Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tamperelainen ravintolayritys haluaa tuoda tippikulttuuria Suomeen – Lukija vastustaa: asiakaspalvelu on meillä asiallista

Viime vuonna kerrottiin pörssiyhtiö NoHo Partnersin haluavan parantaa suomalaista ravintolakulttuuria tuomalla tippikulttuurin Suomeen. Yhtiö mainosti ryhtyvänsä palkitsemaan päivittäin jonkun työntekijänsä 500 euron summalla hyvin tehdystä työstä. Perimmäisenä tarkoituksena oli kannustaa suomalaisia palkitsemaan hyvästä asiakaspalvelusta juomarahalla: yhtiön mukaan se parantaisi maamme ravintolakulttuuria. Olen jyrkästi eri mieltä. Ulkomailla kohtaamamme juomarahakulttuuri perustuu siihen, että työnantaja maksaa elämiseen riittämätöntä palkkaa ja juomarahat muodostavat keskeisen osan työntekijän toimeentulosta. Työntekijän on siis pakko hymyillä ja pokkuroida, jotta pysyy leivässä. Ja toisaalta jos jätetty juomaraha arvioidaan liian pieneksi, seuraavalla käyntikerralla palvelu voi olla hyvin tympeää. Psykologisissa tutkimuksissa on todettu, että – toisin kuin yleensä uskotaan – ulkoinen palkitseminen voi jopa vähentää käytöstä, josta palkitaan. Jos sen sijaan tietty toimintatapa tuntuu sisäisesti palkitsevalta, se vahvistuu. Suomessa hyvin tehty työ on useimmille arvo sinänsä ja tuottaa tekijälleen iloa. Asiakaspalvelu meillä on melkein poikkeuksetta vähintään asiallista ja usein erittäin iloista ja sydämellistä, ja koska työntekijä ei odota rahapalkkiota, se tuntuu sitäkin aidommalta. Parhaiten jokainen meistä osallistuu suomalaisen asiakaspalvelukulttuurin kehittämiseen antamalla tarvittaessa kielteisen palautteen asiallisesti, mutta ennen kaikkea kiittämällä hyvästä palvelusta aina kun mahdollista!