti heikompi kuin Viipurissa. Samoin tankkaaminen on kalliimpaa kuin vaikkapa kymmenen kilometrin päässä sijaitsevalla Öljymäellä. Aktiivitankkaajat koukkaavat usein jopa Viipuriin asti. Pietariinkin asti voi jatkaa sujuvasti samaista tietä pitkin, mutta liikenneruuhkien ja pysäköintihaasteiden vuoksi kisaturistin kannalta saattaa olla järkevämpää pysäköidä Viipuriin. Vartioitu parkkipaikka löytyy rautatieaseman kupeesta ja maksaa parisen euroa vuorokaudelta. Hotellihuone rinkelikaupungista irtoaa halvimmillaan reilulla parilla kympillä, vuodepaikka keskustan retkeilymajasta kuudella eurolla. Viipurista kulkee Pietariin päivittäin kymmenkunta junavuoroa. Tavallinen paikallisjuna käyttää 130 kilometrin matkaan parisen tuntia ja maksaa hieman alle viisi euroa. Reilussa tunnissa matkan taittava Lastochka-pikajuna on samoissa hinnoissa. Läpi Kannaksen Paikallisjunamatka Kannaksen halki on paitsi edullinen myös elämyksellinen. Heti radan alkutaipaleella on radanvarressa useita muistomerkkejä viime sodistamme, olkoonkin venäläisnäkökulmasta. Reitti kulkee läpi menetettyjen suomalaiskylien, joiden ränsistynyt nykykunto ei houkuttele satunnaista matkailijaa hyppäämään junasta. Poikkeus on kolmen vartin päässä Pietarista sijaitseva Terijoki, nykynimeltään Zelenogorsk. Uuden, hulppean rautatieaseman saanut kaupunki on löytänyt Suomi-ajan loistoaan ja tunnetaan nykyisin pietarilaisen jetset-väen lomanviettopaikkana. Luksusta EM-reissuunsa kaipaava joutuukin pulittamaan esimerkiksi Pietarin kisa-avauspäivänä viiden tähden kylpylähotellihuoneesta reilut neljäsataa euroa. Paikoittain puuduttavaan matkaan tuo piristystä venäläiseen junakulttuuriin kuuluvat kulkukauppiaat. Lyhyen etapin aikana kaikkiaan parikymmentä onnenonkijaa pitää myyntipuheita hehkulampuista karttoihin ja puutarhasaksista kyseenalaisesti jopa keittiöveitsiin. Loppumatkan aikana entinen valtakunnan rajamme on jäädä huomaamatta. Rajajoki eli Siestarjoki virtaa toki siltoineen ennallaan, mutta juna ei enää paikkakunnalla pysähdy aseman jäätyä uuden moottoritien alle. Matkaa Suomen vanhalta rajalta EM-kisoihin olisi siis vain 30 kilometriä. Kisakaupunkiin Pietarissa juna saapuu Suomen asemalle, jonka metroasema tunnetaan nimellä Ploshad Lenina, Leninin aukio. Aseman edessä pronssinen Lenin pitää veturin päällä sadan vuoden takaista palopuhettaan, joka löi alkutahdit vallankumoukselle ja sitä kautta Suomen itsenäistymiselle. Pietarin EM-kisanäyttämö Krestovski Stadion sijaitsee nimensä mukaisesti Ristisaarella eli Krestovskissa, seitsemisen kilometriä ydinkeskustasta luoteeseen. Stadionin sijainti on samalla puolen Nevaa kuin junan pääteasemakin, josta matkaa on enää noin neljä kilometriä. Käytännöllisin vaihtoehto on metro, joka tosin ajattaa keskustan kautta. Suon päälle rakennetun Pietarin metroverkosto on maailman syvin, joten laskeutuminen maan uumeniin vie tovin, ja 60 senttiä maksavalla metrolipulla saa sukkuloida siihen saakka, kun palaa maan pinnalle. Ainoa Suomen asemalle vievä linja on punainen, josta pääsee kahdella vaihdolla stadionille vieville linjoille. Hotellien varaustilanne on toissakesäisiin MM-kisoihin verrattuna suorastaan erinomainen: tarjontaa on edelleen runsaasti kaikissa hintaluokissa, eikä hinnoissa ainakaan vielä ole juurikaan kisalisää. Kisaturistin kannalta erityisen hyvänä sijaintina voi mainita Heinätorin eli Sennaja Ploshadin ympäristön, sillä se toimii stadionille vievien metrojen risteysasemana. Toimivan metroverkoston vuoksi stadionille pääsee kuitenkin sujuvasti kaikkialta kantakaupungista. Itse pääkallonpaikaltakin, Krestovskin saarelta, toki löytyy vielä majapaikkoja – kiskurihintaan. Pitkä marssi Kisanäyttämöä lähin metroasema on vihreän linjan Novokrestovskaya, joka sijaitsee vartin matkan päässä keskustasta. Vuosi sitten avattu asema on ottelupäivinä todella ruuhkainen, joten voi olla järkevää matkustaa violetilla linjalla Krestovsky Ostrov -nimiselle asemalle. Maailman kalleimpien joukkoon kuuluva stadion näkyy asemalle, ja sinne tarvitsee kävellä vain yhtä puistoa halkovaa kävelykatua pitkin. Tämä venäläisten voittoisaa meritaistelua kunnioittava puisto sattuu vain valitettavasti olemaan pari kilometriä pitkä. Taivallus kestää 25 minuuttia, ja tuskaisen siitä tekee se, ettei näkyvä stadion tunnu juurikaan lähenevän, vaikka puna tervehenkisemmänkin itäturistin kasvoilla lisääntyy. Japanilaisarkkitehti Kisho Kurowaran suunnittelemasta stadionista ei vielä ole nähtävissä merkkejä ensi kesän suurtapahtumasta. Varmaa on kuitenkin se, että lähes 70 000 katsojaa vetävä areena on loppuunmyyty jokaisessa kisaottelussa – ja se, että suomalaisia kisaturisteja nähdään lehtereillä arvokisahistorian ennätysmäärä, kaikki lajit mukaan lukien. Huuhkajat Pietarissa: ke 17.6. Venäjä–Suomi, ma 22.6. Suomi–Belgia. Sijainti: Suomenlahden pohjukassa, 173 kilometriä Nuijamaan raja-asemalta. Autolla: Nuijamaan kautta, E18-tietä pitkin. Arvioitu matka-aika rajalta 2 tuntia 15 minuuttia. 350 kilometrin edestakainen matka vie kuuden litran keskikulutuksella (/100 km) noin kaksikymmentä litraa eli noin 30 euroa. Etuna maksuton e-viisumi ja usean henkilön kulkeminen samoilla kuluilla. Junalla: VR:n Allegrolla, Vainikkala-Pietari-Vainikkala. Kesän 2020 hintoja ei saatavilla, mutta esimerkiksi tammikuun puolivälissä 2020 meno-paluu (ti-to) maksaa noin 70 euroa. Hinnat vaihtelevat paljon matkustuspäivien ja -kellonaikojen välillä. Matka-aika noin puolitoista tuntia. Etuna vauhdissa tapahtuvat rajamuodollisuudet. Bussilla: Monia vaihtoehtoja, esimerkiksi LuxExpress ja Ecolines. Kesän 2020 hintoja ei saatavilla, mutta esimerkiksi tammikuun puolivälissä 2020 meno-paluu (ti-to) maksaa 17 euroa. Matka-aika suuntaansa noin 5 tuntia. Majoitus: Hotellitilanne esimerkiksi Suomen ottelupäiville on edelleen erinomainen. Hotelleja on runsaasti saatavilla kaikissa hintaluokissa. Kahden hengen huoneen perustason hotellista saa kahdeksi yöksi helposti 100 eurolla. Huuhkaja-pelien vaikutus näkyy ainoastaan suomalaisille tuttujen hotelliketjujen varaustilanteessa, sillä vastaavilla päivillä (16.-18.6.) Sokos Hotel Palace Bridgessä saa huoneesta pulittaa 923 euroa ja Hilton Expoforumista peräti 1236 euroa. Kisalisä on melkoinen, sillä kyseisten hotellien hinnat esimerkiksi huhtikuussa olisivat 175 euroa ja 152 euroa. Pääsyliput: Lippujen hinnat Pietarin peleihin alkavat 50 eurosta. Viimeinen lipunmyyntivaihe alkaa 4. joulukuuta ja päättyy 18. joulukuuta. Matkatoimistojen VIP-pakettien hinnat 800 euron hintaluokassa. Stadionille: Stadionia lähimmät metroasemat ovat vihreän linjan Novokrestovskaya sekä violetin linjan Krestovsky Ostrov. Keskustan ja stadionin väliä ajaa pelipäivinä myös shuttle-busseja.